Regaty ROLEX FASTNET RACE rozpoczęte

2017-08-07 14:57 Materiały prasowe Selma Racing

Wczoraj, 6 sierpnia w niedzielę rozpoczęły się regaty Rolex Fastnet Race. Wśród kilku polskich załóg, w tym żeglarskim klasyku bierze udział team Selma Racing. Od skippera Artura Skrzyszowskiego otrzymaliśmy właśnie pierwszą relację, nadesłaną z pokładu ich zastępczego jachtu tuż po starcie:

Specjalna relacja satelitarna kpt. Artura Skrzyszowskiego - z pokładu s/y "Espresso Martini", tymczasowego jachtu zespołu SELMA RACING.
 
Kanał La Manche/Angielski, w morzu...

Pozdrawiam z pokładu naszego tymczasowego jachtu "Espresso Martini" (Farr 45). Zaledwie kilka godzin temu wystartowaliśmy zgodnie z planem, z okolic Cowes na Wyspie Wight, ale przygotowania trwały do ostatniej chwili. Przecież jeszcze kilka dni temu nie wiedzieliśmy czy uda się nam znaleźć "zamiennika" naszej s/y "Selma Racing", chwilowo niesprawnej z powodu rozwarstwienia masztu.

Ostatnie 3 dni na pełnych obrotach. Sprawy organizacyjne, treningi, poznawanie nowego jachtu przed jednymi z najtrudniejszych regat na świecie. To jednak trochę inny styl żeglowania. Także kilka niespodzianek, które musimy rozwiązywać na bieżąco. Czas uciekał. Robiło się coraz bardziej nerwowo. Chcieliśmy startować pod polską banderą i zachować nazwę zespołu. Udało się. Wszystkie formalności i przygotowania zakończono o 11. przed południem. RORC (organizatorzy FASTNET) dali nam zielone światło! Chwilę później rzucamy cumy i stawiamy trajsel i fok sztormowy. To wymóg regulaminowy. Musimy przepłynąć na żaglach sztormowych przed statkiem komisji regatowej i zameldować przez radio gotowość do startu. Wołamy: "OCEAN ONE OCEAN ONE. This is "Selma Racing" calling. We are ready". Nadchodzi odpowiedź. "Selma Racing"! This is OCEAN ONE. O.K. Have a good race."

To była ostatnia formalność przed startem. Zdążyliśmy i jesteśmy gotowi. Zespół SELMA RACING w ROLEX FASTNET RACE 2017 jednak wystartował. Jedyna zmiana dotyczy jednostki: jacht 48 -stopowy zamieniono na 45 -stopowy. 11-osobowa załoga pozostaje ta sama: Artur Skrzyszowski (skipper), Tymon Sadowski (sternik), partnerzy projektu z firmy Rigit It UK - Paweł Barwicz i Neill Tannahill (rigerzy) oraz Artur Bukowski, Marcin Dąbrowski, Marek Fabijański, Michał Gawron, Jarosław Lehwark, Mateusz Płotnicki i Michał Zagrodnik.
Nasza klasa startuje o 12.20.  Czyli mamy jeszcze 30 minut. Żagle sztormowe w dół! Natychmiast stawiamy grota i fok J3.

Coraz więcej emocji. Na wodzie wokoło kilkaset jachtów, a na nich ok. 2700 żeglarzy z 29 krajów. W tym 5 z Polski. Oprócz SELMA RACING (wyjątkowo na s/y "Expresso Martini") ze skipperem Arturem Skrzyszowskim, w tych regatach biorą udział także „Monster Project" ze skipperem Mateuszem Kusznierewiczem, „R-Six” dowodzony przez Roberta (Jabesa) Janeckiego, „Errislannan” z Szymonem Kuczyńskim oraz „Fujimo” ze skipperem Tomkiem Kosobudzkim.

Wiatr z prędkością ok. 20 węzłów. (ok. 40 km/h). Silne słońce. W cieśninie Solent wszyscy chcą uzyskać najlepszą pozycję startową.  Ciasne mijanki zwrot za zwrotem. Wystrzał z armatki - START. Chyba poszło nieźle. Wszyscy czujemy wyjątkowość tej chwili. Przed nami ponad 600 mil. Nad głowami uwijają się helikoptery. Widać operatorów telewizyjnych. Ale nie ma czasu na dekoncentrację. Przy skałach The Needles dochodzi do nas grupa maszyn regatowych Volvo Ocean 65. Potężne szybkie jachty zbudowane wyłącznie po to aby się ścigać. Uczestniczymy we wspaniałej morskiej przygodzie. Przy kolejnych zwrotach mijamy się o centymetry. Ale każdy wie co robi. Adrenalina buzuje.  

Po minięciu The Needles zmieniamy kurs na południowy-zachód. Siła wiatru nieco spada: 17-20 węzłów. Żegluga z prędkością 7 - 8 węzłów. Zobaczymy co będzie w nocy - prognozy mówią o wietrze ok. 10 w. Do skały Fastnet - długa halsówka. Trzymajcie za nas kciuki!

Artur Skrzyszowski   (opr. JJC).

Trasa Rolex Fastnet Race:

Film ze startu regat Rolex Fastnet Race 2017:

Tracking z regat można znaleźć na platformie Yellow Brick: http://cf.yb.tl/fastnet2017

Projektantem jachtu Espresso Martini jest Bruce Farr, jeden z najbardziej znanych na świecie. Jego regatowe konstrukcje wygrywały m.in. America's Cup (BMW Oracle) czy Volvo Ocean Race (Abu Dhabi). Jachty Farr 45 stały się bardzo popularną klasą typu "One-Design" w USA i Wielkiej Brytanii i są porównywalne do najlepszych jednostek w klasie IRC 1. Pozyskanie jachtu Farr 45 daje polskiemu zespołowi szansę na nawiązanie wyrównanej rywalizacji z innymi jednostkami w swojej grupie.

SELMA RACING - to najmłodszy projekt organizatorów wypraw żeglarskich SELMA EXPEDITIONS.  W projekcie - w regatach oprócz zawodowców uczestniczą amatorzy. Każdy może poczuć unikalną atmosferę regat, podnieść swoje umiejętności i  powalczyć z najlepszymi na świecie. Zespół posiada własny jacht regatowy, chwilowo remontowany,  - s/y Selma Racing, 15m jednostka z kadłubem i masztem z włókien węglowych, zaprojektowana przez Reichel Pugh (twórców m.in. Wild Oats XI, Rambler 100 i TP 52). Więcej o s/y Selma Racing: http://www.selmaracing.com/?page_id=26816).

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.