Chorwacja: Rejsy, żeglowanie, wakacje w Chorwacji cz. II
Portal Żagle.com.pl prezentuje cykl artykułów "ABC żeglowania w Chorwacji", poświęcony miejscu, które corocznie niezliczone rzesze żeglarzy i turystów z całego świata. Tym razem mamy dla was drugą jego część!
Chorwacja: Rejsy, żeglowanie, wakacje w Chorwacji cz. I
Chorwacja: Rejsy, żeglowanie, wakacje w Chorwacji cz. II
Chorwacja: Rejsy, żeglowanie, wakacje w Chorwacji cz. III
Chorwacja: Rejsy, żeglowanie, wakacje w Chorwacji cz. IV
Co robić?
Najważniejsze nie dać się zaskoczyć. Jest pewien symptom, po którym można rozpoznać, co nas może czekać. Obserwować należy wysokie góry stałego lądu. Przed borą nad szczytami zbierają się chmury. Jak zaczną „przelewać się i spływać” w kierunku morza, przybierając ciemne podstawy, mamy już mało czasu. Żagle w dół i silnik. Im dalej od brzegu, tym wiatr słabszy, ale fale rosną. Po pierwszym uderzeniu bora słabnie do około 28 węzłów. Tak dzieje się latem.
Najsilniej wieje w Kanale Velebit od Senj do Tribanj 7 – 9B, średnio 5 – 6 dni w miesiącu (ostatnio częściej), w okolicach przylądka Ploča („zakręt” na S od Rogoznicy w kierunku Trogiru) 6 – 9B, średnio trzy dni w miesiącu, okolice Makarskiej i Žuliany na Peljesaču 6 – 9B przez 2 – 3 dni w miesiącu. W pozostałych rejonach – północny Kvarner, północna Dalmacja, okolice Splitu czy Dubrovnika – to już 6 – 7B przez 2 – 3 dni w miesiącu.
Żeglarze – proszę zapamiętać: w Chorwacji działa bardzo sprawna służba meteo! Komunikaty nadają trzy stacje: Rijeka, Split i Dubrovnik.
Niezbędna jest dobra znajomość podstawowych wiadomości z zakresu zjawisk meteorologicznych plus odsłuchanie każdego dnia, rano i wieczorem, komunikatów chorwackich służb meteo plus dostęp do Internetu i analiza zdobytych wiadomości i będziecie wiedzieć wszystko, co potrzeba. (meteo na http://prognoza.hr i http://www.sat24.com ). Komunikaty służb chorwackich są bezcenne i trafne. Sprawdzają się w 99 proc. Właściwa interpretacja i zastosowanie się do zaleceń to gwarancja bezpiecznego rejsu. W wielkim błędzie jest ten, kto uważa, że Adriatyk to „większe Mazury”. Podstawą bezpieczeństwa będzie zawsze „otwarta i trzeźwa głowa”.
Przed podjęciem decyzji o rejsie powinniśmy (my skiperzy) odpowiedzieć sobie na szereg pytań. Jest ich wiele, bo i czynników wpływających na dobry urlop i rejs też jest niemało.
Punktem wyjścia powinna być liczba osób, pora i rejon pływania. Od tego zależał będzie w głównej mierze wybór jachtu, który da nam odpowiedź o kosztach czarteru i kwalifikacjach załogi – to tylko niektóre kwestie do rozwiązania.
Chorwację, tę żeglarską, można podzielić na Istrię, Kvarner oraz Dalmację, a tę – na Dalmację Północną, Środkową i Południową. Przyjrzyjmy się więc, jak wyglądają poszczególne miejsca pod względem pogodowym, nautycznym i turystycznym.
Istria
Stosunkowo jest do niej blisko. Od południowej granicy Polski (Cieszyn) niecałe 900 km.Istria do lat 50. była włoska i wielu rdzennych mieszkańców do dziś biegle włada tym językiem. Stolicą administracyjną jest Pazin, ale reprezentacyjną rolę pełni Pula, która –podobnie jak Rzym – jest położona na siedmiu wzgórzach. Słynie z amfiteatru, który w I w. n.e. zbudował cesarz rzymski Wespazjan. Jest to jeden z najlepiej zachowanych amfiteatrów rzymskich. Istria jest inna niż wybrzeże na południu.
W zachodniej części półwyspu wysokie góry nie schodzą stromo i bezpośrednio do morza, jak w Dalmacji. Infrastruktura turystyczna jest świetnie rozwinięta. Mariny na całkiem dobrym poziomie. W każdej większej miejscowości mnóstwo zabytków. W Puli znajduje się lotnisko międzynarodowe. Pełnowymiarowe mariny zachodniego wybrzeża to: ACI Umag, Novigrad, Poreč, Marina Parentium, ACI Rovinj, ACI Pula (marina w zatoce w centrum miasta) i Marina Veruda z południowej strony, Marina ACI Pomer na południu półwyspu, Opatia z mariną ACI.
W miesiącach letnich wiatry z NW (mistral) nie są zbyt silne, do 2 – 4B. Wiatry z NE (do 6B) na zachodnim brzegu nie podnoszą dużej fali. Przy jugo (do 4B latem) powstaje długa fala. Pływy dochodzą do 60 cm. Przy wiatrach z południa poziom wody może podnieść się ponad metr. Niewielkie odległości pomiędzy marinami dają możliwość bezpiecznej ucieczki i schronienia się przed jakimś niedobrym cumulonimbusem. Trzeba pamiętać, że zachodni brzeg półwyspu to rejon o największej statystycznie liczbie burz w roku. Średnio jest ich tam około 260. Mamy więc duże szanse na zapoznanie się z tym zjawiskiem podczas tygodniowego rejsu. Gdy nas dopadnie taka chmura – uciekać należy prostopadle do kierunku, z jakiego nadchodzi – w lewo lub prawo – tam, gdzie wolnej przestrzeni mamy najwięcej.
Uwaga na Archipelag Brijuni! W 1947 r. stał się częścią Jugosławii. Ciekawi on wielu żeglarzy, ponieważ ówczesny komunistyczny przywódca Josip Broz Tito przekształcił go w letnią rezydencję. Kotwiczyć można w zatoce Sv. Mikołaja na Mali Brijun i na Veli Brijun do mola, gdzie jest możliwość podłączenia do wody i prądu. Po przybyciu zgłaszamy pobyt w recepcji hotelu Neptun. Cena za pobyt do 24 h dla jachtów do 15 m – 1450 kuna w lipcu i sierpniu, 950 kn w maju, czerwcu i wrześniu oraz 750 kn w pozostałych miesiącach (ceny za dobę pobytu z roku 2014). Wyspy są od 1983 r. parkiem narodowym. Więcej informacji na http://www.brijuni.hr/.
CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO? POLUB ŻAGLE NA FACEBOOKU