RM 1370: oceaniczny cruiser ze sklejki i epoksydu

2017-12-22 13:59 Dominik Życki
RM 1370
Autor: mat. prasowe/De Buyzer Arnaud/Graphikup.com

Coraz prężniej działająca francuska stocznia RM Yachts znów zaprezentowała niezwykły jacht – blisko 14-metrową, oceaniczną jednostkę turystyczną. Wykonano go podobnie jak tegoroczny Jacht Roku w Europie, model RM 970, ze sklejki oblaminowanej żywicą epoksydową w technologii West System.

Ten nietypowy jacht o nazwie RM1370 opracował słynny Marc Lombard, i choć ma on służyć do ekskluzywnej żeglugi turystycznej, kształtami przypomina najszybsze jednostki regatowe o nieznacznie odwróconym pochyleniu dziobu, szerokich rufach i dwóch stopniach łamanego poszycia w dnie. Przyszły armator może więc pływać nim naprawdę szybko, a do tego wybrać jedną z trzech wersji podwodzia: z tradycyjnym kilem i dwiema płetwami sterowymi, z bliźniaczymi kilami po obu stronach kadłuba i jedną płetwą sterową lub z kilem unoszonym obrotowo i dwiema płetwami.

Cechą szczególną jest też bukszpryt zintegrowany z kadłubem, przewidziany do noszenia żagli przednich, np. typu Code 0, które także poprawiają osiągi. Wyposażenie pokładowe stanowią urządzenia renomowanych producentów, specjalizujących się raczej w osprzęcie do łodzi regatowych. Ustawiono je dość oryginalnie w kokpicie i z pewnością trochę czasu trzeba poświęcić na przyzwyczajenie się do ich nietypowego rozkładu. W przeciwieństwie do dość ascetycznej stylistyki wnętrza laureata RM 970 w modelu 1370 środek opracowano bardzo elegancko, z dbałością o dobór kolorystyki i z wykorzystaniem każdego fragmentu przestrzeni na powierzchnię użytkową.

Dla załogi przewidziano trzy zamykane kabiny: dwie mniejsze na rufie i bardzo dużą na dziobie oraz dwie toalety, z tą na dziobie podzieloną na dwa pomieszczenia – jedno z prysznicem, drugie z WC. Duży kambuz zajmuje sporą część mesy, ale daje ogromny komfort przygotowywania posiłków. Znalazło się tu miejsce także na stół nawigacyjny oraz bardzo dużo szafek i schowków. RM 1370 dostępny jest także w wersji z masztem wykonanym z włókien węglowych oraz regatowymi żaglami.

Dane techniczne:

długość kadłuba: 13,68 m
szerokość: 4,50 m
zanurzenie: 2,45 (1,75 m w wersji Twin Keel)
masa: 9528 - 9803 kg
silnik: 75 KM
zb. wody/paliwa: 600/350 l
pow. grota/genuy: 54,5/62,5 m2
kategoria: CE A (oceaniczna)
cena: 295 tys. euro + 23% VAT
więcej: www.rm-yachts.com

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.