System ISSA w Polsce dopięty - nowe certyfikaty

Filozofia systemu ISSA to klarowne i praktyczne szkolenia obejmujące wszystkie poziomy wiedzy żeglarskiej. Szkolenia na poziomach podstawowych są okrojone do niezbędnego minimum. Wymagane jest jednak, aby te minimum zostało opanowane, tak aby posiadacze tych certyfikatów mogli samodzielnie prowadzić jachty w bezpieczny sposób. ISSA stawia szczególny nacisk na odpowiedzialność i zdrowy rozsądek. Bardzo ważny jest odpowiedni poziom wiedzy, ale jeszcze ważniejsze jest poczucie odpowiedzialności za siebie i innych.
W opracowanym systemie na certyfikatach umieszczane jest imię i nazwisko instruktora oraz nazwa szkoły – podkreśla to odpowiedzialność instruktora i szkoły za osobę, której wydawany jest certyfikat. Aktualnie system obejmuje praktycznie wszystkie poziomy wiedzy żeglarskiej. Trudność zdobywania certyfikatów rośnie wraz ze zwiększaniem się wymaganego zakresu wiedzy i biegłości posługiwania się nią.
Nowe certyfikaty ISSA są zgodne z nową polityką globalną tej organizacji, w której stowarzyszenia lokalne mogą z jednej strony lepiej dopasować programy szkoleń na poszczególne certyfikaty do swoich potrzeb, warunków i wymogów a z drugiej strony mogą sprawniej dbać o poziom wyszkolenia na poszczególnych etapach.
Dawne certyfikaty nie tracą ważności. Natomiast nowe certyfikaty są bardziej precyzyjne, jeżeli chodzi o opisywanie umiejętności, przez co łatwiej jest je propagować w krajach, którym zdarza się bardziej formalnie podchodzić do żeglarstwa rekreacyjnego. Nowe certyfikaty są częścią nowoczesnego systemu szkolenia.
Certyfikaty przyznawane przez ISSA POLAND to:
1. Inland skipper – sternik śródlądowy
2. Qualified crew – wykwalifikowany członek załogi jachtu morskiego
3. Inshore skipper – podstawowy amatorski stopień skippera
4. Offshore skipper – zaawansowany amatorski stopień skippera
5. Master of Sailing Yacht – stopień skippera zawodowego
Więcej informacji oraz aktualny wykaz szkół zrzeszonych w stowarzyszeniu na stronie : www.issa.com.pl
1. Inland skipper
Mimo, iż w Polsce do prowadzenia jachtów o długości do 7,5 m nie wymagane są żadne uprawienia, a tych jachtów jest u nas najwięcej, to my jednak zachęcamy do zdobywania praktycznej wiedzy żeglarskiej potwierdzonej naszym certyfikatem. Wszystkiego można się nauczyć samemu, ale może to trwać bardzo długo, a czasami koszt takiego doświadczenia może być bardzo bolesny. Program szkolenia w naszym systemie ogranicza się do minimum, które jest niezbędne do tego, aby bezpiecznie prowadzić jacht i poradzić sobie w różnych sytuacjach. W szkoleniu na poziomie Inland skipper’a kładziemy nacisk na: bezpieczeństwo, umiejętność manewrowania jachtem na żaglach i na silniku, przepisy, meteorologię, budowę jachtu, ale również kładziemy duży nacisk na aspekty związane z ochroną środowiska. Od osób, które chcą zdobyć taki certyfikat wymagamy również, aby były one przeszkolone w zakresie udzielania pierwszej pomocy. W obecnych czasach każdy wykształcony człowiek powinien posiadać taką umiejętność – a tym bardziej osoba, która ma odpowiadać za innych.
2. Qualified crew – wykwalifikowany członek załogi jachtu morskiego
Certyfikat Qualified crew – to certyfikat dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z żeglarstwem morskim. Często są to osoby, które planują zdobycie bardziej zaawansowanej wiedzy żeglarskiej, aby w konsekwencji samodzielnie prowadzić jachty. Ten certyfikat doskonale podkreśla ich rolę jako osób, które w sposób aktywny mogą pomóc przy obsłudze jachtu morskiego – zdobywając tym samym doświadczenie niezbędne do uzyskania certyfikatu skippera. Jest to certyfikat dla osób, które biorą udział w rejsach żeglarskich i nie chcą w nich uczestniczyć jedynie jako turyści.
3. Inshore skipper – podstawowy amatorski stopień skippera
Inshore skipper. Jest to stopień amatorski i wystarcza, aby samodzielnie wynająć jacht morski do żeglugi rekreacyjnej. Umożliwia on pływanie praktycznie na wszystkich akwenach czarterowych. W momencie ubiegania się o ten certyfikat, kandydat powinien posiadać wszelkie umiejętności na takim poziomie, aby samodzielnie prowadzić jacht morski w porze dziennej w strefie przybrzeżnej . Od osoby takiej oczekujemy, żeby radziła sobie z manewrami w porcie, umiała prowadzić nawigację, sprawnie i bezpiecznie obsługiwała jacht, aby nie wychodziła na morze bez aktualnej prognozy pogody oraz była przykładem dla innych w zakresie rozsądnego korzystania z dobrodziejstw naszego środowiska naturalnego. Aby uzyskać ten certyfikat nie wymagane są żadne dodatkowe kursy (np. pierwsza pomoc, UKF, itp.) Oczywiście niezwykle ważne jest poczucie odpowiedzialności i jest to jedno z podstawowych kryteriów wydania certyfikatu. Jest to certyfikat przeznaczony dla tych, którzy planują pływać głównie po ciepłych wodach (akweny Morza Śródziemnego, Wysypy Kanaryjskie, Karaiby itp.). Certyfikat ten potwierdza nasze umiejętności w momencie zdobywania go, ale absolutnie nie powinien nas ograniczać, kiedy zdobyte doświadczenie i praktyka żeglarska umożliwią nam rozszerzenie akwenów, na których pływamy. Certyfikat ten stanowi potwierdzenie pewnych minimalnych umiejętności, ale nie powinien być barierą do samodzielnego rozwijania ich. Zalecamy jednak, aby posiadacze naszych certyfikatów wykraczali poza swoje umiejętności w sposób ostrożny i stopniowy.
4. Offshore skipper – zaawansowany amatorski stopień skippera.
Offshore skipper. To również stopień amatorski ale przeznaczony jest dla zaawansowanych żeglarzy, którzy planują wyprawy na wody pływowe i potwierdza umiejętności wystarczające do pływania praktycznie po wszystkich akwenach świata. Od posiadacza takiego certyfikatu wymagana jest większa biegłość w zakresie obsługi jachtu, nawigacji, prowadzenia manewrów i planowania rejsów morskich. Z jednej strony jest to certyfikat potwierdzający bardziej obszerną wiedzę i doświadczenie żeglarskie w żegludze amatorskiej, a z drugiej strony jest to certyfikat prowadzący do kariery zawodowej.
5. Master of Sailing Yacht – Stopień skippera zawodowego
Master of Sailing Yacht. Jest to certyfikat potwierdzający umiejętności żeglarskie na poziomie zawodowym. Certyfikaty te wydawane są osobom posiadającym umiejętności na najwyższym poziomie. Tolerancja błędów jest minimalna. Osoba taka powinna świetnie radzić sobie między innymi z obsługą jachtu, nawigacją, manewrami, świetnie znać przepisy. Ważnym aspektem są tu również kwestie interpersonalne . Prowadzenie jachtu morskiego to nie tylko radzenie sobie ze sprzętem i urządzeniami, to również – a może przede wszystkim - radzenie sobie z ludźmi, którzy razem z nami pływają. To certyfikat dla zawodowców, którzy nie mogą zawieść przypadkowych osób, które im zaufają. Od takiej osoby wymagamy, aby była wszechstronnie przygotowana do prowadzenia jachtów morskich. Wymagamy znacznego doświadczenia i ukończenia wielu dodatkowych kursów oraz posiadania aktualnych świadectw potwierdzających zdolność do pracy na morzu.
Minimalne umiejętności wymagane od posiadaczy poszczególnych certyfikatów oraz różnice między nimi
Nazwa certyfikatu | Competent crew | Inland Skipper | Inshore Skipper | Offshore Skipper | Master of Sailing Yacht | |
Funkcja na jachcie | Członek załogi | Skipper jachtu mieczowego | Skipper jachtu balastowego | Skipper jachtu balastowego | Skipper jachtu balastowego | |
Rodzaj pływania | ND | Amatorskie | Amatorskie | Amatorskie | Zawodowe | |
Akwen | Wody morskie | Wody śródlądowe | Wody morskie przybrzeżne, niepływowe | Wszystkie wody morskie | Wszystkie wody morskie | |
Warunki pogodowe | ND | Do 6B | Do 6B | Przygotowanie do pływania w trudnych warunkach | Przygotowanie do pływania w trudnych warunkach | |
Pora pływania | ND | Pora dzienna | Pora dzienna | Dzień i noc | Dzień i noc | |
Umiejętność manewrowania jachtem | ND | Zadowalająca | Zadowalająca | Dobra | Bardzo dobra | |
Znajomość meteorologii | ND | podstawowa | Umiejętność zrozumienia prognozy pogody | Umiejętność interpretacji danych z urządzeń pomiarowych i obserwowanych zjawisk | Umiejętność interpretacji danych z urządzeń pomiarowych i obserwowanych zjawisk | |
Wymagane doświadczenie przed uzyskaniem certyfikatu | Brak | Brak | Około 100 godzin stażu na morzu | Około 600 godzin, w tym około 100 godzin na pływach | Około 1200 godzin, w tym około 200 godzin na pływach | |
Wymagane inne certyfikaty przed wydaniem certyfikatu ISSA | Brak | Pierwsza pomoc | Brak | · Pierwsza pomoc · SRC | Pierwsza pomoc, SRC, Badania lekarskie, STCW, Certyfikat Offshore Skipper | |
Możliwość uzyskania certyfikatu ISSA na podstawie patentu PZŻ | Żeglarz jachtowy | Żeglarz jachtowy + świadectwo przeszkolenia w zakresie pierwszej pomocy | Sternik jachtowy, ISSA 01 | Sternik morski i kapitan jachtowy – o ile uzyskane na podstawie egzaminu + SRC, pierwsza pomoc | Brak możliwości |