Ważne oświadczenie ws. przejęcia Bulwaru Chrobrego

W związku z ogromnym zainteresowaniem i nieścisłościami dotyczącymi przejęcia Bulwaru Chrobrego i Nabrzeża Wieleckiego, Żegluga Szczecińska zdecydowała się wydać oświadczenie w tej sprawie, które w całości publikujemy poniżej.
Obecnie Bulwarem Chrobrego i Nabrzeżem Wieleckim w Szczecinie zarządza spółka Polsteam – Żegluga Szczecińska sp. z o.o., której wspólnikami są państwowa Żegluga Polska (51% udziałów) i miejska Żegluga Szczecińska (49% udziałów).
Żegluga Szczecińska sp. z o.o. 15 listopada 2017 roku zdecydowała się na skierowanie sprawy na drogę sądową przeciwko Polsteam – Żegluga Szczecińska sp. z o.o., o wydanie nieruchomości znanych jako Bulwar Chrobrego i Nabrzeże Wieleckie w Szczecinie w celu wyjaśnienia trwających od wielu lat wątpliwości co do ważności umowy, na podstawie której w 1998 roku ówczesne Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Szczecińska przeniosło na spółkę (jako aport) prawo wieczystego użytkowania Bulwaru Chrobrego i Nabrzeża Wieleckiego w Szczecinie. Żegluga Szczecińska sp. z o.o., jako następca prawny Przedsiębiorstwa Państwowego Żegluga Szczecińska, wniosła do Sądu Rejonowego Szczecin-Centrum pozew o wydanie tych nabrzeży.
Miejska spółka Żegluga Szczecińska sp. z o.o., od kilku lat próbowała znaleźć polubowne rozwiązanie sprawy wadliwie wniesionego w 1998 roku aportu. Wspólnicy zawarli w sierpniu 2016 roku przedwstępną umowę sprzedaży udziałów w Polsteam, na mocy której Żegluga Szczecińska sp. z o.o. stałaby się stuprocentowym właścicielem spółki Polsteam, a przez to z powrotem wieczystym użytkownikiem nabrzeży. Na zawarcie umowy przyrzeczonej, przenoszącej własność udziałów, decyzją z 9 grudnia 2016 roku Minister Skarbu Państwa nie wyraził zgody.
W związku z powyższym Żegluga Szczecińska zdecydowała się na skierowanie sprawy na drogę sądową. Spółka stoi na stanowisku, że bezwzględnie należy doprowadzić do stanu, w którym prawowity użytkownik będzie w posiadaniu terenu, co następnie umożliwi oczekiwaną przebudowę i modernizację – wzorem pozostałych bulwarów i nabrzeży.
Sąd uznał za uprawdopodobnione argumenty zawarte w pozwie złożonym przez Żeglugę Szczecińską sp. z o.o. i 21 listopada br. wydał postanowienie o zabezpieczeniu powództwa poprzez zakaz obciążania nabrzeży ograniczonymi prawami rzeczowymi, a także zakaz oddawania ich w najem, dzierżawę, leasing i użyczenie. Sąd 22 listopada dokonał wpisu w księdze wieczystej prowadzonej dla nabrzeży wzmianki o powyższych zakazach.
Dzięki temu Polsteam – Żegluga Szczecińska nie będzie mogła zaciągnąć pożyczki od innej spółki grupy PŻM – Polsteam Frachtowanie, co planowała Rada Nadzorcza. W naszym mniemaniu plan Żeglugi Polskiej polegał na udzieleniu pożyczki pod zastaw Bulwaru Chrobrego i Nabrzeża Wieleckiego spółce Polsteam – Żegluga Szczecińska, która od lat generuje straty i nie miałaby możliwości finansowych obsługi i spłaty zobowiązania. Wynikiem takiego działania byłoby odebranie nabrzeży przez pożyczkodawcę – Polsteam Frachtowanie – a więc pośrednio przez Żeglugę Polską. Miasto nie może zgodzić się na takie przejęcie nabrzeży, bo, naszym zdaniem, uniemożliwi to oczekiwaną przez mieszkańców modernizację i renowację nabrzeży.
Dodatkowo Żegluga Szczecińska – jako 49-procentowy udziałowiec Polsteam Żeglugi Szczecińskiej – wniesie o likwidację spółki z uwagi na generowane, milionowe straty. Taki scenariusz sprawiłby, że nabrzeża (dzięki zabezpieczającym zapisom w umowach wprowadzonych przez miasto w roku 2013) wróciłyby do Żeglugi Szczecińskiej.