Sztorm na Atlantyku - BT wzywa pomocy!

2009-11-13 19:23 archiwum Żagli
_
Autor: Thierry Martinez/Sea and Co.

Dziś o godzinie 10:20 GMT załoga jachtu BT, Sebastian Josse i Jean-Francois Cuzon aktywowała radiopławę awaryjną EPIRB po tym, jak ich jacht klasy IMOCA Open 60 doznał poważnych uszkodzeń w osiągającym 60 węzłów prędkości wiatru sztormie!

Mimo początkowych zapowiedzi zmniejszenia się siły wiatru, sztorm na Atlantyku rozszalał się na dobre, osiagając chwilami nawet 11B. Większość uczestników wyścigu Transat Jacques Vabres żegluje na sztormowych żaglach i walczy z potężnymi falami na oceanie. Obaj sternicy jachtu BT po nadaniu sygnału wzywania pomocy są w ciągłym kontakcie z szefem regat, Jeanem Maurelem i informują o coraz większych ilościach wody dostających się do wnetrza jednostki przez uszkodzenia w nadbudówce i owiewce. MRCC (Maritime Rescue Coordination Centre - Centrum Koordynacji Operacji Ratunkowych na Morzach) koordynuje operację ratowania żeglarzy z szefem regat oraz zespołem lądowym BT. RCC Azores wysłał już na miejsce ratunkowy helikopter oraz okręt marynarki wojennej, nadaje równiez satelitarny sygnał powiadomienia okolicznych statków o zdarzeniu.

 Z ostatniej chwili: jak doniósł nam przed chwilą nasz korespondent z Wielkiej Brytanii, Jerzy Knabe, "dwie i pół godziny po pierwszym sygnale pomocy, załoga zameldowała przez działający telefon Iridium, że sytuacja na jachcie została w pewnym stopniu opanowana i że spokojnie oczekują na ratunek. EPIRB również działa prawidłowo ale, ze względu na panujące warunki, zdjęcie żeglarzy z jachtu przez helikopter wydaje się zbyt trudne i muszą oczekiwać na jednostkę ratowniczą, która znajduje się już w odległości 30 mil."

W momencie nadania sygnały wzywania pomocy BT znajdował się 210 Mm na północ od Azorów na pozycji 42 10º N - 27 50º W

 

Regaty Transat Jacques Vabre to wyścig przez Atlantyk na trasie Le Havre - Costa Rica. Uczestnicy dziewiątej już edycji tego rejsu startują w nim na dwóch typach jachtów  - jednokadłubowych klasy IMOCA Open 60 oraz zupełnie nowych wielokadłubowych klasy Multi50. W tej pierwszej kategorii do regat przyjęto 14 dwuosobowych załóg zas w drugiej wystartowało 6 również dwuosobowych zespołów.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.