Zmiany w organizacji ruchu w związku z budową śluzy Guzianka II

Od 1 lutego br. w Rucianem-Nidzie zostanie wprowadzona nowa, czasowa organizacja ruchu na drodze powiatowej. Wprowadzone zmiany wynikają z realizacji projektu, w ramach którego powstaje nowa śluza Guzianka II.
Na drodze powiatowej nr 1646 na odcinku Ruciane-Nida – Wejsuny będzie obowiązywała nowa, czasowa organizacja ruchu. Przejazd na trasie Ruciane-Nida - Wejsuny będzie niemożliwy. Ruch zostanie poprowadzony drogą nr 58 (w kierunku Pisza) a następnie kolejno drogą powiatową nr 1777 do Wejsun. Organizacja ruchu będzie oznaczona znakami pionowymi. Przewidywany termin obowiązywania zmienionej organizacji ruchu to pół roku, a prace mają być wykonane do końca lipca 2019 roku. Zdajemy sobie sprawę, że objazd może być kłopotliwy, poprowadzony został jednak możliwie najkrótszą trasą, czyli właściwie jedyną możliwą drogą. W ramach prowadzonych w najbliższych miesiącach prac powstanie nowy most w ciągu drogi nr 1646 Ruciane-Nida – Wejsuny, nad kanałem dojściowym nowo budowanej śluzy od strony awanportu dolnego. Wierzymy, że powstająca nowa infrastruktura na drodze wodnej będzie dla samego Rucianego-Nidy, okolic i całego systemu Wielkich Jezior Mazurskich potencjałem i wpłynie na usprawnianie ruchu żeglugowego na szlaku Jezioro Nidzkie – Jezioro Mikołajskie.
Budowa śluzy Guzianka II, łączącej jeziora Bełdany i Guzianka z Jeziorem Nidzkim, to I etap projektu „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II” i remontem śluzy „Guzianka”. Prace ruszyły w październiku 2018 roku. Istniejąca śluza Guzianka wybudowana w 1879 roku stanowi bardzo ważny węzeł komunikacyjny szlaku, przez który w sezonie turystycznym przeprawia się kilkaset jednostek pływających dziennie. Obiekt jest obecnie w złym stanie technicznym, jego modernizacja wymaga całkowitego zamknięcia, a co za tym idzie wyłączenia ruchu żeglugowego. Przygotowano więc projekt budowy nowej śluzy tzw. Guzianki II, która obsłuży ruch podczas remontu istniejącej śluzy, a docelowo przejmie część ruchu żeglugowego pomiędzy jeziorami Bełdany i Nidzkie.

Projekt „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II” i remontem śluzy „Guzianka I”” będzie realizowany w ramach współpracy i partnerstwa kilku instytucji (Wód Polskich Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie, Gminy Mikołajki, Gminy Ryn, Gminy Ruciane-Nida, Gminy Pisz, Gminy Mikołajki, Miasta Giżycko), a jego liderem jest Stowarzyszenie Wielkie Jeziora Mazurskie. Projekt ma na celu zwiększenie walorów turystycznych regionu dzięki poprawie infrastruktury szlaków wodnych oraz podkreślenie walorów i dziedzictwa naturalnego regionu. Realizacja zaplanowana jest na lata 2016–2021 i podzielona jest na trzy etapy. Projekt został zidentyfikowany do wdrożenia w trybie pozakonkursowym w ramach Osi priorytetowej:
6. Kultura i dziedzictwo, Działania
6.2. Dziedzictwo naturalne, Poddziałania
6.2.2 Szlaki wodne i nabrzeża Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020.
Szacowana wartość całego projektu to ok. 181.500.000 PLN przy dofinansowaniu z Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020 w wysokości ok. 154.300.000 PLN. Realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do zachowania w dobrym stanie zasobów kulturowych i naturalnych regionu, a jednocześnie efektywniejszego wykorzystania potencjału środowiskowego. Tym potencjałem niewątpliwie jest Szlak Wielkich Jezior Mazurskich wraz ze stworzoną na przełomie XIX i XX wieku infrastrukturą dróg wodnych, która jest gospodarczym sercem i motorem rozwoju miejscowości obszaru Wielkich Jezior Mazurskich.