Tony Kolb opuszcza Ericsson Racing Team

2008-06-23 14:14 archiwum Żagli

Po Brasil 1 i ING Estate/Brunel w kolejnej załodze uczestniczącej w regatach wokołoziemskich Volvo Ocean Race nastąpi zmiana kadrowa. Ze szwedzkiej ekipy Ericsson Racing Team odchodzi Niemiec Tony Kolb. Powodem takiej decyzji 29-letniego żeglarza są kłopoty rodzinne. Skiper Ericssona Neal McDonald nie postanowił jeszcze, kto zastąpi Niemca na pokładzie jachtu.

Ericsson wygrał wyścig portowy w Sanxenxo, do mety pierwszego etapu w Kapsztadzie doatarł jako czwarty, a wcześniej był drugi na punkcie kontrolnym Fernando de Noronha. W klasyfikacji generalnej zajmuje drugie miejsce.

12 listopada z Vigo wystartowało siedem załóg. Bardzo wcześnie gotowa do rywalizacji była załoga reprezentująca barwy holenderskiego banku ABN AMRO. Holendrzy jako jedyni wystawili dwa jachty konstrukcji Juana Koyoumdjiana. Skiperem ABN AMRO 1 jest weteran Whitbreada i Americas Cup - Nowozelandczyk Mike Sanderson. Młodą załogą ABN AMRO 2 dowodzi Francuz Sebastien Josse. Na doświadczenie i umiejętności postawiono w zespole Ericsson Racing Team. Skiperem został Neal McDonald. Brytyjczyk wspierany jest m.in. przez zwycięzcę poprzedniej edycji regat - Johna Kosteckiego, który pełni rolę taktyka podczas krótkich wyścigów przybrzeżnych. Podporą zespołu są jeszcze Richard Brisius, Johan Salen i Magnus Olsson. Liderem południowoamerykańskiej ekipy Brasil 1 jest, uznawany na najbardziej wszechstronnego żeglarza, Torben Grael. W załodze jest także Alan Adler i pani nawigator Adrienne Cahalan z Australii. Jedyna kobieta w tym towarzystwie. Wokółziemska przygoda przyciągnęła także ponownie Paula Cayarda. Zwycięzca Whitbreada edycji 1997-98 i doświadczony uczestnik Americas Cup ma być mocnym punktem amerykańskiej ekipy Pirates of the Caribbean. Jacht zaprojektowało biuro Farr Yacht Design. Mimo tego, że Amerykanie mieli nieco mniej czasu na przygotowania niż konkurenci - załoga Czarnej Perły zapowiadała walkę o zwycięstwo. Premier Challenge (obecnie Sunergy & Friends, a podczas drugiego etapu pod nazwą ING Estate/Brunel) to przedstawiciel antypodów w tym towarzystwie. Skiperem australijskiej załogi jest Grant Wharington - właściciel maxi Wild Thing. Konstruktorem Volvo 70 ekipy z antypodów jest Don Jones. Jednym z najlepiej przygotowanych zespołów w tej stawce jest hiszpańska załoga Movistar. Generalnym menedżerem i sternikiem in port racing jest Pedro Campos. Na skipera wybrano także niezwykle doświadczonego w tej rywalizacji Holendra Bouwe Bekkinga. Nawigatorem międzynarodowej załogi jest Andrew Cape z Australii. Jacht zbudowany w stoczni Boatspeed zaprojektowało, podobnie jak Brasil 1 i Ericssona, biuro Farr Yacht Design. Hiszpańska ekipa podczas testów poprawiła już dobowy rekord pod żaglami dla jednokadłubowca. Podczas pierwszego etapu Volvo Ocean Race 2005-06 rekord do 546 Mm .

Regaty Volvo Ocean Race składają się z dziewięciu etapów:

Etap 1:
Vigo - Cape Town (7,200 nm) zostawiając wyspę Fernando de Noronha (scoring waypoint) z lewej burty; start 12 XI 2005;
Etap 2: Cape Town - Melbourne (6,100 nm) zostawiając wyspę Eclipse Island z prawej burty. Scoring waypoints na Wyspach Kerguelena i Eclipse Island; start 2 I 2006;
Etap 3: Melbourne - Wellington - pitstop (1,400 nm); start 12 II 2006;
Etap 4: Wellington - Rio de Janeiro (6,700nm) zostawiając Horn z lewej burty (scoring waypoint);
Etap 5: Rio de Janeiro - Baltimore (5,000 nm) zostawiając wyspę Fernando de Noronha (scoring waypoint) z prawej burty; start 2 IV 2006;
Etap 6: Annapolis - New York - pitstop (400 nm); start 7 V 2006;
Etap 7: New York - Portsmouth (3,200 nm) zostawiając waypoint Grand Banks z lewej burty. Scoring waypoint na Przylądku Lizard;
Etap 8: Portsmouth - Rotterdam (1,500nm); start 4 VI 2006;
Etap 9: Rotterdam - Geteborg - start 17 VI 2006.

"scoring waypoint" - prowadzące jachty, które miną dany punkt kontrolny otrzymają dodatkowe punkty w klasyfikacji wyścigu.

Punkty będzie można także zdobyć podczas wyścigów w poszczególnych portach etapowych. W czasie każdego z postojów, rozegrane zostaną krótkie wyścigi na trasie o długości około 35 mil. Punktacja w Volvo Ocean Race będzie następująca: 1sze miejsce - 1pkt.; 2gie - 2pkt.; itd. To samo ma się odnosić do wyścigów w portach, z tym, że w tym przypadku punkty będą mnożone przez 0,5. Organizatorzy przewidzieli także specjalne nagrody, m. in. za rekordy 24-godzinne oraz Trofeum Ryczących Czterdziestek, które przypadnie załodze, która zdobędzie największą ilość punktów na etapach pomiędzy Cape Town i Rio.

W pierwszych regatach, funkcjonujących wówczas pod nazwą Whitbread w latach 1973-74, wystartowały dwa polskie jachty - Otago - kpt. Zdzisław Pieńkawa i Copernicus - kpt. Zygfryd Perlicki.

Na zdjęciu Tony Kolb

Fot. www.volvooceanrace.org

Klasyfikacja generalna po 1 etapie:

Pos Team Pts
1 ABN AMRO ONE 11.5
2= Brasil 1 10.5 (na zdjęciu)
2= Ericsson Racing Team 10.5
4 ABN AMRO TWO 9.5
5 Sunergy and Friends 4.5
6 Pirates of the Caribbean 3.5
7 movistar 3.0

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.