Twój dom na wodzie
Stocznia Ustka Sp. z o.o. ogłosiła bardzo interesujący konkurs projektowy p.t. “Adaptacja tradycyjnych kadłubów wypornościowych do zastosowań mieszkalnych i turystycznych”. Warto zapoznać się z jego treścią. Miesięcznik „Żagle” będzie patronował temu przedsięwzięciu!
Przemierzając wodne szlaki Zachodniej Europy często napotykamy Houseboaty, na pokładach których właściciele realizują marzenia o mieszkaniu na wodzie. Szczególne wrażenie wywiera widok cumujących obok siebie barek mieszkalnych w Amsterdamie, Paryżu czy Berlinie użytkowanych nie tylko w cyklu weekendowym, czy urlopowym ale stanowiących swoisty sposób na życie, pewien kanon i styl. W Polsce dziedzina ta jest jak narazie nieprzetartym szlakiem, nie tyle ze względów finansowych co kulturowych. Żeby realizować marzenia trzeba je najpierw mieć, a niewielu naszych rodaków stać na takie sny. Przyczyna jest prozaiczna - jesteśmy przywiązani do lądu. Tu pracujemy, bawimy się i spotykamy ze znajomymi, a na wodę idziemy kiedy chcemy "uciec od życia". W ten sposób mieszkający na łodzi projektant, pisarz, naukowiec, prawnik czy biznesmen wciąż stanowią rzadko spotykaną egzotykę. Skoro jednak jesteśmy dumnymi mieszkańcami Unii Europejskiej warto by i na tym polu nadrobić zaległości i oderwać się od skostniałych schematów, bo mieszkanie na wodzie jest "trendy".
Obserwując wzrastające zainteresowanie koncepcją mieszkania na wodzie Stocznia Ustka Sp. z o.o. postanowiła ogłosić konkurs projektowy p.t. "Adaptacja tradycyjnych kadłubów wypornościowych do zastosowań mieszkalnych i turystycznych". Znane są nam próby wdrożenia produkcji pływających domów przez innych wytwórców. Są to jednak konstrukcje bazujące na kadłubach barek, bez własnego napędu, bądź napędzane silnikiem o stosunkowo niewielkiej mocy. Pierwsze z nich przeznaczone są do przemieszczania z pomocą holownika, drugie zaś poruszają się z minimalną prędkością, co nie sprzyja pokonywaniu większych odległości. Naszą ideą jest zaprojektowanie domu posiadającego wszelkie cechy łodzi, której właściwości nautyczne nie ograniczą jedynie do sporadycznego przemierzania szlaków śródlądowych, a dzielność i bezpieczeństwo zdeterminują możliwość zastosowania również w morskiej strefie przybrzeżnej. Posiadamy formy, które niegdyś służyły do produkcji laminatowych łodzi ratunkowych i roboczych o długościach 8,00 i 11,5 m. Są to sprawdzone kadłuby gwarantujące bezpieczeństwo żeglugi, o dużej objętości, wyporności, z powodzeniem nadające się do wybudowania na nich wysoce funkcjonalnego i przestronnego wnętrza. Mamy ogromne doświadczenie w budowie jednostek mieszkalnych, dostarczamy bowiem 14 m czarterowe łodzie motorowe na rynek brytyjski i niemiecki. Cechuje je bardzo wysoki standard wykonania, są więc przeznaczone dla najbardziej wymagającej klienteli i reklamowane przez armatorów jako pięciogwiazdkowe hotele na wodzie.
Z racji coraz większego zainteresowania alternatywnymi środkami transportu pragniemy również objąć tematyką konkursu "Studium koncepcyjne tramwaju wodnego". Łódź o konstrukcji zapewniającej przewozy całoroczne i obsługująca docelowo porty Zatoki Gdańskiej miałaby brać na pokład około czterdziestu osób. Zarówno kształt kadłuba jak i jego typ pozostają sprawą otwartą.
Konkurs adresowany jest do wszystkich, ale najbardziej liczymy na odzew ze strony młodych projektantów oraz studentów uczelni technicznych. Interesują nas koncepcje twórcze ludzi młodych, stojących u progu zawodowej kariery, dla których połączenie tradycji i nowoczesności stanowi wyzwanie. Szczegółowe założenia, informacje dotyczące nagród oraz regulamin dostępne będą od 01.12.2009 na naszej stronie internetowej www.stoust.com.pl. Bezpłatnych konsultacji w zakresie projektowania oraz technologii budowy udziela biuro projektowe Cree Yacht z Gdyni. Materiały bazowe w formie brył kadłubów będą możliwe do pobrania po uprzednim zarejestrowaniu. Projekt należy wykonać w formie spełniającej bieżące standardy, nieodzowne więc będzie modelowanie 3D i wykonanie realistycznych renderingów. Na prace czekamy do połowy lutego przyszłego roku. Po tym terminie jury, w skład którego wejdą m.in. przedstawiciele świata jachtingu, wyłoni zwycięzców. Nagrodzone prace zostaną zaprezentowane na naszym stoisku podczas Targów Wiatr i Woda, Warszawa 2010.
Nie bez przyczyny jako patrona medialnego wybraliśmy miesięcznik "Żagle", zależy nam bowiem na relacjonowaniu przebiegu imprezy przez najbardziej znany i opiniotwórczy branżowy magazyn w kraju, otwarty na promocję nowych idei i zachęcający do podejmowania ciekawych wyzwań. Patronat honorowy nad konkursem chcemy zaproponować Marszałkowi Województwa Pomorskiego.
Marcin Rymarz
Product Manager