MŚ F1 H2O: Bartek Marszałek wraca na szczęśliwy tor

2015-09-23 12:34 Zespół BM Racing
Bartek Marszałek
Autor: MAT. PRASOWE

2 października, w chińskim Liuzhou, Bartłomiej Marszałek powalczy o kolejne punkty do klasyfikacji generalnej Mistrzostw Świata F1 H2O. Tym razem wystartuje na torze, który już zna, i który przed rokiem okazał się szczęśliwy dla Polaka.

Marszałek na półmetku sezonu ma za sobą dwa wyścigi, 4 punkty w klasyfikacji generalnej i czternaste miejsce w stawce najlepszych motorowodniaków Świata. Co jednak najważniejsze, ma też pierwsze doświadczenia w nowej łodzi. – Wiem, co należy w łodzi zmodyfikować, aby była szybsza – mówi Bartłomiej Marszałek. - Jest to krótka łódka, na jakiej nigdy wcześniej nie pływałem. Moc silnika F1, sięgająca 450 koni mechanicznych, jest tak duża, że mały kadłub chce lecieć w powietrze. To jest bardzo niebezpieczne. Dlatego przed Grand Prix Chin na miejscu zamontujemy przygotowany w Polsce system balansowania łodzi. Tak, aby na pełnych obrotach mogła rozwijać pełną prędkość, płynąc stabilnie – zapowiada jedyny reprezentant Polski w motorowodnej Formule 1.

Prawidłowe zbalansowanie łodzi to, oprócz silnika i śmigła, jeden z podstawowych parametrów, jakie należy ustawić w bolidzie F1 H2O. - Na tym etapie nie mogę liczyć na wskazówki od innych kierowców czy ludzi pracujących dla innych zespołów – przyznaje Marszałek. - Jestem zdany na siebie i do wszystkich wniosków muszę dochodzić sam. Po pierwszych dwóch startach w Evian i Porto wiem, jak ważny jest balans łodzi. Jestem przekonany, że w Chinach, po prawidłowym zbalansowaniu, wreszcie opanuję nową łódkę i rozpocznę pogoń za najlepszymi. Liczę na dobry wynik! – przyznaje uczestnik programu Szkoła Mistrzów LOTTO.

Bardzo ważny jest także fakt, że po raz pierwszy w tym sezonie Polak wystartuje na znanym już sobie torze. W Evian i Porto pływał po raz pierwszy w życiu. Liuzhou zna dobrze. To tam, przed rokiem, osiągnął swój najlepszy wynik w historii startów w F1 H2O – piąte miejsce. - To jeden z najszybszych torów ze wszystkich w sezonie i ja bardzo dobrze się tam czuje – zapewnia Marszałek.

Zobacz koniecznie: Jachty nominowane do nagrody Jacht Roku w Polsce ZDJĘCIA

Pracujący z zawodnikiem trener, a zarazem ojciec, Waldemar Marszałek podkreśla, że tegoroczne starty na nowej łodzi mają za zadanie głównie ostateczne skonfigurowanie wszystkich ustawień. Tak, aby od przyszłego roku Bartłomiej mógł wspinać się w klasyfikacji kierowców. - Syn nie miał możliwości treningu na tej łodzi w Polsce, więc wszelkie próby ustawień wykonujemy na wyścigach... Jestem zadowolony, ponieważ Bartek udowadnia, że jest rozważnym zawodnikiem. Nie popełnia błędów, które kończą się wypadkiem i rozbiciem łodzi. On zbliża się do skrajnego momentu, w którym w porę odpuszcza. Dzięki temu łódź jest w jednym kawałku, a on jest bogatszy o wnioski. Najważniejsze, że wie co należy zmieniać i poprawiać – komentuje sześciokrotny motorowodny Mistrz Świata.

Po powrocie z ostatniej eliminacji F1 H2O w Porto zespół nie miał dostępu do łodzi. Prosto z Portugalii ruszyła ona drogą morską do Chin. - Wykonaliśmy w Polsce system balansowania i zostanie on zainstalowany w bolidzie na miejscu, przed zawodami. Jestem bardzo ciekawy, jakie to da efekty i głęboko wierzę w to, że to będzie dla Bartka przełomowy moment. Jeżeli trafi w te ustawienia, to łódka zachowywać się będzie zupełnie inaczej. Bartek będzie mógł płynąć szybciej i dużo stabilniej. To jest podstawa, od której należy zacząć. Dopiero po etapie prawidłowego wyważenia rozpoczniemy pracę nad doborem odpowiednich śmigieł napędowych oraz ustawień silnika – zapowiada Waldemar Marszałek, Mistrz z duetu Marszałków w programie Szkoła Mistrzów LOTTO.

Grand Prix Chin zaplanowano w południowej części kraju, nieco ponad 500 km od Hongkongu. Tor ustawiony zostanie na rzece Liu. Eliminacje mistrzowskie organizowane są tam od 2008 roku. W tym roku zapowiadają się wyjątkowo ciekawie, bowiem w stawce najlepszych zawodników aż siedmiu kierowców ma wciąż szansę na tytuł Mistrza Świata. A po zmianach w kalendarzu tego sezonu, po zawodach w Chinach, zostaną już tylko dwa grudniowe wyścigi. 

Badania techniczne i pierwsze wolne treningi zaplanowano w Liuzhou na środę (30 września). W czwartek (1 października) o 10:30 czasu lokalnego odbędą się godzinne wolne treningi. O 15:00 czasu lokalnego rozpoczną się kwalifikacje, które wyłonią kolejność na starcie zawodów. W piątek (2 października) wolne treningi zaplanowano na 9:45 czasu lokalnego. Wyścig rozpocznie się o 14:00 czasu lokalnego (godz. 21:00 w Polsce).

Mapa toru F1H2O w Liuzhou
Autor: F1H2O

* * * * *

Bartłomiej Marszałek ma 32 lata, 183 cm wzrostu i 83 kg wagi. Jest pierwszym i jedynym Polakiem startującym w prestiżowej motorowodnej serii F1 H2O (udział w dwunastu Grand Prix). Sportowiec ma na koncie m.in. tytuł Mistrz Polski w klasie 0-250 czy Wicemistrza Świata w klasie 0-350. W sezonie 2014 był siódmym kierowcą Mistrzostw Świata F1 H2O. Trenerem i mentorem Bartłomieja jest Waldemar Marszałek – do dzisiaj najbardziej utytułowany zawodnik na świecie w klasach 0-250 i 0-350, sześciokrotny Mistrz Świata.

W sezonie 2015 Bartłomiej Marszałek, uczestnik programu Szkoła Mistrzów LOTTO, startuje w całkowicie nowym bolidzie, przygotowanym przez włoską stajnię DAC Racing. Łódź dysponuje 2,5-litrowym silnikiem V6, o mocy 450 koni mechanicznych. Maszyna waży zaledwie 450 kg. Do setki przyspiesza w 2,5 sekundy, a prędkość maksymalna sięga 250 km/h.

CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO? POLUB ŻAGLE NA FACEBOOKU

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.