Samotna wyprawa dookoła świata na Maxusie 22 - zapraszamy na chrzciny jachtu

Organizatorzy wyprawy Maxus Solo Around oraz stocznia Northman zaproszają na uroczystość oficjalnego nadania imienia najmniejszemu polskiemu jachtowi, który wyruszy w rejs dookoła świata z samotnym żeglarzem Szymonem Kuczyńskim. Morskie chrzciny jednostki Maxus 22 odbędą się 11 maja 2014 (niedziela) o godzinie 13.00 w Marinie Gdynia przy Nabrzeżu Młodych Żeglarzy.
O projekcie samotnej wyprawy dookoła świata:
Wydaje się, że współcześnie opłynięcie świata to już nic niezwykłego. Okazuje się jednak, że wciąż jest to jedno z najtrudniejszych wyzwań, jakie może sobie postawić człowiek. Ponad 3600 osób zdobyło Mount Everest (w tym 37 Polaków), na K2 weszło ponad 300 (w tym 10 Polaków). Samotnie świat opłynęło zaledwie 270 żeglarzy z tego 15 z Polski. Dlaczego tak niewielu? W powszechnym przekonaniu żeglarstwo to połączenie wiedzy tajemnej i wysokich nakładów finansowych. Dlatego chcemy udowodniać, że żeglarstwo morskie może być tanie oraz dostępne dla szerszego grona. Maxus 22 (długość 6,36 m) to najmniejszy polski jacht jaki popłynie wokółziemską trasą, oraz jeden z najmniejszych w ogóle. To w pewnym sensie kontynuacja wcześniejszego projektu naszego duetu (Dobrochny Nowak i Szymona Kuczyńskiego), czyli „Setką przez Atlantyk”. W latach 2012 – 2013 zrealizowaliśmy skutecznie i bezpiecznie rejs przez Atlantyk (w obie strony) na samodzielnie zbudowanym, najmniejszym polskim jachcie o długości 5m – s/v Lilla My. Wyprawa ta została nominowana do najważniejszej polskiej nagrody żeglarskiej „Rejs Roku” 2013r.
Główne założenia wyprawy Maxus Solo Around to:
• dostosowanie projektu seryjnego małego jachtu do oceanicznej żeglugi
• pokazanie, że udział w regatach morskich i oceanicznych wyprawach nie wymaga wielkich nakładów finansowych
• udowodnienie, że bez względu na wielkość jachtu żeglarstwo jest sportem bezpiecznym i dostępnym praktycznie dla każdego
CHCESZ BYĆ NA BIEŻĄCO? POLUB ŻAGLE NA FACEBOOKU
Etapy projektu:
I. Budowa jachtu typu Maxus 22 i przygotowanie go do żeglugi oceanicznej.
Jacht budowany jest przez Partnera Głównego projektu - stocznię Northman. Ma 6,36 m długości, 2,48m szerokości, 23m2 powierzchni żagli. Już na etapie projektowania była przewidziana, jako jednostka na różne akweny. Konstrukcja ta oprócz wód śródlądowych żegluje i startuje w regatach morskich min. na Bałtyku, Adriatyku, Morzu Śródziemnym czy Zatoce Biskajskiej. Wnętrze zapewniać będzie minimum komfortu dla 3 osób w żegludze przybrzeżnej lub dla 1-2 osób w czasie rejsów oceanicznych. Takielunek oraz osprzęt będzie przystosowany do skutecznej i bezpiecznej żeglugi przy jednoosobowej załodze.
2. Testy jachtu:
I. Próba bicia rekordu prędkości na trasie
Górki Zachodnie – Świnoujście (obecny rekord
w Grupie I-jachty do 6.45 m wynosi 83 godz. 41 min).
II. Wyprawa „Islandia 2014” czyli rejs dwóch małych jachtów na trasie:
Polska – Dania – Norwegia – Szetlandy – Wyspy Owcze – Islandia.
Na „Lilla My”(dł. 5m) popłynie samotnie Szymon Kuczyński, a Maxusie 22 (dł. 6,36 m) wyłącznie dziewczyny, czyli Dobrochna Nowak i Katarzyna Sałaban.
3. Udział Szymona w regatach na Bałtyku:
• XIV Bałtyckie regaty Unity Line (06 - 09
sierpnia 2014) na trasie Dziwnów – Międzyzdroje - Rewal – Dziwnów. Informacje o regatach: www.regatyunityline.strefa.pl
• Bałtyckich Regatach Samotnych Żeglarzy o Puchar Poloneza (11 -16 VIII 2014) na trasie Świnoujście – Christianso – Świnoujście. Więcej informacji o regatach www.regaty-poloneza.pl
4. Załogowy rejs z Polski na Wyspy Kanaryjskie. Od połowy września 2014 do końca października 2014 odwiedzimy największe ośrodki żeglarskie północnej Europy m.in. La Rochelle czy Nieuport. W każdym z tych miejsc organizowane będą spotkania, z Polonią, żeglarzami oraz lokalnymi i branżowymi mediami.
5. 10 listopada 2014 Szymon wyruszy w samotny rejs dookoła świata. Trasa będzie wiodła przez Atlantyk, Kanał Panamski, Pacyfik, Cieśninę Toressa, Ocean Indyjski, Przylądek Dobrej Nadziei, Atlantyk do Europy gdzie późną wiosną 2016 r. rejs zostanie zakończony.
Uczestnicy
Szymon Kuczyński, lat 33
Pomysłodawca i organizator projektu Zew Oceanu, w tym wyprawy „Maxus Solo Around”. Odpowiada za marketing, organizacje, sprawy techniczne i finansowe. Skiper jachtu „Lilla My” w rejsie na Islandie oraz Maxusa 22 w czasie testów, regat i rejsu dookoła świata.
Uprawnienia żeglarskie:
Jachtowy sternik morski PZŻ nr 4407,
Młodszy Instruktor Żeglarstwa PZŻ, nr 3878,
Instruktor sportu, spec. Żeglarstwo, nr 1967/EWS/2011
Schort Rance Certificate (Urząd Komunikacji Elektronicznej)
Doświadczenie żeglarskie: 25 000 przepłyniętych mil morskich (M. Bałtyckie, M. Północne, M. Śródziemne, M. Karaibskie, O. Atlantycki, M. Norweskie). 22 000 mil morskich przepłynął jako kapitan.
Na przełomie 2012/13 przepłynął samotnie Atlantyk na 5m jachcie Lilla My w ramach regat samotników „Setką przez Atlantyk”, w których zdobył pierwsze miejsce. Wiosną 2013 r. poprowadził rejs najmniejszym polskim jachtem Lilla My przez Atlantyk, z Karaibów do Polski.
Dwukrotnie (w 2012 r. i 2013 r.) ukończył bałtyckie regaty samotników Polonez Cup zajmując miejsca 7. na 13 startujących i 8. na 14 w klasie Open II (jachty do 9,15m długości).
• Dwukrotnie wybrany przez czytelników Magazynu Wiatr „Żeglarzem Miesiąca”
• Nagroda „im. Edwarda Zająca” w regatach Polonez Cup 2013r.
• Wyróżniony na KOLOSACH za dokonianie roku 2013 w kategorii Żeglarstwo
• Nominowany do nagrody „Rejs Roku 2013”
• „Żeglarz Roku 2013” fundacji „Szkoła Pod Żaglami” Krzysztofa Baranowskiego
• Wybrany „Żeglarzem Roku” 2013 przez czytelników Magazynu Wiatr.
• Zaproszony na spotkanie z Prezydentem RP z okazji Dnia Flagi za godne reprezentowanie Biało-Czerwonej na morzach i oceanach
Zajmuje się szkoleniem w BTA Gertis (3 miesiące w roku, ok. 200 kursantów z całej Polski). Ponadto organizuje i prowadzi prywatne rejsy morskie. Remontuje i buduje jachty. Jego druga życiową pasją jest kolarstwo. Z sukcesami startuje w wyścigach i je organizuje.
Dobrochna Nowak, lat 25
Team brzegowy projektu. Odpowiedzialna za kontakty z mediami, prowadzenie serwisów internetowych, sprawy formalne. Skiper żeńskiej załogi Maxusa 22 w testowym rejsie na Islandię.
Uprawnienia żeglarskie:
Jachtowy sternik morski PZŻ nr 4651,
Instruktor Żeglarstwa PZŻ, nr 5385,
Instruktor sportu, spec. Żeglarstwo, nr 1996/EWS/2011
Schort Rance Certificate (Royal Yacht Assosiaction) nr 689032
Doświadczenie żeglarskie: 15 000 przepłyniętych mil morskich (M. Bałtyckie, M. Północne, M. Śródziemne, M. Karaibskie, O. Atlantycki). Dwukrotnie pokonała Ocean Atlantycki w tym raz na najmniejszym polskim jachcie Lilla My. Od 2005 r. czynny instruktor żeglarstwa. Obecnie zajmuje się szkoleniem osób dorosłych w BTA Gertis zarówno na stopnie żeglarskie jak i instruktorskie (ok. 200 kursantów rocznie). Ponadto pracuje przy remontach jachtów i organizuje prywatne rejsy morskie
Nominowana do najważniejszej polskiej nagrody żaglarskiej „Rejs Roku” 2013r. Wyróżnienie na KOLOSACH za dokonianie roku 2013 w kategorii Żeglarstwo
Kaśka Sałaban, lat 24
Jedna z najbardziej obiecujących żeglujących kobiet młodego pokolenia. Część damskiej załogi w rejsie testowym Maxusa 22 na Islandię.
Uprawnienia żeglarskie:
Kapitan jachtowy PZŻ,
Młodszy Instruktor Żeglarstwa PZŻ,
General Operator Certificate GMDSS
Doświadczenie żeglarskie: niezliczona ilość mil morskich (O. Atlantycki, M. Śródziemne, M. Północne, M.. Bałtyckie, M. Karaibskie, M. Śródziemne). Od 18 roku życia prowadzi rejsy morskie. Oficer żaglowca Fryderyk Chopin.
Z wykształcenia nauczyciel wychowania fizycznego, instruktor pływania i fitness. Z zamiłowania żeglarz. Pływała zanim jeszcze nauczyła się chodzić. Wrocławianka, którą łatwiej spotkać na morzu niż w domu. Pierwszy rejs poprowadziła z Bornholmu do Polski na 5-metrowym mieczowym jachcie. Obecnie nierozerwalnie związana z programem „Niebieska Szkoła” na żaglowcu Fryderyk Chopin. Medalistka Mistrzostw Świata w pływaniu sportowym z płetwą.