Z pokładu POLSKA100: jacht jest tak mocny, jak jego załoga

2018-05-07 14:25 Mateusz Kusznierewicz
SFS
Autor: Christophe Jouany/vsb

Projekt Polska100 ma misję rozwoju polskiego żeglarstwa oceanicznego. Kiedy wrócimy do Polski, mając na koncie udział w kilkunastu największych regatach i wokółziemski rejs, jest szansa, że zyskamy ponad dwudziestu doświadczonych żeglarzy, gotowych do kolejnych wyzwań i regat.

Dyskusje i konsultacje, według jakiego klucza dobrać załogę, trwały kilkanaście miesięcy. Docelowo zespół będzie się składał z 25 osób. Od początku założyliśmy, że na pokładzie znajdą się tylko Polacy. Ze względu na specyfikę jachtu oraz trasę i skalę całego projektu, załoga będzie się składać jedynie z zawodowych żeglarzy. Zależało nam, by w zespole znaleźli się zarówno bardzo doświadczeni żeglarze oceaniczni, jak również młoda gwardia. Ci pierwsi zgodzili się być nauczycielami. Proces rekrutacji był ułożony tak, by ostateczna decyzja, kto znajdzie się w załodze, była wynikiem etapowych rozmów kwalifikacyjnych przeprowadzonych przez minimum trzy osoby. Rozpisaliśmy bardzo precyzyjnie kryteria doboru kandydatów. Wiedza i doświadczenie to jedno, ale w tak licznej załodze i tak długim projekcie duże znaczenie mają umiejętności współpracy, komunikacji, stylu działania oraz cechy charakteru.

Rozmowy z kandydatami zajęły nam ponad siedem miesięcy. Załoga jest już prawie w komplecie. Napisałem prawie, ponieważ kilka osób, które dołączą do załogi Polska100 jest albo jeszcze w trakcie swojego rejsu, albo są zaangażowane w inne projekty. Wśród członków załogi znajdą się m.in. Jarek Kaczorowski – mistrzświata klasy Micro, uczestnik regat Mini Transat, The Race 2000 i Sydney-Hobart. Zbyszek „Gutek” Gutkowski ze swoim doświadczeniem z Velux 5 Oceans, The Race2000, Transat Jaques Vabre oraz Vendée Globe jest uważany za jednego z najlepszych w tym fachu. Grzegorz Baranowski i Jacek Wysocki to zdobywcy Admiral’s Cup, mistrzowie świata w match racingu oraz uczestnicy regat o Puchar Ameryki. Od lat żeglują z sukcesami w Fastnet, Giraglia, Middle Sea Race czy Transatlantic Race. Piotr Madej przepłynął z nich wszystkich najwięcej mil morskich, a doświadczenie zebrane zagranicą przy pracy na dziesiątkach jachtów predysponuje go do roli Bosmana (Boat Captain) odpowiedzialnego za sprawność techniczną jachtu. Piotr Cichocki ma na swoim koncie udział w The Race 2000, mistrzostwo świata w klasach Skud 18 i Hansa 303 oraz czwarte miejsce w regatach paraolimpijskich w Rio 2016.

Przemek Filipowicz i Jacek Piasecki to przedstawiciele młodej gwardii, byli członkowie kadry olimpijskiej w klasie 49er. Jacek żeglował na katamaranach M32 oraz w projekcie Selma Racing. Jacek Siwek jest współautorem Projektu Polska100, to również bardzo doświadczony żeglarz. Spośród nas wszystkich ma na swoim koncie najwięcej startów w klasykach zaliczanych do Wielkiego Szlema.

Prezentacja wszystkich członków załogi znajduje się na stronie www.Polska100.org. Załoga mocno zaangażowała się w Projekt. Trwają prace nad wyposażeniem i przygotowaniem jachtu do przypłynięcia do Polski. W kraju Polska100 pojawi się w drugiej połowie maja. W czerwcu rozpocznie się dwuletni wokółziemski rejs i udział w słynnych żeglarskich klasykach. Pierwszy start zaplanowany jest już 21 czerwca, popłyniemy z Goeteborga do Hagi w Legends Race, który będzie rozgrywany w ramach Volvo Ocean Race. Nasz plan zakłada, że po startach w Wielkiej Brytanii i Francji jeszcze w tym roku dopłyniemy do Australii, by wziąć udział w regatach Sydney-Hobart. To będzie intensywny i bogaty w żeglarskie doświadczenia rok.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.