Motorowodne święto w kraju Tulipanów
Podczas wrześniowej prezentacji Holenderskiej Izby Przemysłu Jachtowego (HISWA) można było zobaczyć około trzystu łodzi motorowych. W Marinie Amsterdam pojawiły się jednostki nie tylko z Holandii, ale również z rozmaitych zakątków świata, w tym także z Polski. Tego typu spotkania organizowane przez HISWA Orange Yachting odbywają się w Amsterdamie regularnie od 84 lat, nic dziwnego, że każdy chce na nich zaistnieć.
Duże wrażenie zrobiła produkcja NG 50 S-line ze stoczni Steeler. Jednostka może pomieścić pięć osób w trzech kabinach, wyposażona jest w dwie toalety i rozpędza się do 11 w. Dodatkowym atutem, stosowanym coraz powszechniej, jest system stabilizacji Magnus Master, który pozwala łatwiej utrzymać jacht na równej stępce także podczas dużego zafalowania. W pewniejszym prowadzeniu pomagają wtedy specjalnie wysuwane skrzydła. Minimalnie szybciej, bo z prędkością 12 w, można popłynąć, wsiadając na Executive 1850 vd Hovena.
Pod pokładem znajdują się dwie dwuosobowe kabiny dla gości, dwie łazienki i dwie osobne toalety. Po odpowiednim przygotowaniu salonu znajdą się jeszcze dwa miejsca do spania. Warto zwrócić uwagę, że wnętrze jest dobrze wytłumione, dzięki czemu odgłosy i tak dość cichego silnika docierają do niej w ograniczonym stopniu. Do pomieszczenia z silnikiem wchodzi się z dwóch stron, przez co jest bezpieczniej i wygodniej.
Najszybszą łodzią z tych, którymi miałem okazję płynąć, była North Line 50. Na otwartej przestrzeni rozpędza się do 29 w. Tuż przy Marinie Amsterdam nie ma szans w pełni sprawdzić jej mocy, ponieważ na tamtejszych wodach istnieje ograniczenie prędkości do 10 w. Sterowanie jednostką ułatwia intuicyjny joystick. W podróż może się wybrać sześć osób, które mają do dyspozycji trzy kabiny i dwie toalety. Uwagę przykuwają ogromne drzwi, po ich otwarciu na pokładzie robi się niezwykle przestrzennie. Zastosowano też ciekawe rozwiązanie, jeśli chodzi o wejście do pomieszczenia z silnikami, które można otworzyć zdalnie z panelu sterowniczego. Produkowane są także mniejsze modele North Line 42 i North Line 47.
Kolejną ciekawą łodzią był Boarncruiser 1500 Elegance. Produkcja firmy Boarnstream uderza bielą, przez co w środku jest bardzo jasno i odnosi się wrażenie, że przestrzeni jest jakby więcej.
W trzech kabinach pomieści się pięć lub sześć osób, goście mają do dyspozycji dwie toalety, a wiatr we włosach można poczuć także z drugiego pokładu przy maksymalnej prędkości 12 w. Altena zaprezentowała model 500 Reised Pilot House, który przyjmie sześć osób w trzech kabinach, a oferuje przy tym dwie łazienki. W czasie podróży można spróbować też opalania na górnym pokładzie. Linssen i wizyta na Grand Sturdy 40 to z kolei okazja do spokojnej żeglugi przy maksymalnej prędkości 6,5 w. Komfort zapewniają bardzo wygodne i eleganckie dwie dwuosobowe kabiny, łazienka oraz osobna toaleta. Holenderska Izba Przemysłu Jachtowego organizuje swoje prezentacje od 1933 r. Tego typu spotkania to okazja do połączenia tradycji i nowoczesności, wymiany doświadczeń i dyskusji o każdym drobnym detalu wykończenia oraz o nowinkach technologicznych. W tym roku HISWA po raz ostatni gościła w Marinie Amsterdam – w przyszłym sezonie impreza zostanie przeniesiona do położonej nieopodal dzielnicy Lelystad, gdzie łodzie będzie można podziwiać w trzech marinach.