Zmiany dotyczące żeglarzy proponowane przez Ministerstwo
W Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarski Morskiej odbyło się 22 września ważne dla żeglarzy spotkanie w sprawie jednostek komercyjnych i szkoleniowych. Był tam nasz autor, Włodzimierz Ring reprezentujący Stowarzyszenie Armatorów Jachtowych. Poniżej relacja ze spotkania:
W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele m.in. PZŻ, PZMWiNW, Urzędu Morskiego w Gdyni, Szczecinie, Słupsku, PRS (Ludwik) ISSA, SAJK z Kołobrzegu, kilka osób z różnych szkół żeglarskich (m.in. Witold Chocholak z Akademii Nautica, przedstawiciele firm i instytucji PUNT, Rejsy, CWM ZHP, SAR), PKM, Zarząd STAPu, przedstawiciele armatora Chopina i niżej podpisany jako SAJ. Spotkanie prowadzili Magda Jabłonowska do spółki z Dariuszem Wojtasikiem. Całość w zasadzie dotyczyła tylko jednostek komercyjnych i szkoleniowych.
Poniżej wstępne, wybrane założenia zmian, które Resort chciałby wprowadzić:
- Resort nie widzi możliwości wprowadzenia na jednostkach szkoleniowych pojęcia żeglugi pasażerskiej a osoby na pokładzie takiej jednostki to tylko załoga i osoby szkolące się.
- Resort chce wprowadzić Instrukcję Bezpieczeństwa Żeglugi Morskiej i inspekcje z niej wynikające odnawiane dla jednostek komercyjnych co 5 lat. W ten sposób zamierza się zmniejszyć dotychczasową ilość wszelkich inspekcji.
- Resort chce, aby za stan techn. jednostki komercyjnej i jej eksploatację odpowiadał armator poprzez składanie stosownych oświadczeń.
- Padła propozycja, aby wprowadzić pojęcie "jachtu szkoleniowego" jako jednostki komercyjnej przeznaczonej dla działalności szkoleniowej.
- W projekcie zmian Ministerstwo nie przewiduje pojęcia "pasażer" dla jednostek szkoleniowych, a mówi się TYLKO o załodze.
- Załoga jednostki komercyjnej musiałaby mieć:
- albo uprawnienia zawodowe STCW
- albo dyplomy zawodowe
- albo patenty zawodowe żeglarskie, przy czym te ostatnie nie miałyby być wymagane obligatoryjnie
Dla jednostek > 12 pasażerów projekt przewiduje uzyskiwanie przez załogę obligatoryjnie STCW o co poszła ogromna i burzliwa dyskusja z rybakami od dorszy z Kołobrzegu.
Co do jachtów - Ministerstwo przygotowało dość korzystnie wyglądający projekt zmian w przeprowadzaniu przeglądów technicznych dla jednostek komercyjnych i rekreacyjnych ale dla tych drugich jednostek tylko > 15 metrów, co jakby nie dotyczy 99 % jednostek w PL.
Zmiany powyższe dotyczyłyby częstotliwości uzyskiwania owych przeglądów i projekt zakłada uzyskiwanie ich co 5 lat, tyle że w przypadku jednostek komercyjnych przebywających poza krajem wymusza niejako - w dwóch różnych terminach - konieczność przywożenia - płacąc dwa razy - do owych jachtów dwóch inspektorów, ale to dotyczy, podkreslam, tylko jednostek komercyjnych. Ten m.in. projekt Ministerstwa zaciekle atakował Witold Chocholak.
O uzyskiwaniu STCW przez załogi jednostek mówiono wprawdzie, ale rzecz dotyczyła projektu w sytuacji jednostki > 12 pasażerów i tak naprawdę burzliwa dyskusja rozwinęła się z przedstawicielami rybaków z Kołobrzegu, którzy nie zgadzali sie z tym projektem zapisu ale to znów jakby nie dotyczy jednostek rekreacyjnych.
To tak na szybko z posiadanych notatek - osobiście nie słyszałem nic, co by nas, żeglarzy rekreacyjnych posiadających jachty < 15 m, w projektach ministerstwa stawiało w niekorzystnej sytuacji.
Spotkanie dotyczyło w zasadzie jednostek komercyjnych a o jednostkach rekreacyjnych wspomniano tylko podczas omawiania projektu zmian w uzyskiwaniu przeglądów i wpisów do KB ale - jak piszę - tylko dla jednostek o LC > 15m.