Rejs "Katharsis II" Dookoła Antarktydy. "Badajmy się - Nie dajmy się" [odc. 4]
"Minęły już trzy miesiące od zdiagnozowania mojej choroby i od wstrzymania – decyzją skippera – startu naszego rejsu wokoło Antarktydy. Walka z chorobą trwa na wielu płaszczyznach. Ważna jest też psychika, chcę być gotowa na listopad. Na razie s/y "Katharsis II" uczestniczy w rejsach treningowych w okolicach południa Afryki. Antarktyda czeka…".
Tak zaczyna się już kolejny odcinek serii filmowej "Podwójne wyzwanie", będącej osobistym dziennikiem walki z chorobą Hanny Leniec, drugiego oficera s/y "Katharsis II". Kolejne relacje powstają w konsultacji z Centrum Onkologii w Warszawie. Unikalna akcja społeczna "Badajmy się - Nie Dajmy Się", kierowana jest przede wszystkim do młodych, aktywnych kobiet, w tym do żeglarek. Akcja powstała podczas przygotowania projektu - "s/y Katharsis II - Dookoła Antarktydy non stop wzdłuż 60 st. S".
Projekt zakłada pobicie (między grudniem 2017 i marcem 2018) przez polską załogę - światowego rekordu prędkości jachtem żaglowym w rejsie dookoła Antarktydy, ze startem w Kapsztadzie (RPA) i metą, po okrążeniu Antarktydy, w Hobart (Australia). Czas do pobicia to 102 dni. Całość wydarzenia nadzorowana jest przez specjalną Komisję Światowej Federacji Żeglarstwa - Radę Rekordów Żeglarskich (WSSRC/ISAF) oraz Dyrekcję Światowych Rekordów Guinnesa - GWR.
Rekord okrążenia Antarktydy jachtem żaglowym ma już prawie 9 lat i został ustanowiony w rejsie z i do Australii w 2008 roku przez Fiedora Filippowicza Koniuchowa na 88-stopowym jachcie s/y ALYE PARUSA. Ostatnio próbę poprawienia tego rekordu (102 dni 00 godzin, 56 minut i 50 sek.), także w rejsie z i do Albany, w Zachodniej Australii, podjęła 32-letnia Australijka Lisa Blair. Jednak w trakcie sztormu z wiatrem 45 węzłów i falami o wysokości ok. 7 metrów jej jacht s/y CLIMATE ACTION NOW około 900 Mm na południe od Kapsztadu stracił maszt po zerwaniu want na lewej burcie. Dzielna Australijka po dokonaniu prowizorycznych napraw, na silniku i na awaryjnym takielunku podniesionym na zapasowym bomie, po sześciu dobach, tuż przed Wielkanocą dotarła bezpiecznie do Kapsztadu.
Warto dodać, że jacht CLIMATE ACTION NOW, poprzednia nazwa FUNNEL-WEB, został oryginalnie zbudowany w 2003 roku do udziału w regatach Double Handed Melbourne to Osaka Yacht Race.
Planowany rejs s/y "Katharsis II" odnosi się zatem do ciągle niepobitego rekordu Koniuchowa, ale realizowany ma być dalej na południe, wzdłuż 60° S. i na innej trasie - z Kapsztadu do Hobart. Teraz otrzymał dodatkowe - "Podwójne Wyzwanie". Podczas przygotowania do rejsu i obowiązkowego badania załogi jachtu u uczestniczki wyprawy, Bydgoszczanki - Hanny Leniec, zdiagnozowano raka piersi. Przygotowania przerwano, a w dniu kiedy miał nastąpić start z Kapsztadu (06.12.2016 r.) Hanna Leniec przeszła operację w Centrum Onkologii w Warszawie. Obecnie Hanna przechodzi specjalną kurację, a rejs planowany w sezonie 2016/2017 przełożono na przełom listopada i grudnia 2017. Został on dedykowany profilaktyce i walce z nowotworem piersi u kobiet.
Jachtem s/y "Katharsis II" dowodzi kpt. Mariusz Koper, a przesłanie społeczne koordynuje Hanna Leniec, przekazując relacje czasami prosto z pokładu s/y "Katharsis II" w trakcie rejsu w okolicy Przylądka Dobrej Nadziei, a czasami ze szpitalnego łóżka. Współpracę merytoryczną dot. tematyki onkologicznej zapewnia Centrum Onkologii w Warszawie. Relacje akcji: "Badajmy się - Nie Dajmy się", w tym filmowa, osobista kronika walki z rakiem, są dostępne na stronie projektu http://antarcticcircle60s.pl/category/hania/.
Zobacz najnowszy odcinek zatytułowany "WSPARCIE":
https://www.youtube.com/embed/PsHaz8j0mPw