Test jachtu Focus 690 - Większy młodszy brat

2008-06-23 14:30 Krzysztof Czapkiewicz i Jerzy Kubaszewski
_
Autor: archiwum Żagli

Prezentowany dziś na naszych łamach jacht jest rozwinięciem wersji 650, o przedłużonym o 40 cm kadłubie i zwiększonej wysokości wnętrza. Testowany przez nas egzemplarz jest jednym z pierwszych, jakie zbudowano. Jaki więc jest ten "wielki brat" Focusa 650?

Jacht ten przeznaczony został przede wszystkim do turystyki, lecz doskonale nadaje się również, po niedużej modyfikacji, do startu w regatach. Ten, na którym pływaliśmy, miał ciężką zabudowę, ponieważ na życzenie armatora był bardzo solidnie wykonany przez producenta (PPHU Dalpol z Siemianowic Śląskich).

Kadłub jachtu przypomina swoją mniejszą wersję. Zostały jednakże zmodyfikowane jego linie w części dziobowej, zmieniono linię nadbudówki, ma ona też inny kształt okien. Nadbudówka łagodnie wznosi się z pokładu dziobowego, tworząc w przedniej części dobre miejsce do opalania się (nawet pod pracującym fokiem). Niezbyt szerokie półpokłady - pozwalające za to na poszerzenie nadbudówki - dają jednak wystarczającą powierzchnię na przejście z dziobu do kokpitu. Dzięki temu zyskuje się m.in. nieco przestrzeni we wnętrzu: można swobodnie siąść przy stole, opierając się plecami o oszalowanie burt, bez ryzyka stuknięcia głową o krawędź półpokładu. Tej niedogodności nie zawsze udaje się uniknąć i to nawet w większych jachtach. Po dachu nadbudówki poprowadzono do kokpitu fały i regulacje żagli. To już w zasadzie standard na naszych jachtach. Wygodny kokpit pomieści nawet sześć osób, ale cztery osoby stanowią optymalną załogę. Pod ławkami kokpitu, w rufowej jego części, zlokalizowano dwie bakisty, a w podłodze kokpitu - achterpik. Wszystkie pomieszczenia zamykane są dobrze dopasowanymi klapami. Otwarta rufa z niewysoką pawężą umożliwia dobry dostęp z pomostu. Na pawęży zamocowano jarzmo steru i uchwyt do silnika. Można tam również zamontować krótką drabinkę do wychodzenia z wody po kąpieli. Centralne miejsce w kabinie zajmuje skrzynka mieczowa, w której umieszczono miecz z płyty stalowej o wadze 70 kg. Właściwy balast wewnętrzny (400 kg ołowiu) przytwierdzono na stałe w dnie kadłuba. Miecz podnoszony jest talią przechodzącą poprzez pilers podmasztowy i blokowaną za pomocą  stopera na nadbudówce. Zarówno kadłub, pokład, jak i wszystkie moduły zabudowy wewnętrznej wykonano z laminatu poliestrowo-szklanego.

Takielunek i okucia Maszt o profilu A 5456 (znanym w handlu jako 92 mm Kęty) i wysokości 8,5 m podtrzymywany jest przez sztag i achtersztag oraz dwie pary want kolumnowych i stenwant przechodzące przez salingi. Wanty mocowane są do stójki stojącej na półpokładzie przy krawędzi nadbudówki tak, że są odciągami stabilizującymi maszt podczas jego stawiania lub kładzenia. Fok niezbyt wielkiej powierzchni (10 m2) zwijany jest za pomocą rolera wokół sztywnego sztagu. Po zakończeniu żeglugi grot składa się i pakuje do pokrowca przymocowanego do bomu. Fok prowadzony jest poza wantami, a jego szoty przechodzące przez ruchome kipy na szynach wybierane są na kabestanach. Talia grota zamocowana na noku bomu wybierana jest z wylotu zblocza z knagą szczękową przytwierdzoną do podłogi kokpitu. Wszystkie fały mają stopery na nadbudówce w dogodnym i łatwo dostępnym miejscu. Na testowanym przez nas jachcie wbudowano na dziobie stopień - bukszpryt ułatwiający zejście z jachtu na pomost. Pokład okala reling z niedużym koszem na dziobie, od strony kokpitu zakończony podwójnymi stójkami oraz pasami zamocowanymi do nich i do półkoszy rufowych. Na jednym z półkoszy zainstalowano uchwyt na koło ratunkowego w kształcie podkowy. Na pawęży znajduje się podwójna podpora do kładzenia masztu, pomiędzy którą przechodzi rumpel zespawany z rurek ze stali kwasoodpornej.
Jarzmo sterowe również wykonano ze stali. W przypadku testowanego jachtu było ono, niestety, źle dobrane do płetwy sterowej. Urządzenie sterowe miało bardzo duże luzy, co z nieodpowiednim zrównoważeniem płetwy sterowej powodowało nieprzyjemne opory podczas sterowania. Zlikwidowanie tej wady nie będzie skomplikowane. Poprawi zaś komfort i precyzję sterowania.

Wnętrze z zabudową z jasnego drewna i ładnym wykończeniem ramkami daje odczucie, że jest większe niż w rzeczywistości. Pomimo niezbyt dużych okien jest w nim jasno. Kabina dziobowa z pełnowymiarową podwójną koją oraz jaskółkami na burtach to wygodne pomieszczenie dla dwóch dorosłych osób. Od mesy odgrodzono ją pełną grodzią podmasztową z wejściem po lewej stronie. Trudno to uznać za optymalne rozwiązanie, gdyż skraca wnętrze tego niewielkiego jachtu, ale taki właśnie układ podobał się armatorowi. Mesa okazuje się dość wygodna, z koją około 1,8 m długości po stronie prawej, szafą ubraniową i podwójną koją pod kokpitem (koja ta ma niedużą wysokość ograniczoną dnem kokpitu). Na lewej burcie znajduje się krótka kanapa do siedzenia przy stole, otwieranym po obu stronach skrzynki mieczowej, oraz nieduży kambuz ze zlewozmywakiem. W wydzielonym pomieszczeniu z toaletą chemiczną znajdują się szafki na przybory toaletowe. Nie zabudowane drewnem fragmenty burt oraz pokładu wyklejono jasną wykładziną podobną do sztucznej skóry, co dobrze harmonizuje z ładnymi obiciami kanap i oparć, a także podłogą wykonaną z listew mahoniowych.

Warunki bytowe Na testowanym przez nas focusie może przenocować pięć dorosłych osób i ewentualnie nieduże dziecko na kanapie między kambuzem i grodzią podmasztową. Wszyscy doskonale pomieszczą się w kabinie. Cała załoga zmieści się też w kokpicie podczas żeglugi, siedząc na ławkach. Kambuz - umieszczony na lewej burcie z dwupalnikową kuchenką na propan  butan, szafkami i półkami - daje możliwość przygotowywania nawet skomplikowanych posiłków. Znajdująca się za nim kabina toalety chemicznej jest dostatecznie obszerna, aby mogła pomieścić się w niej nawet dużych rozmiarów osoba. Nie brakuje  również miejsca na przybory toaletowe i osobiste całej załogi. Koje są wystarczająco (zgodnie z normami ergonomicznymi) długie i szerokie, by nawet żeglarze słusznego wzrostu i tuszy mogli się dobrze i wygodnie wyspać. Jedynie koja dziobowa jest nieco za wąska w "nogach" i dwie wyższe osoby mogą mieć kłopot z ulokowaniem nóg. Na rozkładanym stole, zamocowanym do skrzyni mieczowej, można postawić zastawę obiadu dla całej 5-osobowej załogi. Na kanapie, na lewej burcie, mieszczą się dwie, a na koi prawoburtowej mogą usiąść nawet cztery osoby.

Własności nautyczne  Jacht testowano na Jeziorze Mikołajskim przy niezbyt silnym wietrze oraz słabym zafalowaniu. Wiatr wiał wzdłuż jeziora od strony Bełdan, co sprawiło, że - wbrew swym zwyczajom - tym razem nie zmieniał nadmiernie prędkości i kierunku. Focus 690 okazał się dość szybkim jachtem. Niestety, przez źle dobrane urządzenie sterowe stracił sporo ze swych walorów. Klekocząca w jarzmie płetwa sterowa wymagała wręcz natychmiastowej poprawy. Ogólnie, jak na tak ciężką i nieco niedożaglowaną jednostkę, okazał się szybki w półwietrze, rozwijając prędkość ponad 5 węzłów (przy wietrze 2 - 3B). Na wiatr łódka płynęła na każdym halsie pod kątem dochodzącym prawie do 30 stopni, jednak optymalny kąt żeglugi na wiatr wynosił około 40 stopni. Z wiatrem natomiast trzeba w tych warunkach unikać fordewindu, korzystniejszy jest baksztag. Potem prędkość dość znacznie spada. Podczas przechodzenia przez linię wiatru Focus 690
zachowuje się bardzo poprawnie, wykonując łatwo wszelkie zwroty - nawet przy małej prędkości.

Podsumowanie Focus 690 - podobnie jak jego młodszy brat Focus 650 - to łódka przede wszystkim do turystycznego żeglowania po śródlądziu, ale również lżej wykonana i dożaglowana mogłaby się okazać groźnym konkurentem w regatach. Pod tymi względami jacht z pewnością spełni oczekiwania armatorów, doskonale zastępując swojego mniejszego brata, ponieważ oferuje bardziej pojemne wnętrze. Za takim wyborem przemawiają również jego dobre właściwości nautyczne. 

Co nam się podoba
Prosty takielunek, co ma wpływ na łatwość obsługi
Duża pojemność jaskółek szafek i bakist

Co należałoby zmienić
Dopracować niektóre detale
Poprawić jarzmo steru oraz zrównoważenie płetwy sterowej
Poprawić ustawienie żagli
Podnieść koję dziobową w celu poszerzenia jej w "nogach"

Dane techniczne Focus 690 
Długość  6,90 m
Szerokość 2,50 m
Długość KLW 6,40 m
Szerokość KLW 1,92 m
Masa  1,16 t
Balast 0,47 t
Zanurzenie 0,29/1,45 m
 Pow. żagli 25 m2
Grot 15 m2
Fok 10 m2
Koje  4 - 6 osób
Wys. w kabinie 1,55 m
Silnik 4 - 8 KM
Konstruktor J. Pieśniewski
Data produkcji: 2003

 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.