Pływaj i zarabiaj – sprawdź, ile zarobisz na wynajmie jachtu!
Kto żegluje, ten ma wydatki – w tym zdaniu nie odkryłem Ameryki. Wynajęcie lub kupno jachtu, jego utrzymanie, podróże, nieobecności w pracy... to wszystko kosztuje i to niemało. W dodatku własnym jachtem trudno się gdzieś dalej ruszyć. Ale nie musi tak być. Są programy skierowane do aktywnych żeglarzy, a także właścicieli mniejszych firm czarterowych i organizujących rejsy, pozwalające nie tylko zmniejszyć koszty, ale jeszcze trochę... zarobić.
Znane było w świecie żeglarskim pytanie, jak zostać w tej dyscyplinie milionerem? Odpowiedź brzmiała: trzeba być najpierw miliarderem... Jachting to branża sportowo-rekreacyjna i gros żeglarzy musi słono płacić za przyjemność posiadania własnego jachtu żaglowego bądź motorowego lub za czarterowanie łodzi. Jednakże rozwój żeglarstwa, szczególnie jego części czarterowej, rejsowej i szkoleniowej, spowodował, że możliwe stało się znaczące zredukowanie kosztów uprawiania jachtingu, a nawet pewien z tego zysk.
Masz jacht? Wynajmij go!
Przykładem programu pozwalającego zrealizować takie założenia jest Ownership oferowany przez firmy czarterowe Moorings i Sunsail, należące do grupy TUI Marine – konsorcjum wynajmującego dziś ponad 1800 jachtów żaglowych i motorowych niemal na wszystkich kontynentach. Funkcjonuje on w następujący sposób: prywatny armator kupuje jacht i odpłatnie przekazuje go firmie czarterowej - na 5 lat. Ta przez ten okres wynajmuje jednostkę swoim klientom, przekazując właścicielowi co roku gwarantowaną wypłatę 9% od wartości fakturowej jachtu, w comiesięcznych transzach. Na koniec programu jacht wraca do armatora i ten sam decyduje, co z nim dalej robić. Większość uczestników programu sprzedaje go lub prosi o to operatora, a za uzyskane pieniądze kupuje nową jednostkę w tym samym programie. Możliwa jest także rezygnacja ze sprzedaży i kontynuowanie wynajmowania.
Tak czy inaczej, przez te 5 lat armator zachowuje prawo do żeglowania zakupioną jednostką, swoją lub taką samą w innym rejonie świata, od 6 do 12 tygodni każdego roku. Armator-inwestor nie musi przy tym martwić się o obsługę jednostki, koszty portowe, ubezpieczenia, serwis, o wszystko to bowiem dba profesjonalny operator. Jedyny koszt to płatność za sprzątanie i to tylko w czasie, kiedy sami korzystamy z jachtu.
Ten model redukcji kosztów zakupu jest powszechny i od blisko pół wieku działa na świecie. Polski przedstawiciel Moorings i Sunsail – firma Luxury Sails proponuje coś więcej: dodatkowe zmniejszenie kosztów zakupu, a nawet... zarobek.
Nie każdy jacht nadaje się do wynajmu
Diabeł jak zawsze tkwi w szczegółach. Nie da się w tym programie zakupić dowolnego jachtu, jaki sobie wybierzemy – trzeba ograniczyć się do modeli wskazanych przez operatora. By firma czarterowa mogła zagwarantować zysk, musi dysponować modelem odpowiednio wyposażonym, ze stosowną liczbą kabin, toalet, łatwym w żeglowaniu i obsłudze. Po pięciu latach taki jacht nie może stracić zbyt wiele na wartości i musi być atrakcyjny na rynku secondhandowym. Moorings przyjmuje do czarterów np. katamarany Leopard, modele 40, 44, 48, 58 oraz jachty motorowe 43PC i 51PC, a Sunsail np. jednokadłubowce: Jeanneau Sun Odyssey 409 czy Beneteau Oceanis 42.
Comiesięczny zysk z czarteru nie pokrywa rat leasingowych – przy przeciętnej symulacji trzeba co miesiąc dopłacić około 1200 USD. Proponowanym sposobem na pokrycie tej różnicy jest organizacja rejsów podczas np. 6 tygodni swojego prywatnego czasu na jachcie. Program ten jest w pełni realizowany przez polskiego operatora i pozwala właścicielowi „zasypać dołek” między ratą leasingową a dochodem z wynajmu. Przykładowy plan takiego rozwiązania – poniżej.
Ownership, program inwestycji w swój własny jacht, najlepiej sprawdza się w przypadku żeglarzy, którzy dużo pływają co roku w różne miejsca i ze znajomymi składają się na czarter, a także właścicieli firm organizujących rejsy. Odpowiednio wykorzystując tygodnie „prywatnego” żeglowania, mogą oni po 5 latach stać się właścicielem własnego jachtu.
Przykładowy koszt
Koszt zakupu katamarana Leopard 40: 445 000 USD (cena ze zniżką)
Sunsail wypłaca nam 9% wartości jednostki rocznie w ratach miesięcznych: 40 050 USD /12 = 3337,5 USD miesięcznie, w sumie przez 5,5 roku daje to 220 275 USD
Rata miesięczna: w leasingu finansowym (5 lat) – 4700 USD; w operacyjnym (6 lat) – 4450 USD
Wartość jachtu po okresie 5 lat: ok. 250 000 USD
Korzystając z jachtu tylko 6 tygodni z 12 dostępnych, np. na Tortoli, mamy możliwość sprzedania miejsc na rejsie po ok. 800 USD /os. za rejs tygodniowy. Jeżeli obsadzimy jacht w 50% – 6 osobami, to po 6 tygodniach otrzymamy kwotę 28 800 USD, a po 5,5 latach 158 400 USD
445 000 USD – 220 275 USD – 158 400 USD = 66 325 USD – tyle kosztował nas jacht wart po programie 250 000 USD. Decydując się na jego sprzedaż, można zarobić ok. 180 000 USD.