Test jachtu Twist 500
TWINS 500 - Jacht regatowy klasy "Żagle 500" Konstruktorzy: Jacek Centkowski i Wojciech Pawlik
TWINS 500 to prosty i tani jacht regatowy rozwijającej się krajowej klasy "Żagle 500". Wymiary kadłuba i mała masa pozwalają na łatwy transport za samochodem na przyczepie podłodziowej tzw. "lekkiej" (do 750 kg, prawo jazdy kat. B), Jacht wyróżnia się długim, ergonomicznym samoodpływowym kokpitem i małą opływową pokładówką przykrywającą kabinę do przechowywania: bomu, żagli, osprzętu, wyposażenia ratunkowego, itp. oraz do spartańskiego bytowania i noclegu (np. podczas regat) 2-osobowej załogi.
Jacht wyposażono w ciężki, oprofilowany miecz szybrowy i lekką oprofilowaną szybrową płetwę sterową. Zgodnie z wymogami klasy jacht jest niezatapialny, a w przechyle 90° podnosi na topie masztu obciążnik ponad 10 kg.
OŻAGLOWANIE, TAKIELUNEK, OSPRZĘT - Jacht ma ożaglowanie typu "Slup 7/8" o łącznej powierzchni 14,9 m2. Grot pełnolistwowy z "wolnym" dolnym likiem i możliwością refowania. Fok 5,2 m2 zwykły lub rolowany, genaker 19,8 m2 stawiany na wysuwanym dziobowym wytyku rurowym. Wszystkie żagle zgodnie z wymogami klasy ze zwykłych tkanin poliestrowych i nylonu. Maszt aluminiowy o długości 6,7 m, bom i wytyk genakera z rury aluminiowej 55 mm. Olinowanie stałe: 4 wanty z linki stalowej 3, achtersztag i sztag pomocniczy z mocnej linki włókiennej 4 mm, olinowanie ruchome z lin włókiennych 6 do 10 mm. Osprzęt pokładowy bardzo prosty i możliwie tani: 3 knagi do cumowania, bloczki zwykłe i kabestanowe, kipy, knagi szczękowe i rowkowe, krótkie prowadnice foka i ewentualnie roler foka. Jakość i klasa osprzętu zależnie od zamożności armatora. Profesjonalne oprzyrządowanie do produkcji jachtu: formy i rdzenie zostały zbudowane w dużej augustowskiej stoczni "Ślepsk".
TWINS 500 należy do najtańszych jachtów regatowych, a jego uniwersalność pozwala także na rekreacyjne żeglowanie, a nawet na kilkudniowe wypady turystyczne (kabinka + możliwość noclegu). Niebawem (po wejściu w życie nowej ustawy) jachty tej klasy (długości do 5m) można będzie prowadzić bez żadnych patentów żeglarskich.