Selma-Antarktyda-Wytrwałość: 2014-2015 - nowa wyprawa Selma Expeditions
Załoga polskiego jachtu żaglowego s/y "Selma Expeditions", pod komendą sprawdzonego skippera, antarktycznego kapitana Piotra Kuźniara, szykuje się do wyprawy na najzimniejsze morze świata - Morze Rossa, leżące najbliżej Bieguna Południowego.
„Potrzebni śmiałkowie na niebezpieczną wyprawę. Niskie stawki, przejmujące zimno, wiele miesięcy w całkowitych ciemnościach. Szczęśliwy powrót wątpliwy. W razie sukcesu – honor i sława”.
Sir Ernest Henry Shackleton, legendarny lider wypraw antarktycznych, dowódca ekspedycji trans-antarktycznej 1914 – 1916 na statku ENDURANCE /Wytrwałość/
Po ostatnich doświadczeniach w trakcie rejsów na Morzu Weddella i wokoło Georgii Południowej, a także pierwszego pod polską banderą zimowego opłynięcia Hornu, Selma Expeditions rozpoczyna nową wyprawę. Zamierzeniem docelowym jest pobicie żeglarskiego rekordu świata i dotarcie najdalej na południe, żeglując po najtrudniejszych akwenach na Ziemi. To szczególne wydarzenie zarówno społeczne, sportowe jak również edukacyjne, zaplanowane jednocześnie z cyklicznymi relacjami medialnymi z najdalszych krańców Ziemi. To również promocja specjalnych wartości: wytrwałości, współpracy i dobrego przygotowania - niezbędnych w realizacji trudnego i ambitnego celu.
Organizatorzy wyprawy koncentrują się na przekazie dotyczącym aktywności życiowej, sportu i światowego współzawodnictwa, ekologii, czystej „zdrowej” energii oraz dążenia do celu nawet w najtrudniejszych sytuacjach. Relacje „kroniki rejsu” publikowane będą w Internecie, telewizji, radiu i w prasie dla docelowej grupy 8 milionów (nie licząc dodatkowych odbiorców w Czechach). Udział w tej wyprawie (nawet jako odbiorca przekazów medialnych) to szansa na przeżycie unikalnej przygody i poczucie się jak odkrywca.
Wyprawa: „Selma - Antarktyda: WYTRWAŁOŚĆ 2014-2015” rozpoczyna się symbolicznie na początku kwietnia 2014 r. opłynięciem przylądka Horn w Ameryce Południowej (ETAP 1 z udziałem ekip medialnych Polskiego Radia, TVP i ekipy filmowej z Czech) i prowadzi dalej do Australii, a następnie na Morze Rossa (naprzeciw Nowej Zelandii) - najbardziej niedostępne morze antarktyczne. Ten etap będzie połączony z próbą pobicia światowego rekordu żeglugi najdalej na Południe. W „międzyczasie” jacht i jego załoga wezmą udział w 70. słynnych regatach Rolex Sydney Hobart. Przebieg wyprawy relacjonowany będzie dzięki (już podpisanym) specjalnym umowom patronackim „na żywo” (lub prawie na żywo) w ogólnokrajowych radiu (Program 1 Polskiego Radia), w Internecie, w ogólno-krajowej telewizji (TVP INFO oraz dodatkowe relacje w PANORAMIE) i w wiodącym magazynie i portalu sportów wodnych "ŻAGLE" i Zagle.com.pl. Pierwsze relacje z Pierwszego Etapu projektu już od 5 kwietnia do 19 kwietnia 2014 - w TVP INFO i w Programie Pierwszym Polskiego Radia.
Oficjalne, publiczne ogłoszenie wyzwania: pobicia rekordu świata w żegludze na Południe pragniemy przedstawić w trakcie Festiwalu „STER na BYDGOSZCZ 2014” w dniu 14.06.2014 r. w obecności kilkunastu tysięcy fanów sportów wodnych. Decyzją organizatorów Festiwalu honorowymi bohaterami tegorocznej edycji będą kpt. Piotr Kuźniar oraz jacht Selma Expeditions. Serdecznie zapraszamy na to spotkanie.
ETAPY WYPRAWY:
Projekt „Selma - Antarktyda: WYTRWAŁOŚĆ 2014-2015” zaplanowano na 6 etapów, z których:
Etap Pierwszy rozpoczyna się w kwietniu 2014 w Argentynie i Chile – opłynięciem Przylądka Horn leżącego na granicy oceanów: Atlantyku i Pacyfiku.
Etapy Finalne odbędą się od trzeciej dekady grudnia 2014 roku – udziałem w sławnych Regatach Sydeny - Hobart i będą kontynuowane w styczniu i lutym 2015 r. - rejsem z Hobart do antarktycznej bariery lodowej Morza Rossa oraz, z uwzględnieniem warunków lodowych, rejsem do najdalej na południe wysuniętej - Zatoki Wielorybów, dostępnej do żeglugi tylko kilka tygodni w roku.
ORGANIZATOR WYPRAWY:
Głównym organizatorem wyprawy „Selma - Antarktyda: WYTRWAŁOŚĆ 2014-2015” jest wrocławska spółka SELMA EXPEDITIONS Sp. z o.o., www.selmaexpeditions.com której udziałowcy od ponad 20 lat organizują z powodzeniem dalekie rejsy w okolice obu biegunów Ziemi.
UNIKALNE WARTOŚCI PROJEKTU:
Wyjątkowość - Antarktyda to ostatnie miejsce na Ziemi, gdzie można dokonywać odkryć.
Rekord - Dotarcie pod żaglami do Zat. Wielorybów, najdalej na południe Świata. Jeden z ostatnich „wielkich, światowych rekordów żeglarskich”.
Zespół - Wieloletnia współpraca, wiedza, pasja i doświadczenie (specjaliści w zakresie: prowadzenia projektów, budowania zespołu, żeglarstwa, techniki, logistyki, itp.
Wiedza i umiejętności - Załoga Wyprawy składa się z żeglarzy - należących do 20-tu najlepszych na świecie - pływających na Antarktydę. Mają bezpośredni kontakt i dostęp do wiedzy, informacji i doświadczeń najlepszych żeglarzy świata.
Cechy - Wytrwałość, Doświadczenie, Doskonałe przygotowanie (jak u Amundsena), Wspólna praca zespołowa (jak u Shackletona), Dzielenie się wiedzą , Doskonalenie się ....
Wiarygodność - Potwierdzana przez 8 lat podczas organizacji udanych rejsów odbywanych w trudnych warunkach polarnych. Pełne zaangażowanie całego doświadczenia, kapitału i własnej marki Selma Expeditions.
Planowane wyniki - Osiągnięcie celów sportowych i edukacyjnych. Po wyprawie - publikacja materiałów dotyczących żeglugi w trudnych warunkach - źródła informacji dla innych żeglarzy.
RELACJE MEDIALNE (dotychczasowe)
Relacje TV nt. przygotowań projektu - http://www.tvp.pl/polonia/polonia-24/aktualnosci/zeglarze/13515583
Więcej o projektach SELMA EXPEDITIONS Sp. z o.o.: http://www.selmaexpeditions.com/
Informacje o dotychczasowych projektach MPA – MediaPartners: http://www.MediaPartners.pl
Link do pierwszej z audycji w ramach Patronatu Medialnego radiowej Jedynki: Kapitan Piotr Kuźniar i Krzysztof Jasica z jachtu Selma Expeditions w Pr. 1 Polskiego Radia: http://www.polskieradio.pl/7/2934/Artykul/1058094,Na-wody-Antarktydy-po-zaglami
KAPITANOWIE i JACHT
Prezentujemy liderów niezwykłej wyprawy - z przylądka Horn - na antarktyczne Morze Rossa, najbardziej niedostępne, najzimniejsze morze na świecie. Po ostatnich doświadczeniach w trakcie antarktycznych rejsów na Morzu Weddella i wokoło Georgii Południowej, a także pierwszego pod polską banderą zimowego opłynięcia Hornu, załoga polskiego jachtu żaglowego s/y Selma Expeditions szykuje się do wyprawy na najzimniejsze morze świata leżące najbliżej Bieguna Południowego - Morze Rossa. Zamierzeniem docelowym jest pobicie żeglarskiego rekordu świata i dotarcie najdalej na Południe, żeglując po najtrudniejszych akwenach na Ziemi. W wyprawie kierowanej przez kpt. Piotra Kuźniara weźmie udział specjalnie wybrana 10-cio osobowa, polsko-czeska załoga. Cały rejs odbędzie się na ponad 20 m. stalowym jachcie s/y "Selma Expeditions", przystosowanym do żeglugi w szczególnie trudnych warunkach.
Poniżej – sylwetki liderów kapitanów oraz opis jachtu s/y Selma Expeditions.
Kpt. Piotr Kuźniar, skipper; współwłaściciel jachtu Selma Expeditions.
Żeglarz z ponad 35-cio letnim stażem. Dyplom kapitana jachtowego od 1990 roku. Jako skipper przepłynął po wodach Arktyki i Antarktyki ponad 60 tys. mil. Był za 82 stopniem na północy i za 70 na południu. Na jachcie, oprócz przygotowywania i prowadzenia rejsów, zajmuje się rozbudową i planowanymi remontami 'Selmy'. Płetwonurek, przyrodnik, pasjonat. Wybrane rejsy żeglarskie (jako skipper):
1988 – Wyspy Owcze; 2000 – fiordy Norwegii
2001 – dookoła Europy; 2002 – Lofoty, Spitsbergen
2003 – rejs na Jan Mayen (wulkan Beerenberga), Grenlandia
2005 – Antarktyda, Szetlandy Południowe, Cape Horn;
2006 – Spitsbergen; 2007 – Islandia – Spitsbergen;
2008 – Antarktyda (Wyspa Charcota), Horn;
2009 – Antarktyda, Horn, Grenlandia;
2011 – Antarktyda, Morze Weddella,
2013 – Zimowe opłyniecie Przylądka Horn;
2013 – Śladami Shackletona: Georgia Południowa i Wyspa Słoniowa.
Krzysztof Jasica, co-skipper; współwłaściciel jachtu Selma Expeditions.
Żegluje od 35 lat. Certyfikowany przez IAATO Antarktyczny Expedition Lider. Zajmuje się łącznością, dokumentacją filmową i fotograficzną oraz instalacjami elektrycznymi i elektronicznymi. Załatwia niezbędne pozwolenia i formalności. Ma duże doświadczenie w zarządzaniu projektami. Ponad 20 lat pracował w branży radiowej. Projektował i budował stacje radiowe dla jednej z największych grup radiowych w Polsce. Zarządzał obszarem technicznym i informatycznym grupy przez ponad 10 lat. Od 2009 - pracuje jako certyfiowany Coach.
Tomasz Łopata CO-SKIPPER i SKIPPER.
Kapitan jachtowy, motorowodny, instruktor żeglarstwa. Zawodowy żeglarz, staż - kilkadziesiąt tysięcy mil morskich. Organizator żeglarskich wypraw dla firm w basenie morza śródziemnego. Pływał od Bałtyku, Morza Północnego, Norweskiego, Śródziemnego, Atlantyku po zachodnie wybrzeże Afryki, Horn, Antarktydę. Zamiłowany kucharz. Członek Zarządu Stowarzyszenia Edukacja Pod Żaglami. Uczestnik czterech Szkołach pod Żaglami na STS Pogoria, jako 1szy oficer, z-ca kapitana, nauczyciel i dyrektor. Pasjonat "pedagogiki morskiej".
Osiągnięcia załogi s/y Selma Expeditions:
- Rekord polskiego jachtu w żegludze najdalej na północ: 82°00,24’ N.
- Rekord polskiego jachtu, żegluga najdalej na południe: do Wyspy Charcota, Antarktyda 70°11”.
- Jedni z nielicznych na świecie eksplorują antarktyczne Morze Weddella.
- Pierwszy polski jacht, który opłynął Przylądek Horn zimą.
Jacht
Dopuszczalny zakres żeglugi: bez ograniczeń.
Numer rejestrowy PZŻ: POL 8855
Rejestr Jachtów Morskich PRS: 630083
Ponad 20-metrowy, 5-cio kabinowy, dwumasztowy, stalowy kecz, przeznaczony do żeglugi w trudnych warunkach. Zbudowany w 1981 roku w stoczni CM Merret we Francji. Od ponad 8 lat bierze udział w dalekich rejsach polarnych, żeglując pod polską banderą w okolice obu biegunów Ziemi. Jacht sprawdzony w bardzo ciężkich warunkach pogodowych, pływał z licznymi załogami zarówno po zalodzonych wodach Svalbardu jak i Antarktydy. Żaden polski jacht nie żeglował dotychczas tak daleko na południe. Wyposażony we wszystkie niezbędne urządzenia zapewniające bezpieczeństwo i łączność ze światem. Jednostka o bardzo dużej autonomii. Wyposażona w części zapasowe do wszystkich istotnych urządzeń i odpowiednie narzędzia. Dwa pontony Lodestar z silnikami przyczepnymi Yamaha używane są do lądowań na brzegu i asysty w czasie cumowań w nieznanych zatokach Antarktydy. Od 2006 s/y Selma Expeditions ma za sobą 60 tys. Mil po najtrudniejszych wodach Oceanu Południowego, na południe od Przylądka Horn.
Dane techniczne:
- Długość kadłuba: 20,28 m
- Szerokość: 4,95 m
- Wysokość boczna: 3,96 m
- Zanurzenie: 2,67 m
- Materiał kadłuba: stal
- Rok budowy: 1981
- Ilość miejsc: 12
- Typ ożaglowania: kecz
- Ożaglowanie: żagle przednie na rolerach, grot, bezan, genaker, żagle sztormowe
- Pow. całkowita żagli: 162 m2
- Silnik: Perkins 6.354M
- Moc silnika: 122 KM (89,5 kW)
- Alternatory 24V: 2 120A i 40A
- Agregat prądotwórczy: 3,5 kVA
- Generator wiatrowy: D400 Eclectic Energy
- Radary: Furuno, Simrad
- EPIRB: SMARTFIND G5 McMurdo
- SART: S.701 SevenStar Electronics
- Tratwa ratunkowa: DSB SOLAS
- Radiostacja SSB: ICOM
- Radiotelefony VHF: ICOM
- Telefony satelitarne: 2 x IRYDIUM
- Odbiornik zdjęć satelitarnych: SKYEYE
- Stacja pogodowa: AIRMAIR PB200