Test moto: Haber 20 mini Reporter - Gdy duży nie da rady...
W marcu 2010 r. na wystawie „Wiatr i Woda” Haber 20 mini Reporter zdobył bezapelacyjnie nagrodę Gwoździa Targów w swojej kategorii. Teraz my pierwsi mieliśmy możliwość przeprowadzenia testu tej ciekawej motorówki. Pływaliśmy na Kanale Elbląskim i Jezioraku – akwenach wprost stworzonych dla tego typu jednostki.
Janusz Konkol, właściciel i główny konstruktor stoczni Yacht Service z Nowego Miasta Lubawskiego, od lat zadziwia fanów sportów wodnych nietuzinkowymi pomysłami jednostek pływających. Swoje oryginalne rozwiązania od dawna z sukcesem stosował w łodziach żaglowych, a teraz przenosi je do motorowych. Szukając nowych możliwości rynkowych, Yacht Service rozpoczął produkcję wypornościowych jachtów motorowych, tzw. barek.
Pierwszy z tego segmentu był Haber 33 Reporter, dobrze przyjęty nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Można go spotkać w ofercie czarterów w delcie Wisły, na Żuławach i Kanale Elbląskim. Analizując zapotrzebowanie, Janusz Konkol postanowił wymyślić coś nowego, o podobnych parametrach nautycznych, ale o mniejszych gabarytach. W ten sposób narodziła się uniwersalna jednostka o pełnych walorach barki, którą dzięki rewelacyjnie małemu zanurzeniu (min. 20 cm) i płaskiemu dnu można dopłynąć w miejsca, gdzie dużą łodzią nie damy rady dotrzeć.
Kadłub
Haber 20 mini Reporter to konstrukcja laminatowa. Kadłub i pokład jest wykonywany ręcznie w technologii sandwichowej. Jedynymi usztywnieniami są poprzeczne grodzie, nie ma wzdłużników, denników ani rusztu dennego. Wewnątrz chodzi się po prostu po dnie. Pomimo to konstrukcja zadziwia...