Rolex Sydney Hobart Yacht Race – wielki wyścig na Antypodach!
W 1945 roku pułkownik John Illingworth zorganizował pierwszy wyścig na trasie z Sydney do Hobart na Tasmanii. Miało to być swoiste antidotum dla australijskiej młodzieży po koszmarze II Wojny Światowej. Wyścig organizowany jest co roku, a startuje w Drugi Dzień Świąt Bożego Narodzenia. Dziś jest to jedna z najbardziej popularnych i prestiżowych imprez żeglarskich na świecie. The Rolex Sydney-Hobart Race, jeden z najsłynniejszych klasyków żeglarskich, a jego trasa liczy 628 mil. Wyścig organizuje od 1945 roku Cruising Yacht Club of Australia, od kilku lat przy współpracy Royal Yacht Club of Tasmania. W tym roku odbędzie się po raz 75.!
W Rolex Sydney-Hobart Yacht Race główną nagrodę Tattersall Cup otrzymuje zwycięzca w czasie przeliczeniowym. Do tegorocznego wyścigu zgłoszono aż dziesięć jachtów, które w przeszłości zdobywały to prestiżowe trofeum i wygrywały w kategorii po przeliczeniu. To konstrukcje różnych wielkości i pochodzące z różnych epok jachtingu regatowego. Zaczynając od ubiegłorocznego zwycięzcy – jachtu "Alive" Philipa Turnera poprzez TP52 "Ichi Ban" Matta Allena, TP52 "Quest" Boba Steela, który wygrał także siedem lat później jako "Balance" Paula Clitheroe'a oraz Cookson 50 "Oskana", który zwyciężał jako "Victoire" w 2013 roku. Na liście startowej była także 46-letnia łódź Simona Kurtsa "Love and War" (jeden z dwóch jachtów, które wygrywały S2H aż trzykrotnie!). Dwukrotnym zdobywcą Tattersall Cup jest australijski 100-stopowy "Wild Oats XI", uważany zawsze za wielkiego faworyta, zarówno do wygrania wyścigu jak i ustanowienia rekordu trasy. Tym bardziej, że 75. wyścig z Sydney do Hobart może być dziesiątym wygranym dla jachtu należącego do rodziny Oatley.
"Wild Oats XI" dowodzony jak zawsze przez Marka Richardsa będzie miał z kim rywalizować podczas tegorocznego Sydney-Hobart. Cztery pozostałe 100-stopowe maxi były przed startem w bardzo bojowym nastawieniu. "Comanche" należący do Jima Cooneya i Samanthy Grant jest posiadaczem rekordu trasy wyścigu. Ten jacht został zbudowany w 2014 roku dla amerykańskiego miliardera Jima Clarka i już rok po zwodowaniu wygrał wyścig Sydney-Hobart. W 2017 roku Cooney odkupił jednostkę i ustanowił rekord trasy z czasem 1 dzień, 9 godzin, 15 min. i 24 sek. Ponad trzydziestometrowy Reichel-Pugh "Black Jack" Petera Harburga reprezentuje barwy Yacht Club de Monaco i bardzo poważnie myśli o zwycięstwie w czasie rzeczywistym. "Info Track" Christiana Becka to kolejne wcielenie łodzi, która żeglowała już w wyścigu z Sydney do Hobart, pod nazwami "Perpetual Loyal", "Rambler 100" i "Speedboat". Zaprojektował ją Juan Kouyoumdjian i zawsze zaliczana jest do grupy najszybszych w stawce. Jest jeszcze należący do Seng Huanga 100-stopowy jacht "SHK Scallywag", którego załoga ma już spore doświadczenie w startach w największych klasykach. On także może być groźny i liczyć się w walce o Line Honours.
„LDV Comanche” i „Wild Oats XI” mają jeszcze w pamięci protest i kłótnię sprzed dwóch lat. Australijska załoga pierwsza pokonała trasę w rekordowym czasie, ale w wyniku protestu Amerykanów (po spornej sytuacji prawy-lewy tuż po starcie) straciła wszystko na rzecz jachtu należącego do Jima Cooneya i Samanth’y Grant. 165 załóg marzy o zdobyciu prestiżowego Tattersall Cup, czyli pucharu za zwycięstwo w czasie przeliczeniowym.
To będzie także kolejny start polskich załóg w tym prestiżowym wyścigu klasycznym. W 2001 roku w regatach z Sydney do Hobart wzięła udział „Łódka Bols”, która startował pod polską banderą, a załogę w 60% stanowili polscy żeglarze z Jarkiem Kaczorowski na czele (skipperem był Gordon Kay, Brytyjczyk mieszkający w Nowej Zelandii). W 2014 roku regaty ukończyły: 21 metrowy „Katharsis II” typu Oyster 72 Mariusza Kopra i „Selma Expeditions” Piotra Kuźniara z Dominikiem Życkim i Jakiem Kaczorowskim na pokładzie. W 2017 roku startował Przemysław Tarnacki i jego załoga Ocean Challenge Yacht Club na jachcie „Weddel” klasy Grand Mistral 80. W 75. Rolex Sydney Hobart Yacht Race pod biało-czerwoną banderą zabraknie niestety jachtu VO 65 „Sailing Poland” ze skiperem Maciejem Marczewskim, który był na liście startował, ale nie dotarł do Sydney. Popłynie natomiast Joanna Pajkowska na pokładzie Sigmy 36 „Rogue Wave”, a jacht klasy VO 70 „Maserati”, który poprowadzą Jacek Piotrowski i Jacek Siwek. Właścicielem „Maserati” jest Jim Cooney, do którego należy także supermaxi „LDV Comanche”.
Polecany artykuł:
Polecany artykuł: