Będą zmiany w przepisach klasy Finn

2018-03-12 15:04 Bogusław Nowakowski
Klasa finn
Autor: Gabor Cserta Rywalizacja w klasie finn

Podczas Mistrzostwa Europy klasy Finn, które odbywają się w Kadyksie (El Puerto de Santa Maria) zorganizowano roczne zebranie międzynarodowej klasy Finn, na którym podejmowano istotne decyzje dotyczące klasowych reguł.

Podczas spotkaniu obecni byli reprezentanci ponad 30 krajów z całego świata. Obowiązkowymi punktami były aspekty formalne tj. sprawozdania poszczególnych członków zarządu IFA (International Finn Association). Dyrektor wykonawcza, Corinne McKenzie, przedstawiła problemy i podejmowane działania mogące prowadzić do jak najskuteczniejszego utrzymania Finna w grupie klas olimpijskich w aspekcie igrzysk olimpijskich we Francji w 2024 roku. Tymi elementami są pozytywne, atrakcyjne wyróżnianie się klasy Finn, wpisywanie się politykę ekologiczną przez m.in. ograniczenie kosztów podróży pomiędzy regatami, utrzymanie lub zmniejszenie kosztów sprzętu regatowego, promocja klasy w mediach i odpowiedni lobbing w światowej organizacji World Sailing i Międzynarodowym Komitecie Olimpijskim.

Istotnymi w tym aspekcie sprawami były decyzje o limicie dopuszczającym pompowanie żaglem. Były różne opinie w sprawie jego obniżenia do poziomu siły wiatru 8 węzłów. Wskazywano, że istotnym elementem jest zafalowanie. Była dość długa dyskusja, a ostatecznie postanowiono, że "pompowanie" będzie dozwolone po decyzji Komisji Regatowej, w warunkach wiatrowych powyżej 10 węzłów. Dotyczy to również wyścigów medalowych.

Kolejnymi dyskutowanymi sprawami były aspekty techniczne. Postanowiono, że zmianę reguł technicznych, podobnie jak dotychczas, będzie można wykonać zwykłą większością głosów rocznego zebrania, a nie jak zaproponowano większością kwalifikowaną 2/3. W sprawie ograniczeń w stosowaniu zapasowych elementów wyposażenia, zmniejszono możliwą ilość sterów, masztów i bomów do jednego, a pozostawiano maksymalną ilość żagli w limicie dwóch. Nie wyklucza to możliwości wymiany wyposażenia zniszczonego w czasie regat. Dopasowano formalności w przepisach budowy kadłuba.

Ostatnią dyskutowaną kwestią była możliwość stosowania na regatach elektronicznych pulsometrów. Dyskutowano aspekty wbudowanych innych funkcji, w tym GPS, w takich urządzeniach. W głosowaniu wykluczono możliwość stosowania dodatkowych urządzeń.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.