Łabędź? Raczej sokół wędrowny! ClubSwan 50
Jachty o nazwie Swan (pol.: łabędź) od lat są marzeniem większości żeglarzy, a ich głównym wyróżnikiem był zawsze niezwykły komfort, jaki oferowały swym użytkownikom.
Organizowano też regaty swanów różnej wielkości, ale te eleganckie jednostki nie wyróżniały się jakimiś niesamowitymi osiągami, choć zawsze, niezależnie od burzliwych ostatnio losów stoczni, wykonywane były precyzyjnie, z dbałością o każdy detal. Najnowszy ClubSwan 50, narysowany przez słynnego Juana K. (nazwisko tego przesympatycznego projektanta wszyscy skracają, chyba słusznie – nie sposób bowiem wymówić ani napisać poprawnie słowa Kouyoumdjian) z pewnością przełamie ten stereotyp. Po pierwsze za sprawą dziobnicy o odwróconym pochyleniu, wielkiego bukszprytu niskiej wolnej burty i płaskiej rufy z ogromnym kokpitem wygląda najbardziej sportowo ze wszystkich produkowanych obecnie jachtów turystycznych. Po drugie żegluje wyjątkowo szybko, co potwierdzają wszystkie załogi startujące w organizowanym od początku 2017 roku cyklu regat jachtów tego typu. Po trzecie ClubSwan 50 waży zaledwie 8,5 tony i ma rekordowy w tej klasie jachtów stosunek powierzchni żagli do masy, co sprawia, że bliżej mu do sokoła wędrownego (bo w końcu jest jachtem turystycznym) niż łabędzia.
Cech regatowych można wyliczyć więcej, ale jak zawsze w przypadku jachtów regatowo-turystyczych w niektórych kwestiach trzeba było pójść na kompromis. Wnętrze jest relatywnie małe, ma dwie kabiny i jedną toaletę. Żeby było komfortowe i jednocześnie nie pomniejszało szans na dobry wynik w regatach, producent wykorzystuje najlżejsze dostępne (drogie) materiały do stworzenia zabudowy. W ten sposób każdy z ClubSwanów 50 może rywalizować z pozostałymi tej klasy, niezależnie od sposobu zabudowy. Obecnie atakuje w tych regatach około 10 jednostek, ale stocznia ma kolejne zamówienia i z pewnością ta liczba będzie rosła. Swan spodobał się także jurorom konkursu European Yacht of the Year 2018, którzy przyznali mu tytuł najlepszego jachtu Europy w kategorii Performance Cruiser. Nominowane były także: Grand Soleil Performance 34 oraz JPK 45.
DANE TECHNICZNE:
długość całkowita: 15,24 m
szerokość: 4,20 m
zanurzenie: 3,50 m
masa: 8250 kg
pow. żagli: 142 m2 + 235 m2 (spin.)
zbiornik wody/paliwa: 500/300 l
silnik: 75 KM
projektant: Juan Kouyoumdjian
cena: od ok. 1 000 000 euro + VAT
kategoria: CEA
więcej: www.superyachts.pl