Trzeci port morski nad Zatoką Gdańską

2008-08-01 13:54 Jacek Sieński
_
Autor: Archiwum serwisu

16 lipca w Dzienniku Bałtyckim pokazał się artykuł Jacka Sieńskiego pt. "Trzeci port morski nad Zatoką Gdańską". Czytamy w nim: Po roku 2013 ma być przekopany na Mierzei Wiślanej kanał żeglugowy, prowadzący z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany i do Elbląga. Realizację tej inwestycji przewiduje uchwała Rady Ministrów z 13 listopada 2007. Oznacza to, że do portu elbląskiego będą mogły wpływać z Bałtyku statki pełnomorskie o zanurzeniu do 4-5 m i nośności 3500-4000 ton. W rezultacie, obok portów morskich w Gdańsku i Gdyni, nad zatoką powstanie trzeci.

Zgodnie z ustaleniami ekspertów, kanał udostępniający port elbląski statkom morskim nie spowoduje pogorszenia sytuacji pozostałych portów, leżących nad zatoką. Elbląg nie będzie konkurować z dużymi portami, a pełnić rolę rejonu przeładunkowego towarów, których one nie obsługują. Posiada on też deklaracje potencjalnych kontrahentów z Ukrainy i Białorusi, zainteresowanych obsługą ich ładunków. W przyszłości możliwe będzie również zaoferowanie przez Elbląg przeładunków klientom ze Słowacji i Mołdawii. W portach trójmiejskich ładunki tranzytowe z krajów wchodnioeuropejskich i południowoeuropejskich stanowią minimalny odsetek w ogólnych obrotach. Stąd oferty Gdańska, Gdyni i Elbląga będą wzajemnie się uzupełniać, na czym skorzystają nasze firmy transportowe i logistyczne. W Elblągu mają być zbudowane, z udziałem kapitału ukraińskiego i białoruskiego, nowe terminale i place składowe.

Port elbląski zostanie z czasem dostosowany do funkcji portu morskiego. Planowane są inwestycje, które poprawią warunki nawigacyjne, obejmujące wykonanie w porcie obrotnicy dla statków, pogłębienie torów wodnych na zalewie i rzece Elbląg, zbudowanie nowych bocznic kolejowych i modernizację linii kolejowej Elbląg - Morąg - Olsztyn.

Jacek Sieński  -  POLSKA Dziennik Bałtycki

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.