Twister 30: Jacht naszpikowany innowacjami

2009-12-02 12:53 Jerzy Kubaszewski
_
Autor: Jerzy Pieśniewski

Twister 30 jest jednostką żaglową na pewno wartą zainteresowania. Został skonstruowany na potrzeby firm czarterowych działających na wodach śródlądowych. Z założenia miał być pojemny, pakowny i prosty w obsłudze. I rzeczywiście – okazuje się hitem kilku firm czarterowych.

Twistera 30 można poznać już z daleka po charakterystycznym cofniętym maszcie i płaskiej sylwetce z mało wykształconą pokładówką. Konstruktor jednostki mocno poszerzył ją na rufie, rozbudował kokpit wszerz - kosztem długości, a to z kolei pozwoliło na zaprojektowanie długiej i obszernej kabiny. Jacht wyposażono również w niezwykły system przeciwdziałania dryfowi, a także zastosowano na nim kilka innych niekonwencjonalnych rozwiązań. Ponieważ Twister 30 należy do grupy większych jednostek pływających po Wielkich Jeziorach Mazurskich i znajdziemy go w ofercie sporej liczby naszych firm czarterowych, postanowiliśmy przeprowadzić jego test.

Kadłub

Kadłub Twistera 30 nie odbiega szczególnie od przyjętych proporcji. Charakteryzuje go ostre wejście linii wodnych na dziobie i szeroka płaska część podwodna w rufie. Dno ukształtowano dość płasko, o czym świadczy niewielkie zanurzenie kadłuba wynoszące zaledwie 0,45 m i spora szerokość w KLW (konstrukcyjnej linii wodnej) wynosząca aż 2,4 m przy 3,2 m szerokości całkowitej. Skorupę kadłuba wykonano z monolitycznego laminatu poliestrowo-szklanego i wzmocniono ją również monolityczną laminatową wkładką denną odwzorowującą: koje, podłogę w kabinie sanitarnej i burty aż do połączenia z laminatową podsufitką. Górna krawędź burty, która łączy się z pokładem, w rzucie bocznym jest łukowato wygięta do góry. Przyczyny należy upatrywać w chęci uzyskania dużej wysokości w kabinie, przy jednocześnie niewysokiej pokładówce. Przy takiej długości jachtu można byłoby podwyższyć wysokość na dziobnicy i rufie, co dałoby co najmniej linię prostą lub lepiej lekką, ale bardzo klasyczną siodłowatość tego połączenia.

Pokład

Pierwszą cechą rzucającą się w oczy są bardzo szerokie i wygodne w chodzeniu półpokłady. Istotną zaletą jest też szeroki kokpit z dobrze osłoniętymi ławkami. W rufowej...

Cały artykuł można przeczytać w listopadowym numerze miesięcznika „Żagle" 11/2009. Preumeratę i egzemplarze archiwalne "Żagli" można zakupić dzwoniąc pod numer (0-22) 590 5555

 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.