"Z kilwateru 'Daru Szczecina'" - The Tall Ships Races 2013

2013-12-30 15:50 Zygmunt Kowalski/www.mojalasztownia.pl
Dar Szczecina - ubiegłoroczny zwycięzca Tall Ship's Races
Autor: archiwum "Żagli" "Dar Szczecina" - ubiegłoroczny zwycięzca Tall Ship's Races

Szczeciński jacht "Dar Szczecina" od lat osiąga sukcesy w międzynarodowych regatach i zlotach żeglarskich. W tym roku prezydent Miasta Szczecin uhonorował jednostkę tytułem "Ambasadora Szczecina". Oto relacja kapitana jednostki, Jerzego Szwocha, ze startu "Daru" w prestiżowych The Tall Ships Races 2013. Materiał pochodzi ze strony www.mojalasztownia.pl

W minionym sezonie nawigacyjnym, najważniejszym rejsem jachtu Dar Szczecina było wzięcie udziału w The Tall Ships Races 2013, który jest „spadkobiercą” największego zlotu żaglowców, zwanego dawniej Operacją Żagiel.

Załogi stanowiła młodzież wybrana do Żeglarskiej Reprezentacji Miasta Szczecina. Łącznie były dwie załogi. Trzy osoby tworzyły załogę stałą, która się nie wymieniała. Łącznie w Zlocie wymieniło się 18 osób.

W kierunku Aarhus jacht wypłynął ze Szczecina 29.06.2013. Po drodze odwiedziliśmy do Kopenhagę, gdzie spotkaliśmy jachty Zrywa i Urticę. Są to jachty z naszej przystani czyli Centrum Żeglarskiego. One również będą brały udział w TTSR 2013.

Następnym portem odwiedzonym był szwedzki Helsinborg. 3 lipca osiągnęliśmy Aarhus. Jest to pierwszy port w ramach TTSR-u. Po przejściu rejestracji, przeglądów technicznych i odpraw, mogliśmy wziąć udział w regatach. Aby było bliżej do startu, zacumowaliśmy na noc w porcie Rodwig.

Do pierwszego wyścigu na trasie Aarhus – Helsinki wystartowaliśmy 09 lipca o godzinie 1145. Meta była w okolicach Tallina. Osiągnęliśmy ją 14.07 o godzinie 0137 i 57 sekund. (1110 Mm). Na trasie był w zasadzie cały przekrój pogodowy. Od ciszy po wiatry sztormowe. Odwiedziliśmy Tallin i następnego dnia zrobiliśmy „skok” przez Zatokę Fińską” do Helsinek.

Drugi port „tallshipowy”.  Z Helsinek do Rygi  był to rejs towarzyski. Po drodze zacumowaliśmy prawie w skałach w porciku o nazwie Vaesterudden w towarzystwie naszych jachtów klubowych oraz dwóch zaprzyjaźnionych załóg z Estonii. Kolejny port na trasie do Rygi to znowu Tallin. Tam wymieniliśmy załogę i prawie od razu popłynęliśmy do Rygi aby tam zacumować 24.07 o godzinie 2317.

28.07 ruszyliśmy w kierunku linii startu. Mając czas po drodze zdecydowaliśmy się jeszcze wstąpić do Venspils.  Stamtąd około 5 Mm do miejsca startu. Po 12 godzinach wystartowaliśmy do drugiego wyścigu. Na trasie podobne warunki pogodowe jak w I wyścigu. Pod koniec, przed metą modliliśmy się , żeby nam wiatru nie zabrakło bo zaczął „siadać„.  01.08 o godzinie 0733 i 10’’ minęliśmy metę.  W Szczecinie, po podsumowaniu wyników uplasowaliśmy się na I miejscu w klasie C.

Początek rejsu  29.06.2013   Szczecin

Zakończenie  06.08.2013      Szczecin

Łącznie przepłynięto  1995 Mm.

kpt. JERZY SZWOCH

Kapitańska relacja ogranicza się w istocie do podania kalendarium i trasy regat. O tym, że wywalczenie nie tylko I miejsca w klasie C, ale również uplasowanie na pierwszej pozycji w klasyfikacji obejmującej blisko sto jednostek uczestniczących w tym prestiżowym międzynarodowym wydarzeniu żeglarskim, nie było łatwe, znacznie więcej można się dowiedzieć, korzystając z poniższych linków, z relacji kpt. Wojciecha Maleika, pełniącego w regatach funkcję zastępcy kapitana jachtu. Dodajmy również, że kpt. Jerzy Szwoch, który przecież po raz kolejny stanął na podium zwycięzców tych regat, przez ich organizatorów był w tym roku nominowany do prestiżowej nagrody The Sail Training International Annual Award 2013.