Test Focus 800: Prosty, ale wysmakowany
Tym razem prezentujemy jacht o długości większej niż 7,5 m. Żeglowanie taką jednostką wymaga od sternika posiadania uprawnień, ale te dodatkowe pół metra długości to wyczuwalny przyrost pojemności wnętrza i komfortu.
Że jest to jacht skonstruowany przez Jerzego Pieśniewskiego - od razu widać. Od kilku lat łodzie tego autora charakteryzują się lekko w górę wygiętą linią styku kadłuba i pokładu, niewielkim backdeckiem i oryginalnym kształtem okien na ścianach bocznych nadbudówki.
Design Focusa jest prosty, lecz wysmakowany. Pionowa dziobnica i prawie pionowa pawęż to wynik poszukiwania jak najmniejszych oporów falowych przy danej długości kadłuba. Otwarty od rufy kokpit umożliwia dobry dostęp do niej w razie cumowania rufą do brzegu (pomostu). Trzeba tu podkreślić, że podłoga kokpitu znajduje się wysoko nad wodą, tak aby fala nadbiegająca od rufy nie mogła go zbyt często zalewać. Konsekwencją jest długa, składana drabinka zamocowana na pawęży, ułatwiające wejście z wody na łódź.
Kadłub
Projektując linie teoretyczne, konstruktor postarał się, aby jacht uzyskiwał duże prędkości przy słabych i średnich wiatrach. Ostre wejście pionowej dziobnicy, niewielka szerokość w KLW (konstrukcyjnej linii wodnej) i szerokie, ale płaskie dno w części rufowej sprzyjają żeglowaniu przy małych prędkościach wiatru. Konsekwencją jest jednak stosunkowo mała stateczność początkowa, powodująca szybkie powstawanie przechyłów nawet przy niezbyt silnych wiatrach.
Pokład
Otwarty i szeroki kokpit, choć nie jest zbyt długi, daje dużo miejsca dla załogi. Dzięki temu tworzy się obszerne wnętrze pod pokładem, mimo iż jacht jest wąski w linii wodnej. Niewysoki backdeck powiększa przestrzeń kabiny, a jednocześnie wpływa na powiększenie wartości stateczności końcowej (90o). Ładnie zaokrąglona nadbudówka dopełnia całość. Cechą charakterystyczną kokpitu jest otoczenie go niewiele wystającym ponad powierzchnię pokładu falochronem, na którym można wygodnie usiąść podczas balastowania na burcie. W tylnej części dna kokpitu znajduje się klapa, pod którą w achterpiku (opcjonalnie) montuje się silnik w studzience.
Takielunek
Jak znakomitą większość jachtów tej wielkości Focusa 800 otaklowano jako...
Artykuł w całości zamieszczony został w listopadowym wydaniu miesięcznika "Żagle" 11/2011. Prenumeratę, egzemplarze aktualne oraz archiwalne "Żagli" można zakupić dzwoniąc pod numer (0-22) 590 5555 lub w sklepie internetowym sklep.murator.pl