Spotkanie Samosterowe o zatonięciu jachtu „Down North”
W Tawernie Korsarz odbyło się kolejne spotkanie Samosterowe tym razem z kpt. Mateuszem Ćwiąkalskim, a tematem było zatonięcie jachtu „Down North”. Podczas spotkania wysłuchaliśmy komentarza do raportu PKBWM o warunkach atmosferycznych, przyczynach i skutkach tego wydarzenia.
S/y "Down North" zatonął 30.05.2015 na początku rejsu ze Świnoujścia w kierunku Rugii. Kierował się na Spitzbergen. Na pokładzie znajdowało się 12 osób z oficerami znającymi jednostkę. Wśród załogi była jedna osoba niepełnosprawna, Leszek, który zmarł podczas akcji ratowniczej...
Znając jacht i prognozę pogody, kapitan podejmuje... poprawną decyzję. Oddaje cumy, by zrealizować trasę rejsu i jacht opuszcza port przy tzw. szumie medialnym. Przy wietrze wg. prognozy 2-7ºB początkowo idą na pełnym ożaglowaniu i silniku, potem tylko na pełnym ożaglowaniu. Około godziny 19.30 przychodzi nagły podmuch wiatru o sile kładącej jacht i pomimo próby odpadnięcia z półwiatru do baksztagu i wyluzowania grota jacht przechyla się do 80º i zamiast wstać zaczyna w ciągu 4 minut tonąć...
Prelegent dużo uwagi poświęcił obronie manewru. Przy pełnym bajdewindzie i półwietrze załoga odruchowo wykonywała ruch steru na zawietrzną. Powoływał się przy tym na autorytet k.kpt.ż.w. Klemensa Grzegorskiego i kapitana Krzysztofa Baranowskiego. Słuchaliśmy relacji kapitana, który musiał zmierzyć się z tym problemem i mówił długo a my zadawaliśmy mu setki pytań.
Słyszeliśmy o tym gdzie raport PKBWM mija się z prawdą faktów obiektywnych i jak zmienił obraz przyczyn i przebiegu wydarzeń. Kto był to wie o czym mówił i czytał w raporcie kapitana dla PKBWM. Niestety Komisja pominęła jego argumenty. Słuchacze byli skupieni, było ich wielu i każdy mógł zadać pytanie. Odpowiedzi były wyczerpujące i wszyscy staraliśmy się zrozumieć co się stało, jak do tego doszło i czy można było uniknąć takich skutków?
Rozeszliśmy się do domów po godz. 22.30 mądrzejsi o relację człowieka, który podzielił się z nami faktami, opiniami, przemyśleniami i wnioskami na przyszłość.