Test jachtu Lagoon 400: Podwójna wygoda

Po raz trzeci w historii testów „Żagli” przeprowadziliśmy próby turystycznego katamaranu. Był to dwukadłubowiec Lagoon 400. Nasze uwagi powinny pomóc w żeglowaniu zwłaszcza tym, którzy zdecydują się na czarter tego rodzaju jednostki.
Lagoon ma kształty typowe dla turystycznych katamaranów: cechują go wysokie burty kadłubów, pokaźna szerokość obydwu pływaków, niezbyt opływowa nadbudówka o pionowych, dużych i przyciemnianych oknach i smukły dach wysunięty na rufie poza obrys, zakrywający kabinę i kokpit - wszystko zaprojektowane po to, by skutecznie chronić przez nadmiarem słońca i upałem. Takie linie nie kojarzą się z szybkim żeglowaniem, bo przede wszystkim mają zapewniać wygodę i komfort na ciepłych i spokojnych wodach, np. w subtropikalnych rejonach świata.
Konstrukcja
Mimo cruisingowego przeznaczenia w projektowaniu Lagoona uczestniczyli architekci szybkich francuskich katamaranów. Jednak nie szybkość była priorytetem. Przy silnych wiatrach katamarany mają tendencję do pitchingu - zanurzania się dziobów pod wodę i gwałtownego zwalniania. To właśnie nad uniknięciem nieprzyjemności związanych z tym zjawiskiem głównie pracowali wspomniani inżynierowie. Dużo uwagi poświęcono konstrukcji zgrabnego dachu, rozciągniętego od rufy nad obszernym kokpitem i mesą aż do masztu: to element nadający Lagoonowi wizualną lekkość, a spragnieni słońca mogą go wykorzystać do słonecznych kąpieli.
Pokład, osprzęt, kokpit
Katamaran stał zacumowany do kei w porcie jachtowym w La Rochelle. Po wejściu na...
Cały artykuł można przeczytać w kwietniowym wydaniu miesięcznika „Żagle" 04/2010. Preumeratę i egzemplarze archiwalne "Żagli" można zakupić dzwoniąc pod numer (0-22) 590 5555 lub w sklepie internetowym sklep.murator.pl