Nagrody Jacht Roku 2018 w Polsce wręczone!

2018-03-08 13:38 Dominik Życki
Jacht Roku w Polsce [LOGO]
Autor: Redakcja "Żagli"

W warszawskiej hali Expo XXI rozpoczęła się jubileuszowa, 30. edycja Targów Wiatr i Woda. Po jej uroczystym otwarciu na targowej scenie wręczono nagrody Land Rover Jacht Roku 2018 w Polsce - konkursu, którego laureatów ogłosiliśmy tradycyjnie w noc sylwestrową. Oto nagrodzeni:

Logo Land Rover Jacht Roku
Autor: Archiwum Żagli

Przy rozstrzyganiu 8. edycji naszego konkursu na najlepszy jacht w Polsce współpracowaliśmy z nowym partnerem - firmą Land Rover. Wsparcie motoryzacyjnego giganta nie ułatwiło nam jednak wyboru zwycięzców: polscy producenci i importerzy zgłosili do nagrody tak dopracowane konstrukcje, że jako jurorzy konkursy Land Rover Jacht Roku 2018 w Polsce - Land Rover Polish Yacht of the Year 2018 mieliśmy nie lada problem ze wskazaniem tych najlepszych. Znacznie łatwiej przyszło nam wybrać konstruktora roku. Dwie konstrukcje jego autorstwa, które weszły na rynek w 2017 roku, cechuje niezwykle oryginalna linia, przy zachowaniu wysokiej jakości wykonania i funkcjonalności. Tu podjęliśmy decyzję jednogłośnie:

Jachtowym Konstruktorem Roku 2017 został Tomasz Siwik

Tomasz Siwik wszystkie jachty projektuje i buduje wykorzystując swoje ogromne doświadczenia w żeglowaniu turystycznym. Nasz konstruktor roku to także człowiek, który bezustannie stara się swoje jachtu udoskonalać i nadać im wyjątkowy charakter. W 2017 roku wprowadził na rynek motorowy jacht przyszłości, czyli TES 393 Illuminatus, a także żaglowy TES 246 Versus, nominowany w naszym konkursie. Obydwie jednostki jeszcze przez wiele lat będą bardzo się wyróżniały na tle innych. Można się spodziewać, że to nie koniec inwencji Siwika, który bez wątpienia nie raz jeszcze zaskoczy nas oryginalnymi jachtami.

Tomasz Siwik
Autor: archiwum redakcji

Tytuły Jachtów Roku 2018 w Polsce otrzymały:

W kategorii Jachty Żaglowe Małe do 7,5 m długości - Antila 24.4 zgłoszona przez stocznię Antila Yachts

Zaprojektowana przez Jacka Daszkiewicza a produkowana przez stocznię Antila Yachts Antila 24.4 zastępuje wysłużoną, popularną Antilę 24. Nowa Antila jest bezpieczna, łatwa w obsłudze i nie sprawia kłopotów w żeglowaniu nawet mniej doświadczonym armatorom. W warunkach testu, przy zmiennym wietrze o prędkości od 6 do 16 w, pływała szybko i bardzo sztywno, niewiele się przechylając mimo szkwałów (patrz Żagle 07/2017). Ma przy tym przestronne wnętrze o wysokości w kabinie aż 188 cm, opracowane zgodnie ze światowymi trendami stylistycznymi.

Antila 24.4
Autor: materiały promocyjne Antila Yachts

W kategorii Jachty Żaglowe Duże pow. 7,5 m długości - Elan GT5 zgłoszony przez firmę Atsea Sp. z o.o.

Nowym, oryginalnym kształtem nadbudówki i pokładu Elan GT5 otwiera linię "Grand Touurismo" w ofercie słoweńskiej stoczni. Szybką żeglugę zapewnia w tym przypadku udany i sprawdzony kadłub Elana S5, który wykorzystuje się w produkcji GT5. Podczas testu (Żagle 08/2017) jacht mimo słabego wiatru, natychmiast reagował na ruchy sterem, precyzyjne i szybko się prowadził, świetnie trzymał kurs. Jego obsługa była wzorcowa za sprawą wysokiej klasy osprzętu montowanego już w podstawowych wersjach. Wnętrze urządzono estetycznie i komfortowo, zapewniając świetną widoczność z salonu na żagle - przez świetliki w przedniej szybie nadbudówki - jak i wokół jachtu przez wielkie, boczne okna nadbudówki. Elan GT dostępny jest w wersji dwu- lub trzykabinowej, z jedną lub dwiema kabinami toaletowymi.

ELAN GT5
Autor: materiały prasowe

W kategorii Jachty Żaglowe Specjalne - Dragonfly 28 Sport zgłoszony przez firmę Rodan

Nagrodzony przez nas trimaran ma dwa przemyślnie składane pływaki po bokach głównego kadłuba, można więc wpłynąć nim w dowolne miejsce w marinie a po żeglowaniu załadować na przyczepę i przewieźć do domu za samochodem osobowym. Ten jacht może żeglować zarówno po małym Kiekrzu, gdzie przeprowadziliśmy test (patrz Żagle 07/2017), jak i po całym morzu Bałtyckim, przy czym na każdym z tych akwenów z imponującymi prędkościami właściwymi dla sprawnych wielokadłubowców. Dzięki temu to jeden z najszybszych seryjnych jachtów turystycznych na świecie.

Dragonfly 28 Sport
Autor: materiały prasowe

W kategorii Jachty Motorowe do 9 m długości - Parker 750 DC – zgłoszony przez firmę Parker Poland

To kolejny sukces firmy Parker Poland. Parker 750 DC (wraz z jego wersją Cabin Cruiser) ma całkowicie na nowo zaprojektowany kadłub w technologii Two Step Hull Infusion. W trakcie testów przeprowadzonych w Gdyni w trakcie Targów Wiatr i Woda - na wodzie, przekonaliśmy się osobiście, jak doskonale sprawdza się on w praktyce. Łódka jest dynamiczna, szybka i zachowuje się niezwykle stabilnie na wodzie. Jacht szczegółowo prezentowaliśmy w poprzednim wydaniu miesięcznika „Żagle” (wydanie 01/2018). Na tym samym kadłubie można zamówić go w wersji Cabin Cruiser czyli z zamkniętą kabiną, kajutą i pełną toaletą, który pewnie lepiej sprawdzi się na zimniejszych i bardziej deszczowych akwenach.

Parker 750
Autor: materiały prasowe

W kategorii Jachty Motorowe powyżej 9 m długości - Jeanneau Leader 33 – zgłoszony przez firmę Dobre Jachty

Ten jacht spodobał nam się już od pierwszego wejrzenia, zanim jeszcze wypłynęliśmy na wody zatoki Napoule w Cannes, gdzie mieliśmy możliwość sprawdzenia i ocenienia jego walorów (Test w „Żaglach” 07/2017). Leader 33 ma nienagannie narysowaną sylwetkę, funkcjonalnie zabudowane i wykorzystane do każdego centymetra wnętrze o wspaniale dopracowanej stylistyce, mnóstwo nowoczesnych rozwiązań technicznych: duże wklejane okna, składane elementy zabudowy zmieniające funkcjonalność wnętrza. Ta łódź zadowoli nie tylko prawdziwych tradycjonalistów, przywiązanych do klasycznego projektowania wyposażenia, ale również tych, którzy przedkładają ponad wszystko najnowsze osiągnięcia techniki i technologii jachtowej.

Leader 33
Autor: materiały prasowe

W kategorii Jachty Motorowe Specjalne - Delphia BluEscape 1200 - zgłoszona przez stocznię Delphia Yachts

O zwycięstwie polskiej konstrukcji z Olecka, zaprojektowanej przez Andrzeja Skrzata i studio Tony'ego Castro, zadecydował jej piękny design oraz uniwersalność użytkowania. Jacht, w zależności od wyposażenia, może służyć zarówno jako wolno pływająca wypornościówka, jak i łódź poruszająca z prędkością półślizgową - a to istotna cecha, szczególnie podczas pływania po morzu. BluEscape 1200 jest bowiem certyfikowana do kategorii projektowej „B”. Pełen test łodzi przedstawiliśmy we wrześniowym wydaniu miesięcznika „Żagle” (09/2017), a dodatkowo prezentowaliśmy ją także w relacji z ogłoszenia wyników BOB Award 2017 w styczniowej edycji naszego magazynu.

BluEscape 1200
Autor: Stanisław Iwiński
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.