Fusion- Nieskrępowane żeglarstwo dla każdego !
Wielka Brytania rozwija żeglarstwo we własny sposób. Bardzo popularne jachty klasy Optimist, na Wyspach ustępują miejsca klasie Laser. To na nich stawia się tu pierwsze kroki w żeglowaniu. Wraz z nowymi umiejętnościami, do Lasera dokłada się kolejne żagle, np. genakera, tworząc różne odmiany jachtów klasy skiff. Teraz, jeśli chcesz, możesz żeglować coraz szybciej!
Wyobraź sobie, że wybierasz jacht dla klubu lub dla własnych dzieci, który ma wprowadzać w świat pływania przyszłych żeglarzy, ale który jednocześnie ma pozwolić rozwijać się tym, którzy już coś potrafią. Jakie cechy powinna mieć taka jednostka? To pytanie zadało sobie dwóch brytyjskich żeglarzy. Wywnioskowali, że:
1. Musi budzić swoim wyglądem zainteresowanie i żeglarzy i zupełnych laików, by był magnesem przyciągającym do świata wiatru i wody.
2. Musi być bezpieczny, szybki i możliwie łatwy w obsłudze - chcemy przecież, by jacht dawał maksymalną frajdę przy minimalnych umiejętnościach żeglarskich, żeby każdy mógł odczuć przyjemność żeglugi
3. Musi być rozwojowy – żeby wraz ze wzrostem naszych umiejętności, rosły także możliwości wykorzystania jednostki
4. Musi być funkcjonalny i praktyczny, żeby swoimi parametrami mógł służyć zarówno dzieciom, całym rodzinom, parom i pojedynczym żeglarzom. To ma być jacht, na zakup którego każdy będzie mógł sobie pozwolić, i który będzie służył przez wiele lat. Czyli poza własnościami nautycznymi, musi być tez łatwy w transporcie i przechowywaniu na lądzie.
5. Musi być w rozsądnej cenie - nie mówimy tu o regatowym bolidzie dla wybrańców.
Taki właśnie jest Fusion
Kto stoi za marką Fusion?
Świetni żeglarze: Glen Truswell, podwójny mistrz świata w klasie IL14 (regatowej odmiany klasy skiff) oraz Mark Knight, zajmujący się produkcją jednostek pływających z polietylenu od wczesnych lat 80tych. Jego firma do dziś wyprodukowała ponad 250 tysięcy jachtów i kajaków, udoskonalając techniki produkcji możliwie lekkich i wytrzymałych konstrukcji HDPE.
Wykorzystując własne doświadczenia w budowie jachtów jak i żegludze, stworzyli jacht, który jest łącznikiem między klasycznym laserem a szybkim skiffem.
Parametry:
Długość: 3,6m
Szerokość: 1,4m
Waga kadłuba: 62kg
Ożaglowanie (do 13,2 m kw)
Grot podstawowy: 5,25 m2
Grot listwowy: 6,4m2
Fok: 1,75m2
Genaker: 7m2
Jaki jest Fusion?
1. Design. Ostre krawędzie, płaskie dno, szeroka rufa i nowoczesna linia od razu mówią nam, że to jacht, na którym żeglować nie powstydzi się ani młodzież ani regatowiec. Jednostka zdecydowanie przyciąga wzrok. W Wielkiej Brytanii twórcy jachtu często spotkali się z opinią, że dzieci nie chciały trenować ani rekreacyjnie żeglować na innych jednostkach. Dorośli zaś chętnie startują w monotypowych regatach na tych, naprawdę dobrze wyglądających, konstrukcjach. Wygląd przyciąga, z czego chętnie korzysta wiele firm, organizując eventy żeglarskie realizowane na jachtach Fusion.
2. Bezpieczeństwo i parametry nautyczne. Twórcy Fusion podkreślają że nie jest to jednostka regatowa. Najważniejszą funkcją jachtu jest wprowadzenie w świat żeglugi i doskonalenie umiejętności. Konstrukcja z trzywarstwowego polietylenu z dodatkowo zamkniętą przestrzenią między kadłubem a kokpitem, w podwójny sposób zapewnia niezatapialność. Refowalny grot na obrotowym maszcie umożliwia obsługę jednostki przez dzieci i dorosłych w zróżnicowanych warunkach. Jacht prowadzi się bardzo łatwo, co wynika z jego zrównoważenia. Denna część została specjalnie zmodyfikowana, by zapewnić większa stabilność na fali. A jeśli jacht się wywróci, z jego postawieniem bez kłopotu poradzi sobie dwoje dzieci.
Fusion daje ogromną frajdę na wodzie. Pływa szybko, a nawet bardzo szybko - jacht w pełnym ożaglowaniu w jednoosobowej żegludze na testach osiągnął prędkość 17 węzłów!
3. Fusion może się zmieniać wraz z naszymi umiejętnościami.
Na początku jednostkę wyposażymy w podstawowy grot o wielkości 5m2. To podstawowe ożaglowanie w najwierniejszy sposób przygotowuje nas do klasy Laser. Doskonaląc swoje umiejętności, lub jeśli żeglujemy we dwójkę, jednostkę wyposażymy w mały fok.
Wraz ze wzrostem masy załogi, możemy zmienić grota na wersję listwową - taka konfiguracja zapewnia znacznie lepszą akcelerację w żegludze dorosłej załogi.
Na koniec, gdy czujemy się pewnie dodajemy do jachtu jeszcze genaker - i tu zaczyna się prawdziwa prędkość i zabawa.
4. Czy Fusion jest funkcjonalny i praktyczny?
Największy w tej klasie jachtów kokpit pozwala na żegluję osobom dorosłym, zaś waga załogi może wynosić aż 235 kg. Dobrze poprowadzone szoty grota nie przeszkadzają sternikowi w żegludze i nie zmniejszają przestrzeni kokpitu. Obrotowy masz pozwala na zarefowanie obu typów grota. Knagi szota czy dodatkowy blok z knagą grota umożliwiają żegluję w pojedynkę z pełnym ożaglowaniem, łącznie z genakerem. Schowek pozwala na zabezpieczenie rzeczy, które powinny pozostać suche, a siatka w dziobowej części jachtu - na zamocowanie niewielkiego bagażu.
Uchwyty dziobowe i rufowe dają pełną kontrolę nad jachtem podczas wodowania czy wynoszenia z wody. Składany maszt ułatwia transport jednostki jej późniejsze przechowywanie. Producent zadbał też o sposób transportu - stworzono dwa rodzaje wózków do wodowania jak i przyczepkę do transportu drogowego. Co więcej - waga 62 kg umożliwia transport kadłuba na dachu samochodu. Miejsce mocowania dulek i wiosła umożliwiają przekształcenie jachtu w jednostkę wiosłową. Więcej można przeczytać na http://fusionsailboats.pl/fusion/
5. Cena
Cena jednostki zaczyna się od około 15 000 zł To wyjątkowo dobra kwota jak na jednostkę o takich parametrach. Wersja z pełnym ożaglowaniem (genaker, grot listowy) kosztuje ok. 20 000 zł.
Cena to jednak nie wszystko - warto pamiętać, że szczególnie w dzisiejszych czasach o kosztach całościowych decyduje eksploatacja.
Po sezonie użytkowania, nawet w wypożyczalniach czy szkółkach żeglarskich, polietylenowy kadłub wymaga mycia pod ciśnieniem. Każdy jacht z laminatu wymaga wielu poprawek poszycia i przynajmniej polerowania, i to jest zdecydowanie największy koszt w kilkuletniej eksploatacji małych jachtów.
Tymczasem kadłub Fusion został specjalnie zaprojektowany i wzmocniony w miejscach podatnych na zmęczenie. Gniazdo masztu przechodzi na wylot polietylenowego kadłuba, dno kokpitu, czyli miejsce najczęściej używane przez załogę, jest dodatkowo wzmocnione. Już na bazie projektu zadbano o to, by jacht właścicielowi służył długo. Pasy balastowe, przedłużka steru czy pokrowce na żagle stanowią podstawowe wyposażenie, czyli w podstawowej cenie otrzymujemy to, przy zakupie innych jednostek niejednokrotnie jest opcją płatną dodatkowo.
Zaintrygowany? To zachęcamy do testowania!
Gdzie można wypróbować Fusion?
S-KONCEPT, czyli dystrybutor jachtu w Polsce, zamierza udostępnić jednostkę w wielu miejscach w kraju.
Najbliższe testy odbędą się:
- Zegrze, ośrodek Między żaglami (ok. 10-14 kwietnia)
- Międzybrodzie Bialskie (od 21 kwietnia)
- Kraków (Przystań Brzegi od 11.05)
- Szczecin (po 11.05)
Inne miejsca i terminy pojawią się niebawem na
http://fusionsailboats.pl/siec-sprzedazy/
A to opinia jednego z europejskich użytkowników Fusion: „Dziś wielka Brytania jest bliska opuszczenia szeregów Unii Europejskiej. Zastanawialiście się, co ten wyspiarski kraj powinien zostawić Europie po Brexicie? Na pewno jachty Fusion.