Już po raz 33. wystartował Atlantic Rally for Cruisers!
W niedzielę, 25 listopada rozpoczął się Atlantic Rally for Cruisers. Start miał miejsce u wybrzeży Las Palmas na Gran Canarii, a meta usytuowana jest przy odległej o 2800 mil karaibskiej wyspie Saint Lucia.
W tym roku w tej klasycznej imprezie startują 173 jachty, z czego aż cztery polskie katamarany przy okazji przeprowadzane w sezonie zimowym na cieplejsze wody Karaibów. Piąta polska załoga płynie na „Nashachata 2”, jachcie typu Challenge 67. Jacht płynie pod banderą brytyjską.
ARC ma formę współzawodnictwa regatowego, ale dużo ważniejsze są towarzyszące imprezie seminaria i spotkania z załogami. Nie do pominięcia jest też kontrola bezpieczeństwa, podczas której weryfikowane jest wyposażenie jachtu. Obowiązkowa jest łączność mailowa podczas rejsu. Duży nacisk organizatorzy, World Cruising Club, kładą na elementy bezpieczeństwa. Same kamizelki pneumatyczne nie wystarczą. Muszą być wyposażone w oświetlenie i kaptur na twarz chroniący drogi oddechowe przed uduszeniem się pianą zdmuchiwaną z fal. Nie wszystkie rodzaje linek asekuracyjnych są akceptowane jako odpowiednie, a lista do odhaczenia podczas kontroli jest długa.
W przedstartowym tygodniu mnóstwo jest pokazów i seminariów. Najciekawsze z nich to z pewnością demonstracja ewakuacji osoby poszkodowanej z jachtu do helikoptera i pokaz użycia środków pirotechnicznych. Można było poćwiczyć użycie sekstantu i dowiedzieć się nieco o podzwrotnikowym nocnym niebie. Dużą popularnością cieszyły się seminaria dotyczące zarządzania kryzysowego na jachcie w przypadku awarii, czy briefingi meteorologiczne. Prelegentami byli fachowcy mający za sobą zarówno tysiące przeżeglowanych mil, jak i wielokrotne przejście Atlantyku. A wieczorami można było spotkać się przy piwie, muzyce, tańcach i przebierańcach.
Jednocześnie na jachtach trwały przygotowania do długiego rejsu. Sprawdzano takielunek, doposażano łódki, sztauowano prowiant. Odprawa skipperów w sobotę w południe zgromadziła zarówno tych, którzy pierwszy raz, jak i regatowe wygi, jak choćby znany ze startów w klasie IMOCA 60 Jean-Pierre Dick.
Flotę ARC można śledzić na stronie: