Test jachtu Mariner 24: Szybki i bardzo bezpieczny
Ten jacht zaprojektował Wojciech Spisak, krakowski żeglarz regatowy i znany konstruktor udanych jednostek. To łódź o niezbyt dużej powierzchni ożaglowania, łatwa w prowadzeniu, co daje poczucie bezpieczeństwa mniej doświadczonym załogom. Naszym zdaniem Mariner ma spore szanse osiągnąć sukces rynkowy.
Piszę o zacięciu regatowym Wojtka Spisaka, bo ma ono niebagatelny wpływ na projekty tego konstruktora, a prędkość jest u niego ważnym priorytetem konstrukcyjnym. Nie inaczej jest też w wypadku nowego Marinera 24. Oczywiście właściwości turystyczne łódki też zostały wzięte pod uwagę, lecz już na pierwszy rzut oka widać, że jacht jest przeznaczony przede wszystkim do szybkiej żeglugi.
Kadłub
Choć konstruktor zastrzega się, że jego celem było zaprojektowanie jachtu przede wszystkim turystycznego, pionowa dziobnica zakończona łukiem wchodzącym do wody, ostre wejście linii wodnych, przesunięty w stronę rufy środek wyporu i znacznej szerokości rufa mówią same za siebie. Ukłonem w stronę turystyczności są: stosunkowo szeroka wodnica konstrukcyjna, znaczna wysokość wolnej burty i obrotowy miecz z blachy stalowej. Kadłub wykonano z monolitycznego laminatu poliestrowo-szklanego w części dennej i przekładkowego z użyciem włókniny Lantor Coremat nad linią wodną. Dodatkowo wzmocniono go laminatową wkładką stanowiącą podstawę zabudowy wnętrza.
Pokład
Skorupę pokładu wykonano jako przekładkową, usztywnioną pianką Airex oraz włókniną Lantor Coremat na powierzchniach zbliżonych do pionu. Daje to wyjątkowo
sztywną, ale i lekką konstrukcję. Stylistykę
pokładu definiuje kształt okien i pokładówki charakterystyczny dla kilku poprzednich konstrukcji Spisaka. Na pokładzie nadbudowana jest niewysoka zaokrąglona pokładówka, dookoła której biegną szerokie półpokłady. Komunikacja z kokpitu na dziób jest bardzo wygodna. Niewysokie stoprelingi zabezpieczają nas przed ześlizgnięciem się z półpokładu i pokładu dziobowego. Na wszystkich powierzchniach, po których się chodzi, uformowane są w żelkocie maty antypoślizgowe w formie malutkich ściętych ostrosłupów. Są one ...
Cały artykuł można przeczytać w marcowym wydaniu miesięcznika „Żagle" 03/2010. Preumeratę i egzemplarze archiwalne "Żagli" można zakupić dzwoniąc pod numer (0-22) 590 5555 lub w sklepie internetowym sklep.murator.pl