IMOCA 60 w Volvo Ocean Race 2021

Duże zmiany szykują się w organizacji etapowego wyścigu żeglarskiego dookoła świata znanego jako Volvo Ocean Race, a wcześniej Whitbread. Regaty najprawdopodobniej zmienią nazwę oraz klasę jachtów, na jakich zostaną rozegrane – w kolejnej edycji imprezy w 2021 roku załogi popłyną na 60-stopowych jednostkach klasy IMOCA.
Zmiana nazwy imprezy nie jest jeszcze pewna, wiadomo natomiast, że jej organizacją zajmie się teraz firma Atlant Ocean Racing Spain, a właściwie dwie związane z nią osoby – Johan Salen, dotychczasowy wiceprezydent Volvo Ocean Race, oraz jego wspólnicy, Richard Brisius i Jan Litborn. Wieloletni dyrektor regat, Mark Turner zrezygnował bowiem z pełnienia dotychczasowej funkcji.
Pewny jest natomiast mariaż tych prestiżowych regat z klasą IMOCA. 60-stopowe jednostki, na których do tej pory żeglowali głównie samotni żeglarze oraz załogi dwuosobowe w regatach oceanicznych takich jak Vendee Globe, Route du Rhum, Barcelona World Race i Transat Jacques Vabre zostaną przystosowane teraz także do wyścigów załogowych. Umowę pomiędzy organizatorami etapowych regat dookoła świata a przedstawicielami klasy IMOCA podpisano na mecie ostatniego etapu regat Volvo Ocean Race 2017-2018 w Hadze. Poprzedziło ją spotkanie najznamienitszych projektantów jachtów klasy IMOCA, sław takich jak Guillaume Verdier, Juan Kouyoumdjian, Vincent Lauriot-Prevost i Sam Manuard. Uczestniczył w nim także słynny żeglarz Vincent Riou, wieloletni dyrektor komisji technicznej klasy IMOCA i wielokrotny uczestnik regat Vendee Globe.
Na potrzeby wyścigu załogowego dookoła świata, w jachtach otwartej klasy IMOCA najprawdopodobniej zastosowane zostaną monotypowe: takielunek i elementy podwodne kadłuba, w tym przede wszystkim kil i foile (hydroskrzydła).
Więcej: www.imoca.org
