Jachty Niezwykłe: "Żelazny Garnek" zdobył Stary Dzbanek
"Mischief" to prawdopodobnie drugi w historii jacht o metalowym kadłubie zbudowany w USA. Stąd zapewne jego nick – „Żelazny Garnek”. Jeszcze gorzej brzmi jedno z tłumaczeń jego prawdziwego miana – po angielsku "Mischief" to Paskuda. Ale pomimo tych nieprzychylnych nazw przeszedł do historii jako zdobywca Pucharu Ameryki, czyli Starego Dzbanka w 1881 roku.
Ten niezwykły slup, który obronił dla USA najcenniejsze trofeum żeglarskie, zbudowano w 1879 roku w Stanach Zjednoczonych dla... Anglika, Josepha Richarda Buska, który był członkiem New York Yacht Club – klubu wystawiającego obrońcę Pucharu w edycji zmagań Anno Domini 1881.
Jacht zaprojektował Archibald Cary Smith, a „Żelazny Garnek” (Iron Pot) powstał w stoczni Harlan & Hollingsworth w Wilmington (nieopodal Filadelfii) nad rzeką Delaware. Jego przezwisko świadczyło o tym, że nie wszystkim podobało się zakończenie epoki drewnianych szkunerów i keczów oraz dominacja w jachtingu slupów i nowych technologii...
Jego przeciwnikiem w regatach była kanadyjska „Atalanta” – piękny slup z centralnym kokpitem i niewiele różniącymi się od „Mischiefa” wymiarami. Co do „Mischefa” – był on długi na 20,6 m (LOA – w linii wodnej 18,6 m), szeroki na 6 m, niósł niemal 500 m2 żagla przy wyporności 79 t i zanurzeniu 1,62 m.
W czwartych regatach o America’s Cup „Żelazny Garnek” odniósł dwa zdecydowane (o ponad 28 i ponad 38 minut) zwycięstwa, uwiecznione na fotografiach i grafikach z epoki. Jachtem kierował Nathanael „Than” Clock. I tak 10 listopada 1881 roku amerykański jacht angielskiego armatora po raz kolejny obronił wiktoriańskie trofeum dla New York Yacht Clubu. Ale nic nie trwa wiecznie... W kolejnym okresie szybkość i spory wypór regatowego jachtu nowy właściciel postanowił wykorzystać do... przemytu towarów pomiędzy USA a Kanadą! Odebrano mu za to jachtową licencję, a potem w 1906 roku sprzedano go kompanii naftowej, która przerobiła „Mischiefa” na... barkę transportową. Po przeszło dwudziestu latach takiego niezwykle poniżającego pływania – w 1929 r. – został po prostu zatopiony. Tak wtedy pozbywano się niechcianych jednostek...