Senator Piotr Głowski w naszej redakcji
Do naszej redakcji zawitał z roboczą wizytą senator Piotr Głowski (Platforma Obywatelska). Przypomnijmy – senator z Piły to gorący orędownik ożywienia naszych polskich szlaków śródlądowych i morskich oraz ułatwień dla uprawiających turystykę wodną. Jego wizyta w „Żaglach” miała na celu ułatwienie obu stronom wzajemnych kontaktów, bo nadchodzący czas będzie brzemienny w prawne decyzje dotyczące również środowiska żeglarzy i innych wodniaków.
Pod obrady sejmowych komisji trafią na dniach projekt ustawy i rozporządzenia mogące istotnie wpłynąć na naszą swobodę żeglowania po polskich wodach śródlądowych i morskich. Mam tu na myśli nową ustawę o sporcie, a także rządowy projekt Ministra Infrastruktury zmieniający rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków bezpiecznego uprawiania żeglugi przez statki morskie (niestety i jachty). O pewnych hipotetycznych zagrożeniach rodzących nasze środowiskowe niepokoje pisaliśmy w grudniowych „Żaglach" w dziale listy.
Pojawiła się też na horyzoncie sprawa wprowadzenia w naszym kraju uprawnień międzynarodowych. Cieszy nas to, bo już w roku 2006, w trakcie targów „Wiatr i Woda", współorganizowaliśmy z liberalnymi środowiskami żeglarskimi konferencję przybliżającą tematykę ICC. W tamtym okresie ani administracja państwowa, ani związki (żeglarski i motorowodny) nie były chętne takiemu rozwiązaniu, jednak ostatnie wydarzenia pokazały, że nasza ówczesna argumentacja w końcu dotarła i do nich. Konferencja zorganizowana przez m.in. PZŻ i PZMiNW w trakcie jesiennych targów w Poznaniu optowała za przyjęciem rozwiązań opartych na rezolucji 40 UNECE (tzw. ICC). Obecny na konferencji senator Głowski także uznał, że przyjęcie rozwiązań opartych na ICC będzie właściwe, jednak pod warunkiem, że certyfikaty ICC będą wystawiane na podstawie stopni krajowych bez dodatkowych egzaminów i szkoleń, jedynie za symboliczną opłatą administracyjną. Naszym zdaniem - o czym poinformowaliśmy senatora - niedopuszczalne jest przyjęcie rozwiązań dublujących system krajowy i ICC, gdzie potrzebne by były podwójne szkolenia i egzaminy. Przyjęcie rzeczonej rezolucji ma sens jedynie w przypadku, gdy system stopni krajowych będzie relewantny do rozwiązań w niej proponowanych. W przeciwnym wypadku będziemy mieli dwa systemy stopni: do żeglugi krajowej i zagranicznej, co samo w sobie jest absurdem i w znacznym stopniu zwiększy koszty uzyskania stosownego certyfikatu. Recepcja rozwiązań ICC powinna znaleźć się wprost w ustawie (wszak rozwiązania dotyczące barek właśnie tam się znajdują). Wystarczy proste określenie rodzajów certyfikatów i zakres kompetencji, a rozporządzenie zajmie się sprawami technicznymi egzaminowania i wydawania certyfikatów oraz określi ich wzór (z uwzględnieniem wzoru zawartego w stosownym rozp.). ICC przewiduje DWA certyfikaty dla jachtów żaglowych i CZTERY dla motorowych.
Senator zwrócił też naszą uwagę jako publicystów, iż sprawy żeglarstwa to także kwestie zarządzania i własności dróg wodnych w Polsce. Rozsianie kompetencji, niejednolite zarządzanie, brak jednego odpowiedzialnego za wszystko gospodarza powoduje zaniedbanie szlaków i zwłokę w wydawaniu odpowiednich decyzji administracyjnych przy np. budowie przystani, portów i marin, konserwacji i obsługi śluz itp. Prosił o publicystyczne wsparcie w porządkowaniu tej swoistej stajni Augiasza. Redakcja zobowiązała się do podjęcia wszelkich wysiłków na rzecz poparcia korzystnych dla żeglarzy inicjatyw.
Ze swej strony senator Głowski podkreślił korzyści, jakie płyną z popularyzowania przez „Żagle" takich pięknych a niewykorzystanych turystycznie dróg wodnych jak Międzynarodowa Droga Wodna E70, szlak Wisły czy Wielka Pętla Wielkopolska. Ustalono formy i zakres dalszych kontaktów i współpracy i życzono sobie sukcesów na niwie rozwoju turystyki wodnej w nowym roku.
jkl