ROSYJSKA ARKTYKA 2013 - z Gdyni aż po granice wiecznego lodu
W najbliższą niedzielę - 2 czerwca 2013r. - o godz. 11.00 w Porcie Jachtowym im. Mariusza Zaruskiego w Gdyni odbędzie się uroczyste pożegnanie uczestników Sekstant Expedition, którzy w ramach wyprawy „Rosyjska Arktyka 2013” zamierzają dotrzeć jak najbliżej bieguna północnego. Do wzięcia w niej udziału zapraszamy wszystkich miłośników żeglarstwa i podróży.
„Rosyjska Arktyka 2013” to pionierska wyprawa zorganizowana przez kapitana Macieja Sodkiewicza, której celem jest żegluga od wybrzeży Polski tak daleko na północ jak tylko się uda, aż po granice pokrywy lodowej otaczającej biegun północny. Przed członkami wyprawy stoi nie lada wyzwanie, bo przedłużająca się zima spowodowała, iż sytuacja lodowa w rejonach arktycznych jest w chwili obecnej bardzo trudna.
Podczas stu dni żeglugi uczestnicy Sekstant Expedition na dzielnym polskim jachcie s/y „Barlovento II” przepłyną ponad 8 000 mil morskich, pokonując 4 morza, 2 olbrzymie rosyjskie jeziora i 2 niepokorne rzeki. Trasa rejsu prowadzić będzie przez piękne obszary Karelii, trzydzieści siedem śluz kanału Bałtycko-Białomorskiego, aż po dziewicze wyspy arktycznego archipelagu Ziemi Franciszka Józefa, na które dotarło jak dotąd niewielu Polaków, a także na Nową Ziemię, gdzie nie cumował jeszcze żaden jacht pod polską banderą.
Niedostępne przez lata, surowe piękno rosyjskiej Arktyki od zawsze przyciągało odkrywców i podróżników. W wyprawie Rosyjska Arktyka 2013 weźmie udział 50 uczestników dowodzonych przez 3 doświadczonych kapitanów: kpt. Małgorzatę Czarnomską, kpt. Tomasza Kulawika i kpt. Macieja Sodkiewicza, który za swoje dokonania dla polskiego żeglarstwa został w ubiegłym roku odznaczony przez Prezydenta RP Brązowym Krzyżem Zasługi.
s/y BARLOVENTO II
Wyprawa odbędzie się na stalowym jachcie typu Rigiel, wybudowanym w 1988 roku przez Stocznię Remontową w Szczecinie. Jacht ma 15,90 m długości i nosi żagle o powierzchni 100 m2. s/y „Barlovento II” powstał z myślą o dalekich i trudnych wyprawach. Doskonale sprawdził się już w rejonach północnych, między innymi w rejsie dookoła Jan Mayen, Islandii i przez cieśninę Pentland Firth, oraz w rejsie dookoła Zachodniego Spitsbergenu. Tym razem popłynie jeszcze dalej...
O WYPRAWIE
Ze względu na skalę przedsięwzięcia wyprawę w kierunku Arktyki podzielono na 6 etapów zaplanowalnych w trzech modułach o zróżnicowanym charakterze żeglugi.
I. WROTA ROSJI
Żeglarska wyprawa Sekstant Expedition wyruszy wzdłuż wschodnich wybrzeży Morza Bałtyckiego oraz Zatoki Fińskiej docierając do Sankt Petersburga. Stolica carów, ukształtowana według woli Piotra I, nie bez przyczyny nazywana jest Wenecją Północy. Miasto przecinają dziesiątki kanałów, a zabytkowa architektura wprawia w zachwyt bogactwem i przepychem. Miejsce to ma dwoistą naturę. Z jednej strony Petersburg jest miastem bardzo europejskim, jednym z najpiękniejszych miast całej Europy. Z drugiej strony jego dusza jest prawdziwie rosyjska. Tu otwierają się wrota Rosji…
II. CERKWIE I ŁAGRY
Dalej uczestnicy Sekstant Expedition pożeglują przez największe jeziora Europy – Ładogę i Onegę, które swym charakterem przypominają morze – występują tu sztormy a wysokość krótkiej, stromej fali, dochodzi nawet do 8 metrów. Tyle tylko, że woda jest słodka… Trasa prowadzić będzie wśród malowniczych drewnianych wiosek przycupniętych tu i ówdzie na wyspach i brzegach jezior, a także przez urokliwy szlak zabytkowych monastyrów, stanowiących jedną z kolebek rosyjskiego prawosławia. Wyprawa dotrze w miejsca, gdzie z zielonych równin Karelii wyłaniają się błyszczące w słońcu piramidy cerkiewnych kopuł, a wnętrza świątyń skrywają piękne, pachnące kadzidłem ikonostasy.
Potężne wrota śluzy wyznaczą początek Kanału Bałtycko–Białomorskiego, zbudowanego na polecenie Stalina rękami więźniów Biełbałtłagu. Łącznie, za pomocą systemu 37 śluz s/y „Barlovento II” przepłynie 227 kilometrów drogi wodnej wiodącej przez najdziksze i niezamieszkałe tereny karelskiej tajgi, a następnie wypłynie na słone wody Morza Białego. Zatrzyma się na wyspach Sołowieckich, gdzie po rewolucji październikowej w murach jednego z najważniejszych monastyrów Rosji założono pierwszy sowiecki łagier.
III. ARKTYKA
Rosyjska Arktyka to najtrudniejsza i najbardziej wymagająca część Wyprawy, którą osobiście poprowadzi kpt. Maciej Sodkiewicz. Przez Morze Białe i Morze Barentsa wyprawa Sekstant Expedition dotrze do dziewiczych archipelagów Nowej Ziemi i Ziemi Franciszka Józefa włączonych do stworzonego w 2009 roku Parku Narodowego.
Dzięki ciepłemu Golfsztromowi Ziemia Franciszka Józefa jest najbardziej na północ wysuniętym obszarem świata gdzie da się dopłynąć jachtem. Jednocześnie, jako że geologicznie wyspy te leżą na szelfie kontynentalnym Europy, stanowią one północny skraj całego kontynentu. Krajobraz składa się ze wspaniałych śnieżnobiałych lodowców, u stóp których wylegują się niepoliczalne kolonie morsów. Spotkać tu można także polarne niedźwiedzie. Wyprawa dotrze tak daleko na północ jak tylko się da, aż po granicę wiecznego lodu.
Sekstant Expedition opłynie też Nową Ziemię, która z uwagi na pozostałości nie istniejących już poligonów atomowych, dla żeglugi obcych bander stanowi obszar w zasadzie zamknięty. Do tej pory żaden polski jacht nie dopłynął do brzegów Nowej Ziemi. Pod dowództwem kpt. Sodkiewicza s/y „Barlovento II” dokona tego jako pierwszy.
Wyprawa Sekstant Expedition odbywa się pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Pomorskiego pana Mieczysława Struka, Polskiego Związku Żeglarskiego, Pomorskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego oraz Ligi Morskiej i Rzecznej, przy współudziale partnerów: Szkoły Żeglarstwa Sekstant, Rus Arc, Yamaha, NavSim, Decathlon, Aquarius, Epontony, Kevisport i MarinePool, Sail Service, Pezal, APB oraz April-Foto.
Patronat nad wyprawą obięły też "Żagle". Na niektóre etapy są jeszcze wolne miejsca!