s/y „OLANDER" zakończył sezon nawigacyjny 2012

2012-12-07 12:38 Janusz Charkiewicz/Szczecin
_
Autor: Janusz Charkiewicz

W niedzielę 25 listopada br. piękny oldtimer „OLANDER" zakończył sezon nawigacyjny 2012 r. Na przystani Camping Marina w Szczecinie, gdzie cumuje jacht, zebrali się żeglarze i miłośnicy starych żaglowców. Banderę opuścił kpt. Wojciech Kaczor i przekazał armatorom Aleksandrze i Andrzejowi Kocewicz.

Tegoroczny sezon nawigacyjny był niezwykle bogaty. W kilkunastu rejsach po Bałtyku s/y „OLANDER", w ciągu 1.500 godzin pod żaglami, przepłynął 5.000 Mm. W tym okresie szkoliło się 250 osób. 

Jacht zwyciężył również w międzynarodowych regatach "4 Haikutter-Regatta". Pod dowództwem kpt. Włodzimierza Przysieckiego wystartował 8 sierpnia z portu Nysted w Danii i na metę w  porcie  Rostock przypłynął jako pierwszy po 3 godzinach i 17 minutach, pozostawiając za rufą jedenaście niemieckich i duńskich oldtimerów. Zwycięstwo polskiego żaglowca było dla żeglarzy zagranicznych wielkim zaskoczeniem, a dla szczecińskich żeglarzy wielką radością i satysfakcją.

Warto przypomnieć bardzo ciekawą historię tego pięknego żaglowca. Zbudowany został w Danii w 1931 r. jako drewniany kuter do łowienia ryb na Bałtyku i Morzu Północnym. Kuter z Danii trafił do Niemiec w 1979 r. gdzie zmieniali się kolejni właściciele.  W swoim ostatnim rejsie pod niemiecka banderą dopłynął do Szczecina. Po wyposażeniu jednostki w maszty został przerobiony na kecz gaflowy. Nadano mu nazwę „Holzholz" od nazwy firmy niemieckiego armatora. W czasie błędnie przeprowadzonej operacji wydobycia jachtu na brzeg został on poważnie uszkodzony. Od roku 2004 leżał na brzegu w rejonie przystani SEJK Pogoń podtopiony, rozszabrowany i częściowo spalony.

W roku 2008 pasjonaci żeglarstwa, małżeństwo Aleksandra i Andrzej Kocewicz wydobyli wrak i uratowali tym samym od pocięcia na drewno opałowe. Rozpoczął się trudny i długi okres odbudowy. Wymieniono ponad 40 procent dębowego poszycia, sklejono połamane maszty, przywrócono tradycyjny wystrój i wyremontowano oryginalny silnik pochodzący z lat 70. Jacht otrzymał nowoczesne urządzenia elektroniki jachtowej marki Raymarine. Za rufą na podnośniku podwieszono ponton.

Nazwa „OLANDER" pochodzi od imion właścicieli jachtu (Ola i Andrzej) i zarazem pomysłodawców całej akcji ratowania tej pięknej jednostki. Wodowanie jachtu odbyło się w kwietniu 2010 roku, ale jeszcze rok trwały prace wyposażeniowe i takielarskie. Nadzór nad odbudową sprawował kpt. Włodzimierz Przysiecki. Przeprowadził on również pierwszy rejs jachtu latem 2011 r.

Obecnie jacht jest flagową jednostką JAMSEN-u – Jachtowej Akademii Morskiej – Stowarzyszenia Edukacji Nieformalnej, które powstało w roku 2008 a jego wiceprezesem jest kpt. Wojciech Kaczor, równocześnie kapitan na s/y „OLANDER" w rejsach szkoleniowo-stażowych.

Opis s/y „OLANDER":

- Typ                                       -  kecz gaflowy

- Rok budowy                           -  1931

- Stocznia                                 -  Werft N.P. Jensens Skibs – Esbjerg Dania

- Kadłub                                   -  drewniany dębowy

- Długość kadłuba                     -  18,00  m.

- Długość całkowita                    -  23,50  m.

- Szerokość                              -  4,80  m.

- Zanurzenie                             -  2,25  m.

- Powierzchnia ożaglowania         - 212  m2

- Silnik                                     - 100  kW

- Wyporność                              -  60  ton

- Liczba koi                               -  9

- Port macierzysty                      -  Szczecin

- Bandera                                 - polska

- Armator                                 -  UW Service 

 

s/y „OLANDER" zakończył sezon nawigacyjny 2012

s/y „OLANDER" zakończył sezon nawigacyjny 2012

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.