Skrzydlaty Figaro 3 od Beneteau
Figaro 3 jest w tym roku najbardziej wyczekiwanym jachtem żaglowym ze względu na zastosowanie w nim foili, a inaczej mówiąc hydroskrzydeł. Technologia ta, prawdopodobnie za sprawą ostatnich regat o Puchar Ameryki, zyskuje niesamowite zainteresowanie.
Figaro 3 to konstrukcja przeznaczona do sportowych wyczynów, w tym regat transoceanicznych, i gdyby nie charakterystyczne foile niczym specjalnym nie odróżniałby się od innych tego typu jednostek żaglowych. Szeroka, płaska, otwarta na pawęży rufa, sportowo wyposażony kokpit, układ sterowania oparty o rumpel i dwie płetwy, wreszcie cały system lin sprowadzony do kabestanów tuż przy sterniku sprawia, że na Figaro 3 można spokojnie żeglować także solo.
Niewielka, centralnie wyniesiona ponad pokład nadbudówka kryje sporych rozmiarów wnętrze, jednakże o wyjątkowo spartańskim wyposażeniu, choć są tam nawet dwie proste koje do spania. Całą tajemnicą jego odmienności są dwa wysuwane z boku foile, których jednak głównym zadaniem jest wytwarzanie momentu prostującego, a nie, jak w przypadku np. katamaranów, "wyciągnięcie kadłubów" ponad powierzchnię wody.
W trakcie testów w La Ginesta w Hiszpanii nie mieliśmy zbyt silnego wiatru, ale już przy 10–12 w odczuliśmy jego skuteczne działanie. Aby to sprawdzić, płynęliśmy pod kątem 80° pod dużym genakerem i grotem, osiągając prędkość nawet 9 w. Jacht w pierwszym momencie przechylał się, aby po chwili zadziałały foile, wytwarzając coraz większy moment prostujący. Według obliczeń producenta urządzenie to zastępuje nawet 400 kg balastu! W czasie testów fabrycznych przy prędkości wiatru około 22 w, płynąc pod kątem 135°, jacht osiągnął nawet 20 w i jak zapewniał nasz sternik, poszedłby jeszcze szybciej, gdyby nie zabrakło wiatru.
Dane techniczne:
długość całkowita: 10,85 m
szerokość: 3,47m
masa: 2900 kg
pow. grota/genua: 39,5/30,5 m2
zanurzenie: 2,50 m
konstruktor: Van Peteghem – Lauriot Prévost
kategoria CE: A
cena: od ok. 175 tys. euro
więcej: www.benetau.com