ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPORTU...
Uprawianie żeglarstwa nie jest takie proste... Wymaga sporej ilości przepisów, regulaminów, patentów, licencji, rozporządzeń itd. Oto kolejna wersja (krążąca na stronach www) Rozporządzenia Ministra Sportu, które określa między innymi kwalifikacje niezbędne do uprawiania żeglarstwa, sposób i tryb przeprowadzania egzaminów oraz zasady bezpieczeństwa przy uprawianiu żeglarstwa, przy uwzględnieniu stopni żeglarskich i motorowodnych, wzorów dokumentów stwierdzających uzyskanie kwalifikacji oraz wynikających z nich uprawnień itd. itd. itd. W jakim kształcie Rozporządzenie to wejdzie w życie, tego nie wiedzą nawet najstarsi żeglarze! Przyjemnej lektury...
Projekt z dnia 14 kwietnia 2006 r.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPORTU
z dnia........ 2006 r. w sprawie uprawiania żeglarstwa
Na podstawie art.53a ust.6 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej ( Dz. U. z 2001 r. Nr 81, poz.889 z późn. zm.2 ) zarz¹dza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1. kwalifikacje niezbędne do uprawiania żeglarstwa, sposób i tryb przeprowadzania egzaminów oraz zasady bezpieczeństwa przy uprawianiu żeglarstwa, przy uwzględnieniu stopni żeglarskich i motorowodnych, wzorów dokumentów stwierdzających uzyskanie kwalifikacji oraz wynikających z nich uprawnień,
2. wysokość opłat za przeprowadzenie egzaminu na poszczególne rodzaje stopni żeglarskich i motorowodnych oraz za czynności zwi¹zane z wydaniem dokumentu potwierdzającego uzyskanie niezbędnych kwalifikacji żeglarskich.
§ 2. 1.Posiadanie kwalifikacji niezbędnych do uprawiania żeglarstwa oraz wynikające z nich uprawnienia potwierdza dokument, zwany dalej "Patentem".
2. Patent wydaje się osobie, która posiada kwalifikacje określone w § 3/5.
3. Wzory patentów określone są w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
4. Osoba ubiegaj¹ca się o wydanie patentu o którym mowa w ust. 1 składa następuj¹ce dokumenty:
1) wniosek o wydanie patentu,
2) dokumenty potwierdzaj¹ce spełnienie wymagań stażowych określonych niniejszym rozporz¹dzeniem:
a) opinie z odbytych rejsów lub,
b) osobiste oświadczenia potwierdzone przez armatora statku, w przypadku rejsów prowadzonych samodzielnie.
3) pisemn¹ zgodę rodziców lub opiekunów prawnych na uprawianie żeglarstwa, jeżeli osoba nie ukończyła 18 roku życia,
4) zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do uprawiania żeglarstwa.
§ 3. Kwalifikacje niezbędne do uprawiania żeglarstwa w stopniu:
1. żeglarza jachtowego:
1) ukończenie 12 roku życia,
2) umiejętność pływania,
3) ukończenie szkolenia na stopień żeglarza jachtowego,
4) zdanie egzaminu.
2. sternika jachtowego:
1) ukończenie 18 roku życia,
2) umiejętność pływania,
3) ukończenie szkolenia na stopień sternika jachtowego,
4) odbycie co najmniej 2 rejsów pełnomorskich w czasie co najmniej 200 godzin,
5) zdanie egzaminu.
3. jachtowego sternika morskiego:
1) ukończenie 18 roku życia,
2) posiadanie stopnia sternika jachtowego,
3) odbycie co najmniej 3 rejsów pełnomorskich po uzyskaniu stopnia sternika jachtowego, w czasie co najmniej 600 godzi żeglugi w tym co najmniej 200 godzin na statkach o długości całkowitej od 12 do 18 metrów oraz 1 rejsu powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych z zawinięciem co najmniej do 2 portów, o średnim skoku pływu powyżej 1,5 m.
4. kapitana jachtowego:
1) posiadanie stopnia jachtowego sternika morskiego,
2) odbycie co najmniej 4 rejsów pełnomorskich, w czasie co najmniej 1000 godzin żeglugi, po uzyskaniu stopnia jachtowego sternika morskiego, w tym co najmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenia statku o długości całkowitej od 12 do 18 metrów, oraz odbycie co najmniej 1 rejsu powyżej 100 godzin żeglugi na statku o długości całkowitej powyżej 20 metrów.
§ 4.1. Kwalifikacje niezbędne do uprawiania żeglarstwa motorowego w stopniu:
1) sternika motorowodnego:
1) ukończenie 12 roku życia,
2) umiejętność pływania,
3) ukończenie szkolenia na stopień sternika motorowodnego,
4) zdanie egzaminu.
2. starszego sternika motorowodnego:
1) ukończenie 18 roku życia,
2) odbycie co najmniej 2 rejsów w czasie co najmniej 200 godzin żeglugi,
3) ukończenie szkolenia na stopień starszego sternika motorowodnego,
4) zdanie egzaminu.
3. morskiego sternika motorowodnego:
1) posiadanie stopnia sternika motorowodnego lub równoważnego stopnia zawodowego,
2) odbycie co najmniej 3 rejsów pełnomorskich po uzyskaniu stopnia sternika motorowodnego w czasie co najmniej 600 godzin żeglugi w tym co najmniej 200 godzin na statkach o długości całkowitej od 12 do 18 metrów oraz 1 rejsu powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych z zawinięciem co najmniej do 2 portów, o średnim skoku pływu powyżej 1,5 m.
4. kapitana motorowodnego:
1) posiadanie stopnia morskiego sternika motorowodnego lub równoważnego stopnia zawodowego,
2) odbycie co najmniej 4 rejsów pełnomorskich po uzyskaniu stopnia morskiego sternika motorowodnego w czasie co najmniej 1000 godzin żeglugi, w tym co najmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenia statku o długości całkowitej od 12 do 18 metrów oraz odbycie co najmniej 1 rejsu powyżej 100 godzin żeglugi na statku o długości całkowitej powyżej 20 metrów.
5. motorzysty motorowodnego:
1) posiadanie stopnia co najmniej sternika motorowodnego,
2) zaliczenie stażu co najmniej 200 godzin żeglugi przy obsłudze siłowni o mocy co najmniej 100 KM,
3) zdanie egzaminu; 6. mechanika motorowodnego:
1) posiadanie stopnia motorzysty motorowodnego,
2) zaliczenie stażu co najmniej 400 godzin przy obsłudze siłowni o mocy co najmniej 200 KM, w tym co najmniej 100 godzin przy obsłudze siłowni o mocy większej niż 600 KM.
§ 5. 1. Kwalifikacje niezbędne do uprawiania żeglarstwa motorowego przy holowaniu obiektów pływaj¹cych i statków powietrznych:
1) ukończenie 18 roku życia,
2) ukończenie szkolenia,
3) posiadanie co najmniej stopnia sternika motorowodnego,
4) zdanie egzaminu.
2.Posiadanie kwalifikacji niezbędnych do uprawiania żeglarstwa przy holowaniu obiektów pływających i statków powietrznych potwierdza dokument, zwany dalej "Licencją".
3. Wzór Licencji określony jest w załączniku nr 2 do rozporz¹dzenia.
§ 6. 1. Kapitan motorowodny posiada kwalifikacje do uprawiania żeglarstwa w stopniu kapitana jachtowego.
2. Kapitan jachtowy posiada kwalifikacje do uprawiania żeglarstwa motorowego w stopniu kapitana motorowodnego.
3. Morski sternik motorowodny posiada kwalifikacje do uprawiania żeglarstwa w stopniu jachtowego sternika morskiego.
4. Jachtowy sternik morski posiada kwalifikacje do uprawiania żeglarstwa motorowego w stopniu morskiego sternika motorowodnego.
§ 7. 1.Egzaminy o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 4, § 3 ust. 2 pkt 5, § 4 ust. 1 pkt 4, § 4 ust. 2 pkt 4, § 4 ust. 5 pkt 3 oraz w § 5 ust. 1 pkt 4 s¹ przeprowadzane przez właściwy polski związek sportowy w oparciu o wytyczne egzaminacyjne zatwierdzone przez Ministra Sportu.
2. Egzaminy o których mowa w ust. 1 powinny być przeprowadzone w ci¹gu jednego dnia.
3. W ramach postępowania egzaminacyjnego właściwy polski zwi¹zek sportowy:
1) przyjmuje od zainteresowanych osób wymagane dokumenty,
2) sprawdza prawidłowość ich wypełnienia i weryfikuje z dokumentem tożsamości,
3) dokonuje rejestracji w ewidencji osób egzaminowanych,
4) wyznacza termin egzaminu.
4. Egzamin obejmuje:
1) sprawdzian wiedzy teoretycznej, pisemny i ustny lub jeden z nich,
2) sprawdzian umiejętności praktycznych, polegaj¹cy na osobistym wykazaniu się posiadanymi umiejętnościami prowadzenia statku.
§ 8. Wysokość opłat za przeprowadzenie egzaminu na poszczególne stopnie żeglarskie i motorowodne oraz licencje, a także opłat za czynności zwi¹zane z wydaniem dokumentu potwierdzaj¹cego posiadanie odpowiednich kwalifikacji do uprawiania żeglarstwa (Patenty, Licencje) określa zał¹cznik nr 3 do rozporz¹dzenia.
§ 9.1. Uprawianie żeglarstwa odbywa się z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, w tym w szczególności wymaga używania sprawnego technicznie sprzętu pływaj¹cego.
2. Za bezpieczeństwo żeglugi odpowiedzialny jest kapitan statku (kierownik statku).
3.Kapitan statku (kierownik statku) może powierzyć członkowi załogi wykonanie każdej czynności lub funkcji zwi¹zanej z żeglug¹ statku, uwzględniaj¹c jego kwalifikację, co nie zwalnia go od odpowiedzialności za bezpieczeństwo żeglugi.
4. Każdy statek powinien być wyposażony w środki bezpieczeństwa, zgodnie z wpisem w dokumencie rejestracyjnym lub w karcie bezpieczeństwa statku, wydanymi z godnie z odrębnymi przepisami.
5. Osoba nie umiej¹ca pływać przebywaj¹ca na pokładzie statku powinna mieć założony pas asekuracyjny.
6. Podczas żeglugi musi być prowadzona ci¹gła obserwacja akwenu oraz innych jednostek pływaj¹cych.
7.Osoba przebywaj¹ca w nocy, podczas rejsu, na pokładzie statku lub osoba pracuj¹ca na maszcie powinna mieć założony pas bezpieczeństwa.
8. Podczas żeglowania na morzu, w trudnych warunkach pogodowych, osoba przebywaj¹ca na pokładzie statku powinna mieć założony pas asekuracyjny i pas bezpieczeństwa.
9. Przed rozpoczęciem rejsu kapitan statku (kierownik statku), jest obowi¹zany zapoznać członków załogi z zasadami użytkowania środków ratunkowych, asekuracyjnych i sygnalizacyjnych, będ¹cych na wyposażeniu jachtu oraz procedurami alarmowymi.
10. W statku holuj¹cym inny obiekt pływaj¹cy lub statek powietrzny, musi być obecny obserwator siedz¹cy tyłem do kierunku płynięcia statku. 11. Osoba holowana musi posiadać założony kapok lub pas bezpieczeństwa.
12. O założeniu środków ratunkowych (kamizelki lub pasa) przez członków załogi umiej¹cych pływać decyduje kapitan statku (kierownik statku).
§ 10.1. Osoby, które nie ukończyły 16 roku życia, mog¹ realizować swoje uprawnienia żeglarskie wynikaj¹ce z posiadania stopnia żeglarza jachtowego lub sternika motorowodnego pod nadzorem.
2. Za prowadzenie jachtów pod nadzorem uważa się żeglugę w porze dziennej na akwenie, na którym prowadzona jest ci¹gła obserwacja, przy zapewnieniu możliwości podjęcia na tym akwenie natychmiastowej akcji ratowniczej z wykorzystaniem łodzi ratunkowej oraz odpowiedniego sprzętu ratunkowego i wyposażenia technicznego. Osoba prowadz¹ca nadzór musi być pełnoletnia i posiadać odpowiednio co najmniej patent sternika jachtowego lub starszego sternika motorowodnego.
§ 11. 1. Za bezpieczeństwo w zorganizowanych formach szkolenia żeglarskiego oraz motorowodnego odpowiedzialny jest kierownik wyszkolenia żeglarskiego lub kierownik wyszkolenia motorowodnego.
2. W przypadku żeglarskiego treningu sportowego odpowiedzialna jest osoba posiadaj¹c¹ uprawnienia instruktora sportu lub trenera żeglarstwa, a w przypadku motorowodnego treningu sportowego instruktora sportu w dziedzinie motorowodnej lub trenera motorowodnego.
§ 12. W przypadku braku odpowiednich postanowień żeglugowych lub innych obowi¹zuj¹cych przepisów kapitan statku (kierownik statku) powinien przedsięwzi¹ć wszelkie środki wynikaj¹ce z zasad dobrej praktyki żeglarskiej dla zapewnienia bezpieczeństwa przy uprawianiu żeglarstwa.
§ 13.1. Patenty i licencje wydane na podstawie dotychczas obowi¹zuj¹cych przepisów zachowuj¹ swoj¹ ważność w zakresie przyznanych tymi przepisami uprawnień.
2. Patenty i licencje wydane na podstawie dotychczasowych przepisów mog¹ być wymienione bez egzaminu na odpowiadaj¹ce im patenty i licencje uwzględnione w niniejszym rozporz¹dzeniu. Przepisy § 8 stosuje się odpowiednio.
§ 14. Rozporz¹dzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia
MINISTER SPORTU
Niniejsze rozporz¹dzenie było poprzedzone rozporz¹dzeniem Rady Ministrów z dnia 12 września 1997 r. w sprawie uprawiania żeglarstwa (Dz. U. Nr 112, poz. 729), które utraciło moc z dniem 30 listopada 2005 r. na podstawie art.5 ust.4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o kulturze fizycznej oraz ustawy o żegludze śródlądowej (Dz. U. Nr 85, poz. 726).
___________________________
Minister Sportu kieruje działem administracji rz¹dowej _211; kultura fizyczna i sport, na podstawie § 1 ust.2 rozporz¹dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu (Dz. U. Nr 220, poz. 1895). 2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r, Nr 102, poz. 1115, z 2002 r. Nr 4, poz. 31, Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz.676, Nr 93, poz. 820 , Nr 130, poz. 1112 i Nr 207, poz.1752, z 2003 r. Nr 203, poz.1966, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 173, poz. 1808, oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 726 i Nr 155, poz.1298
___________________________________________________________
UZASADNIENIE
Na podstawie art. 53 a ust. 6 ustawy z dnia 18 stycznia 2005 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2001 r., nr 81, poz. 889 z późn. zm.) minister właściwy do spraw kultury fizycznej i sportu zobowi¹zany został do określenia, w drodze rozporz¹dzenia, kwalifikacji niezbędnych do uprawiania żeglarstwa, sposobu i trybu przeprowadzania egzaminów oraz zasad bezpieczeństwa przy uprawianiu żeglarstwa. Dokonuj¹c nowej regulacji minister zobowi¹zany został do uwzględnienia rodzajów stopni żeglarskich i motorowodnych, wzorów dokumentów stwierdzaj¹ce uzyskanie kwalifikacji oraz wynikaj¹cych z nich uprawnień. Ponadto minister został zobowi¹zany przedmiotow¹ ustaw¹ do określenia wysokości opłat za przeprowadzanie egzaminów na poszczególne stopnie żeglarskie i motorowodne oraz opłat za czynności zwi¹zane z wydaniem dokumentów stwierdzaj¹cych uzyskanie określonych kwalifikacji. Proponowane rozwi¹zania wychodz¹ naprzeciw licznym głosom środowisk żeglarskich, by znieść administracyjne ograniczenia dotycz¹ce uprawiania żeglarstwa i dostosować przepisy reguluj¹ce uprawianie żeglarstwa do obecnej sytuacji społeczno-gospodarczej w Polsce. Dotychczasowy stan prawny utrudniał rozwój żeglarstwa szczególnie w zakresie żeglarstwa morskiego, a nie znajduj¹ce uzasadnienia ograniczenia nałożone przez poprzednie przepisy w zakresie dotycz¹cym uprawnień do żeglugi morskiej były nagminnie łamane. Rozporz¹dzenie pozostawiaj¹c tradycyjne rodzaje stopni żeglarskich i motorowodnych rozszerza uprawnienia im przyznane. Uproszczony został także system uzyskiwania kwalifikacji do uprawiania żeglarstwa w poszczególnych stopniach. Pozostawiono wymóg przeprowadzania egzaminów tylko na podstawowy stopień śródl¹dowy i morski (żeglarz jachtowy, sternik jachtowy oraz sternik motorowodny, starszy sternik motorowodny) oraz w przypadku żeglowania zwi¹zanego z posiadaniem specyficznych kwalifikacji oraz zachowania szczególnych zasad bezpieczeństwa (motorzysta motorowodny, holowanie obiektów pływaj¹cych i statków powietrznych). Uzyskanie kwalifikacji do żeglowania morskiego w wyższych stopniach (jachtowy sternik morski, kapitan jachtowy, morski sternik motorowodny, kapitan motorowodny) zwi¹zane będzie z odbyciem określonym przez przepisy, udokumentowanym stażem żeglarskim. Przyjęto, że wszystkie dotychczasowe uprawnienia żeglarskie zachowuj¹ swoj¹ ważność. Uzyskanie szerszych uprawnień, wynikaj¹cych z przepisów rozporz¹dzenia odbywa się bez egzaminów, poprzez wymianę stosownych dokumentów.
2. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych Rozporz¹dzenie nie powoduje wydatków z budżetu państwa.