Śniardwy lepiej oznaczone
Akcja oznaczania przeszkód podwodnych, która rozpoczęła się kilka lat temu na jeziorach Kisano i Dargin, z inicjatywy Mazurskiego WOPR, zbliża się do szczęśliwego zakończenia. Największe i jednocześnie uważane za najbardziej niebezpieczne Śniardwy lada chwila zostaną oznaczone bojami systemu kardynalnego.
Ta doceniona na północnych jeziorach WJM (Mamry, Dargin, Kisajno, Niegocin) inwestycja będzie na pewno wpływała na stan bezpieczeństwa żeglarzy również na południe od Mikołajek. Warto jednak przypomnieć jak ten system działa!
W celu łatwego rozpoznawania znaków systemu opracowano prosty mnemotechniczny sposób na ich rozpoznanie. Skojarzono go z tarczą kompasu lub zegarka w którym:
· Kierunek północny oznaczono: dwoma stożkami skierowanymi wierzchołkami w górę (na godz. 12), a jednocześnie pława i tyczka pomalowane są: u góry na czarno, u dołu na żółto. Wielu na znak północny mówi „eskimoska” kojarząc kształt z mieszkanką północy w dużym kapturze i w rozkloszowanym futrze.
· Znak południowy jest odwrotnością północnego. Stożki skierowane są wierzchołkami w dół, a pława i tyczka u dołu są czarne u góry żółte. Znak kojarzony jest z „afrykanką” z powodu dużej fryzury „afro” i szerokich bioder.
· Na znaku wschodnim znak szczytowy to dwa stożki skierowane podstawami do siebie i czarna boja z żółtym pasem pośrodku. Znak nazywany jest „rosjanką” z powodu kształtu przypominającego rosyjską matrioszkę.
· Znak zachodni, jak już się łatwo domyślić, charakteryzuje się dwoma stożkami odwróconymi do siebie wierzchołkami, a żółta bojka i tyczka ma czarny pas w pośrodku. Z powodu szczupłości „w pasie” nazywana „francuzką”.
Na naszym śródlądziu można, ale nie pływa się nocą, stąd znaki nie będą miały świateł. Na rysunku poniżej podaliśmy jednak charakterystyką świateł systemu.