Rosyjski żaglowiec nie dostał zgody na wpłynięcie do fińskiego portu
STS „Kruzenstern”, który na początku sierpnia gościł w Szczecinie podczas finału The Tall Ships’ Races, nie będzie mógł wpłynąć do portu na Wyspach Alandzkich w dniach 18-20 września. Fińskie władze nie wyraziły zgody na wizytę żaglowca u wybrzeży Wysp, którymi administrują nie podając przyczyny. Prawdopodobnie chodzi o to, że termin koliduje z wrześniowymi manewrami Zapad 2017.
O sprawie pierwszy poinformował szwedzki dziennik Hufvudstadsbladet. Żaglowiec planował pobyt w porcie w Maarianhamina w stolicy Wysp Alandzkich w dniach 18-20 września, ale dowództwo fińskich sił zbrojnych nie wyraziło na to zgody. Tomas Ries, ekspert do spraw bezpieczeństwa ze szwedzkiej Akademii Obrony w Sztokholmie stwierdził na łamach szwedzkiego dziennika, że Rosjanie prawdopodobnie chcieli przetestować Finlandię. – Przypłynięcie STS „Kruzensterna” z kadetami na pokładzie naruszałoby status Wysp Alandzkich, które są zdemilitaryzowane. Planowana wizyta pokrywałaby się z terminem wielkich manewrów wojsk Rosji i Białorusi, które mają się odbyć w dniach od 14 do 20 września – podkreślił rozmówca Hufvudstadsbladet. Warto przypomnieć, że rosyjski żaglowiec nie miał wcześniej problemów z uzyskaniem zgody na wizyty w innych fińskich portach, w drodze do Szczecina podczas regat TTSR zawijał do Kotki i Turku.
Żaglowiec pochodzi z 1926 roku. Wtedy w niemieckiej stoczni Bremerhaven zwodowano bark „Padua” dla armatora z Hamburga Ferdynanda Laeisza. „Padua” była ostatnim ze słynnej linii „latających P-Linerów”, które obsługiwały długie trasy do Chile i do Australii, żeglując regularnie wokół przylądka Horn. W latach 1938 − 1939 pokonała trasę z Hamburga przez Chile do Australii i z powrotem w czasie 8 miesięcy i 23 dni. Rekord do dnia dzisiejszego nie został pobity. W 1946 r. statek trafił do Związku Radzieckiego w ramach płaconych przez Niemcy reparacji wojennych. Wtedy otrzymał imię „Kruzenstern”. Adam Johann Ritter von Kruzenstern był rosyjskim admirałem, który w latach 1803 − 1806 dowodził pierwszą rosyjską ekspedycją dookoła świata. Pod radziecką, a następnie rosyjską banderą żaglowiec pływa jako statek szkolny. Obecnie jego portem macierzystym jest Kaliningrad. W dalszym ciągu „Kruzenstern” imponuje swoimi możliwościami. Podczas „Operation Columbus” w 1992 r. zwyciężył na trasie Boston – Liverpool osiągając rekordową prędkość 17,4 w. Statek wystąpił w co najmniej trzech filmach niemieckich, a po zmianie właścicieli także w licznych produkcjach radzieckich. W 1997 r. był głównym tematem brytyjsko-estońskiego godzinnego filmu dokumentalnego „Tall Ship”. Pokład „Kruzesterna” ma 114 metrów długości, a powierzchnia ożaglowania aż 3400 m2.