Kotniz Jachtowy Produkt Roku 2019 – nagrody wręczone!

2019-02-28 11:11 Dominik Życki/ Redakcja Żagli
KOTNIZ Jachtowy Produkt Roku 2019
Autor: Redakcja "Żagli"

Podczas warszawskich Targów „Wiatr i Woda” wręczono nagrody Magazynu „Żagle” KOTNIZ Jachtowy Produkt Roku 2019. Przedstawiciele firm, które zgłosiły nagrodzone produkty, odebrali okolicznościowe statuetki. W drugiej edycji, wspieranej przez firmę Kotniz, dokonaliśmy oceny w czterech kategoriach: Osprzęt i wyposażenie jachtu lub łodzi, silniki i napędy, Elektronika jachtowa, Wyposażenie osobiste.

Kotniz
Autor: Kotniz
Quick MC2X
Autor: materiały firmowe Quick MC2X

Kategoria Osprzęt i wyposażenie jachtu lub łodzi

Stabilizatory przechyłów bocznych Quick MC2X – Taurus Sea Power

Stabilizator żyroskopowy, dzięki któremu jacht zachowuje się niezwykle stabilnie zarówno podczas żeglugi, jak i na postoju na kotwicy. Tego typu produkty są znane już od kilku lat. Stosowane były na dużych jednostkach i superjachtach, ale za sprawą włoskiej firmy Quick są obecnie dostępne dla znacznie szerszej oferty łodzi. Rodzina stabilizatorów Anti-Roll Gyro Stabilizers MC2X obejmuje w sumie dziewięć modeli o momencie od 5560 do 55882 Mm. W praktyce pozwala to montować je na jachtach o masie do 250 ton wyporności. Steruje się nimi za pomocą ekranu dotykowego o przekątnej czterech lub pięciu cali, a wydajność rejestruje na aplikacji smartfonowej zarówno w systemie iOS, jak i Android.

Tym, co wyróżnia włoskie stabilizatory na rynku, jest cicha praca. Natężenie dźwięku funkcjonujących urządzeń nie przekracza 70 dB. Ponadto mają one wyjątkowo kompaktową i zwartą obudowę, wysokiej jakości izolację, dynamiczną kontrolę precesji oraz funkcję jej zablokowania. Instalacja urządzenia jest prosta, producent przygotował dokładną instrukcję. Najmniejszy ze stabilizatorów, model MC2X 5K, waży 300 kg, zużywa prawie 2 kW mocy prądu zmiennego, ma wymiary 48 x 48 x 59 cm, a pełną sprawność osiąga po 14 minutach od włączenia. Już po tych parametrach widać, że przewidziano go przede wszystkim do jednostek motorowych – i to tych o długości ponad 10 m. Materiałem konstrukcyjnym łodzi może być laminat, aluminium, stal, a nawet – pod pewnymi warunkami – drewno.

Nominacje w tej kategorii uzyskały także:

– Ultrasoniczny system przeciwporostowy Sonihull – zgłoszony przez Marine Works

– Masa uszczelniająca i klejąca MS Polymer Sea-Line – zgłoszona przez Troton Sp. z o.o.

Silnik przyczepny Mercury V8
Autor: materiały firmowe Silnik przyczepny Mercury V8

Kategoria Silniki i napędy

Silnik przyczepny Mercury V8 4,6 l o mocy 200/300 KM – Parker Poland

Na nowej ośmiocylindrowej platformie w układzie widlastym oparto trzy wersje: Verado o mocy 250 – 300 KM, Sea Pro 225 – 300 KM oraz Pro XS 200 – 300 KM. Opracowano je od podstaw, z zastosowaniem najnowszych technologii opracowanych we własnych laboratoriach doświadczalnych producenta. Dzięki wykorzystaniu do ich budowy nowoczesnych komponentów oraz systemów elektronicznych są one najlżejsze w swoich klasach, mają większą wydajność, systemy tłumiące hałas i wibracje, ulepszone sterowanie, ultranowoczesny design, a przede wszystkim mniejsze zużycie paliwa. O tym, że podane cechy to nie tylko chwyt marketingowy mogliśmy się przekonać podczas testów na wodzie we włoskim Baveno. Na początek dostaliśmy na próbę włoską hybrydę Nuova Jolly wyposażoną w dwa silniki Mercury Sea Pro o mocy 225 KM każdy. Jest to wersja skalibrowana pod mniejsze obroty maksymalne, przystosowana do cięższych warunków komercyjnych i mająca dłuższą żywotność. Przy maksymalnych 5500 obr./min spalanie nie przekraczało 50 l/h na każdy silnik. Jeszcze większą efektywność osiągnęliśmy przy podróżnej prędkości 25 – 26 w (3000 obr./min), kiedy każdy z silników potrzebował do pracy zaledwie 20 l/h. Sprawdziliśmy także motorówkę z największym silnikiem o mocy 300 KM – Flipper 670 DC. Spalanie wyniosło odpowiednio: 90 l/h przy 6000 obr./min i prędkości 48 w oraz 30 l/h przy 3000 obr./min i 25 –26 w. Gdy porównaliśmy te osiągi do wyników silników starszej generacji okazało się, że podane przez producenta liczby, mówiące o 10 – 15 procentowej oszczędności, nie mijają się z prawdą.

Nominacje w tej kategorii uzyskały także:

– silnik przyczepny Yamaha 425 V8 XTO Offshore – zgłoszony przez Yamaha Motor Polska

– silnik stacjonarny Yanmar 3JH40 – zgłoszony przez Taurus Sea Power

Antena radaru Raymarine Quantum 2 Doppler
Autor: materiały firmowe Antena radaru Raymarine Quantum 2 Doppler

Kategoria Elektronika jachtowa

Antena radaru Raymarine Quantum 2 Doppler – Eljacht

 Antena radaru z technologią unikania kolizji Doppler wykorzystuje nową generację kompresji impulsów CHIRP Quantum 2, zapewniającą doskonałą „świadomość” celów na długich i ekstremalnie krótkich dystansach. Dzięki zaawansowanemu przetwarzaczowi Dopplera system stale podświetla poruszające się kontakty radaru i oznacza je kodowanymi kolorami, co umożliwia ciągłe rozpoznanie i redukuje ryzyko kolizji. Znacząco ułatwia to rozróżnianie potencjalnie niebezpiecznych celów podczas nawigowania w strefach o dużym natężeniu ruchu. Cele zbliżające się oznaczone są kolorem czerwonym, oddalające się – zielonym, co znakomicie ułatwia także odróżnienie obiektów ruchomych od stacjonarnych, takich jak lądy, pomoce nawigacyjne lub nieruchome jachty. Quantum 2 może też rozpocząć śledzenie tych obiektów automatycznie, wyliczając ich kurs, prędkość, najbliższy punkt spotkania i wiele innych. Skiper powiadamiany jest o niebezpiecznych sytuacjach alarmem oraz grafikami na ekranie.

Stosowana wyłącznie w Quantum 2 funkcja o nazwie „sektor bezpieczeństwa” zapewnia z kolei wysoki poziom widzialności niebezpiecznych obiektów na ścieżce jachtu zarówno ruchomych, jak i stacjonarnych. Sektor ten rozciąga się 15 stopni od dziobu, na dystans około 200 m. Quantum 2 ma wzmocnioną obudowę, niewielką masę i łatwo go zainstalować. Wyróżnia się też niewielkim poborem prądu, dzięki czemu idealnie sprawdzi się na jachtach żaglowych. Można go zainstalować w konfiguracji przewodowej lub użyć wbudowanej technologii Wi-Fi.

Nominacje w tej kategorii uzyskały także:

– echosonda Garmin Panoptix LiveScope – zgłoszona przez Garmin Polska

– konwerter Yacht Devices NMEA2000 – WiFi – zgłoszony przez eNavigare Unicorn Poznań

Garmin Quatix
Autor: Edyta Jakubczak Garmin Quatix 5 - Garmin Polska

Kategoria Wyposażenie osobiste

Zegarek żeglarski Garmin Quatix 5 – Garmin Polska

Liczba funkcji tego naręcznego komputera imponuje. Trudno wymyślić taką, której Quatix by nie miał. Garmin wyprzedził konkurencję o dystans, który na długo zapewni mu prym w segmencie żeglarskich zegarków. Quatix łączy w sobie wszystkie cechy smartfona, zegarka, wyświetlacza nawigacyjnego, repetytora, monitora aktywności i GPS-a. Wyświetla wskazania z ploterów nawigacyjnych i innych urządzeń Garmina, można nim sterować autopilotem i oznaczać punkty trasy. Stanowi nieocenioną pomoc dla regatowców, umożliwia bowiem np. sprawdzenie kąta ustawienia linii startu względem kierunku wiatru, podaje odległość od linii podczas zbliżania się do niej. Żeglarze wyczynowi docenią także, że Quatix mierzy wysiłek fizyczny i pozwala go monitorować oraz analizować zarówno na wyświetlaczu, jak i później, po wysłaniu pomiarów do komputera. Zegarek Garmina umożliwia także sterowanie jachtowym systemem audio. Jego ogromną zaletą jest to, że można go bez wstydu założyć na nadgarstek również podczas oficjalnego spotkania, ma bowiem nowoczesną, elegancką kopertę oraz możliwość ustawienia na tarczy jednego z setek wzorów. Niezależnie od wyboru tarczę znakomicie widać nawet przy ostrym słońcu i to bez dodatkowego doświetlania. Mając na uwadze taką liczbę funkcji zegarka i tak znakomite jego cechy, trudno nawet skrytykować cenę. Około 2500 zł, które trzeba wydać na Quatixa, nie jest kwotą wygórowaną. Praktyczny test Quatixa 5, wykonany przez parę naszych zaprzyjaźnionych kapitanów, zamieściliśmy w tym numerze na stronach 48-49.

Nominacje w tej kategorii uzyskały także:

– zegarek Alpina AlpinerX – zgłoszony przez odCzasu doCzasu

– kamizelka Spinlock Aero Pro Vest

– zgłoszona przez Majer Marine

O KONKURSIE:

Konkurs KOTNIZ Jachtowy Produkt Roku, organizowany przez redakcję magazynu „Żagle” przy wsparciu firmy Kotniz, skierowany jest do firm zajmujących się produkcją i sprzedażą osprzętu i wyposażenia wodniackiego. Ma na celu wyłonienie najciekawszych, najbardziej innowacyjnych i przydatnych produktów w tym segmencie rynku. Jurorami są dziennikarze miesięcznika „Żagle”. Przewodniczącym jury jest redaktor naczelny Waldemar Heflich, a sekretarzem szef działu techniki – Dominik Życki. Serdecznie dziękujemy naszemu partnerowi, firmie Kotniz, za pomoc w przeprowadzeniu drugiej edycji konkursu.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.