Prezentacja żaglowców: KRUZENSTERN

Jeden z największych bohaterów finału zlotu żaglowców w Szczecinie, rosyjski KRUZENSTERN zacumował przy Nabrzeżu Starówka. Poznajcie historię tego pięknego giganta.
W 1926 r. w stoczni w Bremerhaven zwodowano bark „Padua” dla hamburskiego armatora Ferdynanda Laeisza. „Padua” była ostatnim ze słynnej linii „latających P-Linerów”, które obsługiwały trasy do Chile i do Australii, żeglując regularnie wokół przylądka Horn. W latach 1938 − 1939 pokonała trasę z Hamburga przez Chile do Australii i z powrotem w czasie 8 miesięcy i 23 dni. Rekord do dnia dzisiejszego nie został pobity.
W 1946 r. statek trafił do Związku Radzieckiego w ramach płaconych przez Niemcy reparacji wojennych. Otrzymał imię „Kruzenstern”. Adam Johann Ritter von Kruzenstern był rosyjskim admirałem, który w latach 1803 − 1806 dowodził pierwszą rosyjską ekspedycją dookoła świata. Pod radziecką, a następnie rosyjską banderą żaglowiec pływa jako statek szkolny. Obecnie jego portem macierzystym jest Kaliningrad. W dalszym ciągu „Kruzenstern” imponuje swoimi możliwościami. Podczas „Operation Columbus” w 1992 r. zwyciężył na trasie Boston – Liverpool osiągając rekordową prędkość 17,4 w. Statek wystąpił w co najmniej trzech filmach niemieckich, a po zmianie właścicieli także w licznych produkcjach radzieckich. W 1997 r. był głównym tematem brytyjsko-estońskiego godzinnego filmu dokumentalnego „Tall Ship”.