Test Hanse 495: Komfort uszyty na miarę
Trzeci pod względem wielkości jacht niemieckiej stoczni Hanse – model 495 – to wygodna jednostka armatorska o szerokich możliwościach dopasowania wnętrza do wymagań klienta. Jej kadłub i pokład budowane są w Polsce, a następnie przewożone do stoczni w Greifswaldzie w Niemczech. Połączenie niemieckiej solidności i słynnej już polskiej szkoły laminowania przyniosło imponujący efekt.
Narysowany w „mistrzowskim" biurze projektowym Judel/Vrolijk & CO (projektanci jachtu Alinghi, zdobywcy Pucharu Ameryki w 2003 i 2007 r.) Hanse 495 wyróżnia się na tle innych łodzi przede wszystkim niską, elegancką nadbudówką o ostrych i smukłych kształtach. Ma także większą niż u konkurentów szerokość kadłuba, pionową dziobnicę i nieznacznie pochyloną pawęż, zamykaną od tyłu szeroką platformą kąpielową.
Ciemne, podłużne okna w bocznych ściankach nadbudówki oraz po cztery duże świetliki w każdej z burt dodają sylwetce dynamizmu, a wnętrzu jasności. Technologia wykonania kadłuba bazuje na laminatach poliestrowo-szklanych i przekładkach: balsie nad KLW oraz piance pod KLW. Kadłuby i pokłady modelu 495 jak i wszystkich mniejszych jachtów Hanse wykonywane są tym sposobem w Polsce, a następnie wyposażane i łączone (pokład z dnem) w Niemczech. Dwa flagowe modele stoczni budowane są w całości w Greifswaldzie.
Standardowo do spodu kadłuba Hanse montuje się efektywny kil w kształcie odwróconego T, ale można zamówić także praktyczniejszą, krótszą płetwę w kształcie litery L na płytsze wody.
Pokład
Cały pokład wyłożony został teakiem, dostępnym za dopłatą. Podobnie wykończono szeroką, środkową część nadbudówki. Eleganckie, nierdzewne knagi cumownicze - gdy nie używane - opuszczają się niemal...
Artykuł w całości zamieszczony został w październikowym wydaniu miesięcznika "Żagle" 10/2011. Prenumeratę, egzemplarze aktualne oraz archiwalne "Żagli" można zakupić dzwoniąc pod numer (0-22) 590 5555 lub w sklepie internetowym sklep.murator.pl