Wielokrotna blokada
W majowym numerze "Żagli" pokazaliśmy pojedynczą blokadę lin model DO 550, ciekawy produkt firmy Barton Marine. Blokada ta charakteryzuje się tym, że pracuje z linami o szerokim zakresie średnic od 8 do 12 mm, przy obciążeniach do 550 kg, praktycznie bez uszczerbku na oplocie zaciskanych lin.
Jest to możliwe dzięki materiałom, z których zrobione są szczęki i inne elementy mechanizmu (wysokiej jakości duraluminium), obudowa (wytrzymałe tworzywa sztuczne), czy gładkie pierścienie na wejściu i wyjściu liny (stal nierdzewna). Wszystkie są odporne na wymagające środowisko morskie, czyli przede wszystkim korozję. Charakterystykę tę powtórzyłem dlatego, że w międzyczasie producent wprowadził na rynek rozwinięcie pojedynczej blokady, czyli zespolone blokady podwójne i potrójne, o przeznaczeniu na jachty turystyczne i regatowe. Każda z nich wyposażona jest odpowiednio w podwójny lub potrójny, jednakowy mechanizm blokowania i zwalniania lin, dokładnie taki jak w blokadach pojedynczych. Dzięki niemu liny można łatwo i precyzyjnie dobierać przy zablokowanych klamkach - z niezauważalnym poślizgiem i maksymalnym zaciskaniem. Czy rzeczywiście oploty w ogóle się przy tym nie niszczą i czy zacisk jest odpowiednio mocny – nie mieliśmy okazji sprawdzić. Wiemy jednak na pewno, że każda klamka blokady ma możliwość podpisania, na wymiennej, łatwo wymienialnej wkładce. Można oznaczyć je w zależności od tego, które liny będą w nich blokowane. Ceny blokad są mniej więcej wielokrotnością ceny wersji pojedynczej, która kosztuje około 38 funtów.
Więcej: www.aura.szczecin.pl
(dż)