Poważna awaria na pokładzie "Katharsis II". Pęknięty bom!

2018-03-30 12:50 materiały prasowe projektu AntarcticCircle60S.com
Awaria na pokładzie Katharsis II
Autor: materiały projektu AntarcticCircle60S.pl

O świcie 30 marca 2018 roku (06:45 czasu jachtowego UTC+8, 00:45 czasu polskiego) na pokładzie jachtu "Katharsis II" płynącego w sztormie po wodach Oceanu Południowego, około 1100 mil morskich na południowy zachód od Hobart doszło do poważnej awarii grota, głównego żagla jachtu.

W trakcie gwałtownego podrzucenia jachtu na wyjątkowo wypiętrzonej fali nastąpił niekontrolowany zwrot przez rufę. Pomimo próby kontrowania przez sternika nastąpiło silne uderzenie wiatru o żagiel z przeciwnego niż wcześniej kierunku. Następstwem uderzenia wiatru jest pęknięcie bomu, trwałe uszkodzenie niezbędnego do prawidłowej pracy grota, głównego żagla jachtu. Po dokładnej analizie okazało się, że cała reszta takielunku jachtu jest sprawna i żegluga może być kontynuowana, ale wyłącznie na przednich żaglach. Żaden z członków załogi nie został poszkodowany w trakcie awarii.

Podczas łączności satelitarnej kapitan Mariusz Koper przekazał:

"Obecna awaria to konsekwencja aktywnej żeglugi w sztormie. Żeglując z prędkością ponad 10 węzłów, pomimo dużych i stromych fal mieliśmy cały czas pełną kontrolę nad jachtem. Żeglowaliśmy pełnym kursem z grotem zredukowanym do trzeciego refu. Niestety jedna dziwna fala uderzająca jacht od tyłu z zupełnie innego kierunku niż pozostałe oraz zbyt późna reakcja sternika, spowodowały niekontrolowany zwrot przez rufę przy pełnej prędkości jachtu i ogromnym obciążeniem żagla, prowadząc do pęknięta prewentera (liny zabezpieczającej). W konsekwencji bom z pełną prędkością uderzył w olinowanie po przeciwnej stronie jachtu. Na szczęście olinowanie wytrzymało, dlatego maszt pozostał nienaruszony. Lekki bom wykonany z trwałego, ale nie odpornego na uderzenia włókna węglowego jest pęknięty i do wymiany. Tutaj i w takich warunkach nie jesteśmy w stanie go naprawić, ani wystarczająco wzmocnić, aby bezpiecznie go używać go w sztormowych warunkach. Obecnie jacht płynie tylko na żaglach przednich. To oznacza, że nasze tempo spadnie o około 1/3 lub więcej, jeśli będziemy musieli żeglować ostro na wiatr. Najważniejsze, że nikomu z całej naszej załogi nic się nie stało. Jednocześnie tak poważna awaria udowodniła, że "Katharsis II" to jednak bardzo mocny jacht, który nawet bez głównego żagla dowiezie nas do planowanego portu mety. Nie poddajemy się! Płyniemy dalej! Trzymajcie za nas kciuki."

Po udanym zamknięciu antarktycznej pętli w dniu 20 marca 2018, dla kapitana Mariusza Kopera z ośmioosobową załogą "Katharsis II" jest to już ostatni etap wyprawy – rejs do Hobart. Dzięki korzystnym układom pogodowym żegluga odbywała się bardzo szybko, a jednostka osiągała przebiegi dobowe ponad 200 mil. Po sukcesie wytyczenia nowej drogi morskiej dookoła kontynentu Antarktydy po jej wodach przybrzeżnych, na południe od 62. stopnia szerokości południowej załoga szykowała się do pobicia bezwzględnego rekordu prędkości w opłynięciu tego kontynentu, ustanowionego w 2008 roku, ale na trasie bardziej na północ (pomiędzy 45. i 60. stopniem szerokości geograficznej południowej). Jeśli "Katharsis II" dotrze do Hobart w ciągu pięciu dni, rekord zostanie pobity. Niestety bez głównego żagla jacht musi zwolnić i prawdopodobnie do mety dotrze za sześć dni. Zgodnie z wymaganiami Rady Światowych Żeglarskich Rekordów Prędkości (WSSRC) w Anglii, nadzorującej ten rejs dzięki specjalnemu trackingowi oraz poprzez swoich sędziów na starcie i na mecie, cały rejs może się odbywać wyłącznie na żaglach.

Zaistniała sytuacja oznacza, że do końca obecnego rejsu non-stop z Kapsztadu do Hobart, dookoła Antarktydy, "Katharsis II" musi obejść się bez swojego głównego żagla. Planowane przybycie do Hobart – wstępnie szacowane na wieczór 4 kwietnia lokalnego czasu, (ranek 4 kwietnia czasu polskiego) zostanie obecnie opóźnione o około 24 godziny. Po pokonaniu do tej pory już około 14800 mil morskich załoga ma do Hobart jeszcze około 1000 mil.

O wyprawie "Katharsis II":

Rejs jachtu "Katharsis II" z kapitanem Mariuszem Koperem i ośmioosobową załogą był – jak się okazało udaną – próbą ustanowienia żeglarskiego rekordu (na trasie Kapsztad-Hobart dookoła Antarktydy wzdłuż i na południe 60S).

Wyprawa została dedykowana promocji profilaktyce walki z rakiem piersi u kobiet. Projekt społeczny autorstwa kpt. Hanny Leniec, pod nazwą "Badajmy Się Nie Dajmy Się" (BSNDS) jest adresowany do żeglarek i ogólnie - do młodych kobiet (i ich rodzin) i jest realizowany od grudnia 2016 we współpracy m.in. z Centrum Onkologii - Instytutem im. Marii Skłodowskiej - Curie w Warszawie.

Wyprawa jest także wyzwaniem naukowym. W trakcie rejsu prowadzone są badania wód antarktycznych, we współpracy z Instytutem Oceanologii PAN w Sopocie. Piotr Kukliński - członek załogi, żeglarz jachtowy i profesor PAN, jest odpowiedzialny za realizowane eksperymenty naukowe.

Tracking oraz więcej informacji na http://antarcticcircle60s.pl

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.