MAST 750 AL - Powiew nowych trendów

2008-06-23 14:30 Jerzy Kubaszewski
_
Autor: Jerzy Pieśniewski

Mast 750 AL jest typową łodzią turystyczną. Podobnie jak kadłub, pokład jest spawany z blachy aluminiowej. Kokpit Masta 750 AL daje możliwość siedzenia nie tylko na półpokładach, ale i na niżej usytuowanych ławkach. To rozwiązanie wskazuje na turystyczne przeznaczenie jachtu.

Kadłub
Prezentowany tu jacht wykonano całkowicie z blachy aluminiowej (konstrukcja spawana). Linie teoretyczne kadłuba typu skipjack są prostokreślne i charakteryzują się ostrym wejściem w dziobie, umiarkowaną maksymalną szerokością wodnicy konstrukcyjnej, przesuniętą ku rufie, oraz płaskim, szerokim dnem w części rufowej. Długość konstrukcyjnej linii wodnej za sprawą pionowo ukształtowanej dziobnicy osiąga maksimum dla tej wielkości kadłuba. Kształt taki umożliwia uzyskiwanie relatywnie dużych prędkości szczególnie przy silniejszych wiatrach.
Konstrukcję kadłuba można określić jako wolnonośną, usztywnioną przyspawanymi elementami, do których zamontowano części zabudowy wnętrza i sklejkowe grodzie. Szczelność między przestrzeniami, które zamkają elementy zabudowy wnętrza, uzyskano używając specjalnych mas poliuretanowych. W dnie zainstalowano siatkę denników i wzdłużników. Całość wykonano z 3- i 4-mm blachy z hydronalium.

Pokład
Podobnie jak kadłub, pokład jest spawany z blachy aluminiowej. Kokpit Masta 750 AL daje możliwość siedzenia nie tylko na półpokładach, ale i na niżej usytuowanych ławkach. To rozwiązanie wskazuje na turystyczne przeznaczenie jachtu. Kokpit jest, jak na tę wielkość jachtu, wyjątkowo obszerny. Wanna kokpitu ma znaczną szerokość i trudno w przechyle oprzeć się nogą o przeciwną ławkę w dnie. Problem ten rozwiązano, instalując kształtownik (omegówkę) aluminiowy w osi symetrii podłogi kokpitu.
Na pokładzie przyklejono klepkę teakową, której zadaniem jest nie tylko zapewnienie dobrej przyczepności nóg do jego powierzchni, ale też i stworzenie dodatkowej izolacji termicznej pomiędzy kabiną a otoczeniem. Położona na pokładzie klepka teakowa dodaje również jachtowi urody. Na pionowej pawęży, na której nie ma jarzma steru, zamontowana została drabinka ułatwiająca wyjście z wody na pokład oraz pantograf dla zawieszenia silnika przyczepnego.
Pokład otoczono relingiem rozpiętym pomiędzy koszem dziobowym, półkoszami w okolicy przedniego krańca kokpitu i półkoszami rufowymi. Na rufie znajduje się olbrzymi achterpik dostępny po otwarciu klapy usytuowanej w dnie kokpitu, na dziobie zaś komora kotwiczna mieszcząca sporą kotwicę wraz z liną kotwiczną.

Takielunek
Maszt o długości 8,97 m jest otaklowany ułamkowo. Podtrzymują go sztag i napinany talią achtersztag, para want kolumnowych i para stenwant.
Mimo turystycznego charakteru jachtu jego ożaglowanie przystosowano do pływania ze sporą dawką adrenaliny. Grot o dużej strzałce ugięcia tylnego liku i pełnolistwowym usztywnieniem żagla, nisko położony nad pokładem dolny lik foka, i przede wszystkim duży, stawiany na stałym bukszprycie genaker są żaglami do szybkiej żeglugi. Aż 47 m2 postawionych na kursie wolnym żagli (grot + genaker) to naprawdę dużo, co dobrze widać, analizując krzywą biegunową.
Wypada dodać, że zarówno fok, jak i genuę stawia się na sztywnym sztagu, rozwijając i zwijając za pomocą rolera pochodzącego - jakżeby inaczej - z firmy Mast.

Miecz i ster
W opozycji do ożaglowania jachtu jest miecz. W podstawowym projekcie narysowano miecz szybrowy o dużej smukłości, obciążony na końcu kroplowym bulbem. Jednak w testowanym egzemplarzu zainstalowano miecz uchylny z 8-mm blachy ze stali kwasoodpornej w zamocowanej pod dnem skrzyni mieczowej. Skrzynia ta
ukryta jest w profilowanym, wykonanym ze stali kwasoodpornej falszkilu, wewnątrz którego znajduje się balast. Łączna masa falszkilu, balastu i miecza to aż 650 kg.
Korzystając z faktu, że falszkil oznacza spore zanurzenie jachtu, na łodzi zamontowano ster z jarzmem ukrytym pod dnem. W nim zamocowana jest wykonana z laminatu poliestrowo-szklanego obrotowa płetwa sterowa podnoszona fałem i opuszczana kontrafałem (przepuszczonymi przez trzon steru).

W kabinie
Konsekwencją opuszczonej poniżej linii dna kadłuba skrzyni mieczowej jest duża i płaska podłoga w kabinie. Znajduje się tam 6 miejsc do spania: podwójna koja na dziobie i pojedyncze wzdłuż burt aż do grodzi rufowej. Ponadto, korzystając z braku skrzyni mieczowej, udaje się wygospodarować dodatkowe miejsce do spania na podłodze pomiędzy przednimi kojami pojedynczymi. Za dnia na tym miejscu stoi stolik, lecz bardzo łatwo jest go stamtąd zdemontować i na przykład wystawić do kokpitu. Swoje rzeczy osobiste załoga może ładować do obszernych jaskółek usytuowanych na burtach na grodzi dziobowej oraz w otwartej komorze pod dnem kokpitu.
Kącik kambuzowy wyposażony został zaledwie w dwupalnikową kuchenkę gazową, choć jest tu miejsce na mały zlewozmywak. Brak też odrębnej kabiny WC, a to jest rzadkością w tej wielkości jachtach. Na szczęście konstrukcja kadłuba umożliwia dowolną zabudowę wnętrza.

Stateczność
Próba stateczności wykazała duży stopień bezpieczeństwa jachtu. Początkowy moment prostujący rośnie bardzo szybko. Wykres momentów prostujących ma wyraźny "garb", rozpoczynający się od 10° przechyłu a kończący się przy około 40° którego przyczyną są prostokreślne kształty kadłuba jachtu. Uważny czytelnik zauważy podobieństwo do wykresu stateczności Alusaila 700.
Maksymalny moment prostujący wypada przy 59° przechyłu, a to pomaga przy żegludze w silnych, a przede wszystkim porywistych wiatrach. W przechyle 90° jacht podnosi na topie ciężar o masie 40 kg. Przebieg krzywej momentów prostujących jest charakterystyczny raczej dla morskich jachtów balastowych niż śródlądowych mieczówek.

Żeglowanie
Stateczność poprzeczna jachtu upoważnia do postawienia takiej "góry" żagli, tym bardziej że prostokreślne przekroje kadłuba, falszkil i jarzmo steru pod wodą nie sprzyjają redukcji oporów hydrodynamicznych.
Pływanie testowe odbyło się przy stałym wietrze o prędkości 10 - 13 węzłów (3B) i charakterystycznym dla tego akwenu niewielkim zafalowaniu. Jacht był bardzo zrównoważony. Udawało się żeglować nawet kilka minut, nie dotykając się do rumpla i szotów.
Podczas testu mierzono również prędkość żeglugi pod grotem i genakerem. Wyraźnie widać różnicę prędkości, żeglując na 55 m2 powierzchni ożaglowania. Łatwość posługiwania się tym wydajnym żaglem powoduje, że jest on coraz chętniej stosowany na jachtach turystycznych.

Podsumowanie
Na rynku polskim królują jachty o zbliżonej długości, lecz wykonane najczęściej z laminatów poliestrowo-szklanych. Wdrożenie jachtu do produkcji wymaga sporych nakładów finansowych poniesionych na wykonanie form, a wszelkie błędy zafiksowane w oprzyrządowaniu są bardzo trudne do usunięcia. Budowanie jachtów ze stali czy aluminium umożliwia uniknięcie wielu problemów spowodowanych powtarzaniem drobnych usterek wynikających z błędów budowy form.

Dane techniczne  Mast 750 AL
Długość 7,50 m
Szerokość 2,80 m
Długość KLW 7,10 m
Szerokość KLW 1,90 m
Masa 2100 kg
Balast 650 kg
Zanurzenie 0,65/1,40 m
Pow. żagli 31 m2
Grot 16,5 m2
Fok 14,5 m2
Koje  6
Wys. w kabinie 1,60 m
Silnik 5 - 10 KM
Konstruktor Jerzy Pieśniewski & Mast













Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.