Test jachtu ATS 32: Ten sam czy inny?

2012-11-23 16:28 archiwum Żagli
_
Autor: Stanisław Iwiński

W 2006 r. firma ATS zaprezentowała niemal 10-metrowy jacht przeznaczony do żeglowania po jeziorach. Jednostka spotkała się z mało przychylnym przyjęciem. Sześć lat później na rynek trafiła jej kilowa, morska wersja o tej samej nazwie: ATS 32. To niby ta sama łódź, ale w praktyce podobieństw do śródlądowego protoplasty nie ma zbyt wiele.

Po sześciu latach od wdrożenia wersji „szuwarowej" ATS-a jego konstruktor, doświadczony żeglarz morski Marcin Stanik, opracował (i dopracował) wersję morską – zgodnie zresztą z początkowymi planami. Taki właśnie jacht – bazujący na śródlądowej wersji, ale wyposażony w płetwę balastową  zamiast miecza – mieliśmy możliwość przetestować.

Konstrukcja

Obie wersje wytwarza się w identycznej technologii. Kadłub nad linią wodną i cały pokład wykonane są z laminatów poliestrowo-szklanych na przekładce z mat rdzeniowych Lantor Coremat. Pod linią wodną laminaty kadłuba są monolityczne z oryginalnym, dodatkowym wzmocnieniem poszycia i całej konstrukcji w postaci wklejanych na etapie produkcji wzmocnień z płaskowników nierdzewnych, dospawanych u dołu do ramy kila. Kształty wrężnic kadłuba wskazują na to, że jacht powinien mieć sporą dzielność morską w porównaniu do konkurentów. Są one szerokie i pełne na śródokręciu, na dziobie zaś i rufie wyraźnie węższe, nieznacznie tylko wypłaszczone. Boczne ścianki nadbudówki stanowią jednolity laminat z pokładem, przy czym dzięki specjalnym gatunkom włókien szklanych można wykonać je także tak, aby były w pełni przeźroczyste! Armatorzy uczuleni na cieknące, wklejane świetliki mogą więc zamówić ten jacht bez żadnych otworów i klejeń w tym miejscu, ale wciąż z... przeźroczystym „oknem".

W testowanym przez nas egzemplarzu wstawiono jednak na każdej ze ścianek nadbudówki po dwa standardowe otwierane luki okienne. Z zewnątrz wzór na ściankach nadbudówki prezentował się bardzo dobrze, wręcz dynamicznie, zwłaszcza w połączeniu z granatowym kolorem żelkotu  kadłuba oraz z białą linią (wyżłobieniem) w górnym fragmencie burty. Kształt okien w bocznej ściance nadbudówki można każdorazowo zamówić zgodnie z realnym do wykonania życzeniem klienta. Firma ATS do budowy swych jachtów wykorzystuje...

Artykuł w całości zamieszczony został w grudniowym wydaniu miesięcznika "Żagle" 12/2012. Prenumeratę, egzemplarze aktualne oraz archiwalne "Żagli" można zakupić dzwoniąc pod numer (0-22) 590 5555 lub w sklepie internetowym sklep.murator.pl / '); / ]]>

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.