Dehler 30 OD: pretendent do igrzysk olimpijskich?
To była jedna z najdłużej wyczekiwanych premier na rynku jachtów żaglowych. Zapowiedź modelu pojawiła się ponad dwa lata przed jego wodowaniem. Wreszcie jednak na targach w Cannes 2019 Dehler 30 OD ujrzał światło dzienne i trzeba przyznać, że warto było czekać.
Jednostka ma dziób o obłym kształcie, burty z łagodnym podwójnym łamaniem wzorowanym na najnowszych IMOCACH, ogromny bukszpryt, dwie płetwy sterowe poruszane rumplem oraz smukły, cofnięty ku rufie takielunek. Klient ma do wyboru trzy wersje kila, w tym najdłuższy w kształcie odwróconej litery „T” z bulbem na końcu – do regat.
W łodzi zastosowano nowatorski sposób chowania śruby napędowej w dno, ze specjalnymi „skrzydełkami” do zakrywania otworu w kadłubie. Systemem podnoszenia śruby operować może załoga z kokpitu. Wnętrze tylko częściowo odpowiada sportowemu charakterowi jednostki. Załoga ma do dyspozycji trzy dwuosobowe kabiny zamykane zasłonkami, sporą mesę z kanapami i rozkładanym stołem, regularny kambuz i zamykaną toaletę. Wszystko przyzwoicie wykończone, przy zachowawczej stylistyce. Nawigację prowadzi się na wyświetlaczu zamontowanym na obrotowym uchwycie, dzięki któremu można go przekładać na nawietrzną stronę po każdym zwrocie.
W jednostce jest wiele innych rozwiązań, które wskazują na to, że opóźnienie w wodowaniu mogło wynikać z przygotowania Dehlera do walki o status olimpijski w nowej konkurencji Mixed Two-Person Offshore Keelboat. Decyzja World Sailing w tej sprawie pojawiła się bowiem już po pierwszym zaanonsowaniu jachtu. Nawet bez testowania jednostki i poznania jej wszystkich niuansów odnoszę wrażenie, że ma wielkie szanse konkurować o olimpijską pozycję.
Dane techniczne:
długość kadłuba 9,14 m
szerokość 3,25 m
wysokość masztu nad KLW 14,30 m
zanurzenie stand. 2,20 m
masa 2800 kg
pow. grota/foka 34,50/28,50 m2
code 0 45,00 m2
silnik 9,9 KM diesel
zb. wody/paliwa 40/25 l
kategoria CE A4/B6
projektant judel/vrolijk & co. oraz Dehler
cena od ok. 108 tys. euro + VAT
więcej www.yachts.group